Gå til innhold

BK: Langevannet

Anbefalte innlegg

Hei

Ønsker kritikk på ett bildet jeg tok fra langevannet, Lørenskog.

Kun endret litt i lightroom.

Ønsker egentlig tilbakemelding på alt fra farger, contraster, lokasjon (egentlig alt).

Camera: Nikon D5100

Lens: 35mm f1,8

Focal Length: 100mm

Shutter Speed: 15 sec

Aperture: f/8

ISO/Film: 400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg veit at du tok dette bildet ett par dager etter at du kjøpte DSLR, så syns jeg det er godt start:)

det er flere tekniske aspekter i bildet, som jeg personlig ville ha løst annerledes, men jeg liker stemningen i bildet.

dersom jeg skulle først pirke så syns jeg trær har litt blå-skjær i seg og er litt for "flate" for min smak. himmelen er kanskje også litt for saturated i toppen. vannet ser bra ut, men her liker jeg å beholde toppene av trær for å gi speil effekten.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dette bildet gir meg noe spesielt desverre. Det er skarpt og fint, men det er bare en liten brøkdel av bildet jeg blir ledet i mot, og det er huset til venstre i bakgrunnen. Det finnes ikke noe av betydning i bildet til høyre der trærne starter, og for meg er dette bare et stort mørkt område.

Løsningen hadde kanskje vert og fått skogen der til å synes litt bedre...

Personlig ville jeg crop'et dette bildet til et høydeformat, hvor vannet og den lille flytebryggen var forgrunnen og huset var bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Siden jeg veit at du tok dette bildet ett par dager etter at du kjøpte DSLR, så syns jeg det er godt start:)

det er flere tekniske aspekter i bildet, som jeg personlig ville ha løst annerledes, men jeg liker stemningen i bildet.

dersom jeg skulle først pirke så syns jeg trær har litt blå-skjær i seg og er litt for "flate" for min smak. himmelen er kanskje også litt for saturated i toppen. vannet ser bra ut, men her liker jeg å beholde toppene av trær for å gi speil effekten.

Dette med trærne skal jeg virkelig ta med videre. Det var ett godt tips. Det tekniske kommer seg forhåpentligvis med litt mer erfaring:)

Jeg synes ikke dette bildet gir meg noe spesielt desverre. Det er skarpt og fint, men det er bare en liten brøkdel av bildet jeg blir ledet i mot, og det er huset til venstre i bakgrunnen. Det finnes ikke noe av betydning i bildet til høyre der trærne starter, og for meg er dette bare et stort mørkt område.

Løsningen hadde kanskje vert og fått skogen der til å synes litt bedre...

Personlig ville jeg crop'et dette bildet til et høydeformat, hvor vannet og den lille flytebryggen var forgrunnen og huset var bakgrunnen.

Bildet ble croppet for timeline på facebook av alle ting, men jeg skal ta til meg kritikken om at bildet er kjedelig/lite spennende på høyre siden.

Skal ut å ta flere bilder der, bare været blir litt bedre. Så får vi se hva jeg får til med litt forskjellige fokuspunkter mot flytebrygga og bygga i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Jeg likte bildet svært godt, spesielt med tanke på at du er fersk med DSLR.

Men noe du bare må få begynt å gjøre med en gang er å lære deg RAW.

Ta kun RAW bilder og sett deg inn i hvordan RAW convertere fungerer.

Dette bildet er for eksempel veldig kaldt. Du kunne nok med fordel brukt en hvitbalanse på 5000-7000 her.

Men tar du RAW bilder kan du endre eksponering, hvitbalanse, fyllfarger, HDR osv osv i post.

Hvis du driter deg ut med andre ord og bilde blir for lyst eller mørkt, eller for gult eller blått så kan alt endres på dataen. Det kan det ikke med JPEG skjønner du :)

Lenke til kommentar

Jeg likte bildet svært godt, spesielt med tanke på at du er fersk med DSLR.

Men noe du bare må få begynt å gjøre med en gang er å lære deg RAW.

Ta kun RAW bilder og sett deg inn i hvordan RAW convertere fungerer.

Dette bildet er for eksempel veldig kaldt. Du kunne nok med fordel brukt en hvitbalanse på 5000-7000 her.

Men tar du RAW bilder kan du endre eksponering, hvitbalanse, fyllfarger, HDR osv osv i post.

Hvis du driter deg ut med andre ord og bilde blir for lyst eller mørkt, eller for gult eller blått så kan alt endres på dataen. Det kan det ikke med JPEG skjønner du :)

Jo, takk:)

Hehe, ja, dette med RAW filer fikk jeg raskt en leksjon med, så nå står kameraet på kun raw filer. Resultatet ble deretter også!:)

Dette bildet er ett meget godt eksempel på det: http://www.flickr.com/photos/mreinha/7329703770/in/photostream

Bildet var helt hvitt (minus fallskjermene), etter litt tid i Lightroom, så ble resultatet så mye bedre! Sikkert ting som ikke er perfekt der heller, men øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar

Ja der kan man se :)

RAW kan utrette mirakler nærmest :)

Det du i tillegg kunne gjort her hadde vært å slenge på litt "Fill Light" som Adobe Camera RAW kan gjøre. Da ville menneskene og flagget blitt lysere, og man kan oppnå nesten lik dynamisk rekkevidde som våre egne øyne har :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...