Gå til innhold

Hvor fort kan man seile med en 28 - 33 fots båt ? :)

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvor fort man kan seile om man kjøper en båt mellom 28 - 33 fot ? feks en Albin Nova ? Jeg har veldig tro på å lære å begynne å seile , og håper man kan få litt fart på disse båtene også.

Ser forøvrig at på FINN. står det oppført 7kn , men vet ikke om dette er motorfarten ?

på forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror de skal være mulig og få den opp i 13 knop når man seiler.

Tror det skal være fult mulig vist det er nok vind, bor du rundt hordalands område skal ikke det være eit problem :p

Også skal det være mulig og seile og bruke motoren på samme tid.

Lenke til kommentar

Skal man opp i en fart større en den fortrengende kraft som et deplasement-skrog motvirker må man plane med båten eller surfe som man sier med en seilbåt, jeg har en 40 fot ketch rigget stål-seilbåt "8 knop marsjfart" og har faktisk vært oppi 13.8 knop med den, da var det 19 sekundmeter 2,5 til 3 meter signifikant bølgehøyde og jeg surfet i bølgedalene, en etappe som normalt tar 15 timer ble unnagjort på 9 timer, slitsomt men gøy :)

Jeg bruker ofte og seile i med motoren i drift, men det er bare positivt når man krysser mot vinden, siden man da produserer sin egen vind og forsterker den møtende vinden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ok ja surfing er jo en ting da , men det er vel ikke alltid man kan regne med det , men det er sikkert mye morro :) , jeg vil jo såklart ha en større båt med tiden da , men det hadde vært gøy om jeg fikk tak i en som seilet med litt fart nå også.

Det tar vel en evighet å komme seg til feks Shetland :) hehe

Ja men det kan vel ikke stemme at en 28 foter går 5kn eller lignende ? Den må vel ha litt mer guffe :)

Det finnes ikke noe løp hvor man kan vinne penger til større båt da hehe ? :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe løp hvor man kan vinne penger til større båt da hehe ? :)

Jepp, er hundrevis av seilbåt-regattaer over hele Norge/Europa hvert år, problemet er at det finnes endel tusener seilere som har dette som hobby og glatt bruker 40.000.- bare på bunnstoff, hundretusener på seil og etc. Så skal man vinne en regatta trenger man mer en et jækla godt budsjett.

Lenke til kommentar

fortrengningsskrogfart =a*roten av vannlinjelengden i fot.

a=1.34 til 1.151

Dette gir 7-8knop for en båt med 30fot vannlinje.

Maks skrogfart gjelder ikke når motoren får skroget ut av vannet (ikke fortrenger vannet lengre). Dette gjelder også rask seiling der du feks surfer på bølgene.

Du nevnte Albin Nova; Albin er gode, ikke alt for dyre båter der noen har egen regattaklasse. Tror ikke det er her folk bruker 40.000 på bunnstoff og mange hundre tusen på ny seilgarderobe. Likevel får noen den over 15knop...

Vinne penger til større båt? Tror du på julenissen? Da er vel sjansene til å vinne Lotto større (og de er som kjent tilnærmet null). Seiling koster penger, men det trenger ikke være rådyrt.

Endret av PerUlv69
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Gammel tråd, men kommenterer likevel :)

Det er ikke en regel som sier at en båt på 30 fot gjør 7-8 knop. Alt beror på skrogform. Det finnes flere seilbåter på f.eks 30 fot som kan gjøre både 15 og 20 knop uten å surfe. Har du en langkjølt båt med dyp V-bunn, gjerne en svenske fra 70-80 tallet, så er den som en traktor å regne i forhold til en seilbåt fra i dag med flatere bunn og finnekjøl eller racingkjøl.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...