Kahi Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Hei! Jeg står skikkelig fast nå. Jeg har fått en muntlig oppgave som går ut på at jeg skal tolke diktet "Odda, tidleg mars 1970", og vise hvordan diktet kan leses som en kommentar/reaksjon på det moderne prosjektet. Presentasjonen skal være på ca.10 min. Hvordan går jeg fram? Skal jeg starte med å presentere diktet? Diktet handler vel om at industrialiseringen (deriblant smelteverket) ikke er bra, med tanke på forurensingen blant annet? Kan dere hjelpe meg videre? Odda, tidleg mars 1970 Ein glatt Sørfjord Issørpe ved fjøresteinane Folgefonna i sol, liksom ein svart kjake under himlen Smelteverket er avmerka med gult på kartet over "Hovedstaden i Hardanger" Røyken stig rettferdig og det er ein fredelig søndags morgon På hamna ligg eit krigsskip for ankar Den raude flamma blafrar mot himlen over dei sotdekte hallane der dei fortærer menneske Lektoren ved middagsbordet fortel om blomstene i Tyssedal og seier det der er da antikverte begrep men når eg gjentar at folk byrjar på ny å forstå kva klassekamp inneber og nar han blir spurt kva bygd han i grunnen bur i blir han kvit i ansiktet og samtalen går i stå Vi stig inn i det luftige biblioteket for å samtale om moderne poesi Skiftarbeidarane kjem frå arbeid Dei har mindre enn normalen i Kjemisk står det i blada Dei fleste vil ikkje klare det fram til pensjonsalderen står det i statistikken Dette er ein av dei vanlige søndagane vestpå, tidlig på året og før det eigentlig tar til Først døydde nåletrea Så vart bartrea borte Nå veks ikkje blomstene lenger, men der er ennå grokraft i graset. I dei nærmaste husa har fabrikken flytta inn i stova, fluorgassen inn i glasrutene. Og inne i bedriften der arbeidarane går brenn omnane. Dette er bare eit eksempel frå ein vestlandsfjord, i Tyssedal der Det Norske Nitridaktieselskap gassar sine tilsette Lenke til kommentar
Johanne K Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg går bare i 9ende da, men jeg ville gjort det slik: Jeg ville begynt med å fortelle om diktet, og kanskje lest der opp (?) Så ville jeg kanskje fortalt litt om forfatter, og hva som kunne fått ham/henne til å skrive dette diktet (altså hvilken forbindelser h*n har med det moderne) Så ville jeg fortalt hvordan det kunne forklares som en reaksjon/kommentar på det moderne prosjekt (argumenter godt!) Og til slutt ville jeg hatt en konklusjon eller noe. Lenke til kommentar
Kahi Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Takk! Er dette et episk dikt? Og hvordan kan jeg vise hvordan diktet kan leses som en kommentar/reaksjon på "det moderne prosjektet"? Lenke til kommentar
Ned Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Episk definert er fortellende, så ja jeg vil anta at det er episk dikt med fri verseform som er et resultat av modernismen. Du kan vise til det moderne prosjekt med teknologisk framgang som resulterer i store fabrikker som forurenser naturen rundt oss. Diktet er kritikk rettet mot nettopp disse "nyvinningene" ergo en kritikk mot moderniteten. Du må også se på¨hvile ord han bruker for å beskrive ting i diktet, "der Det Norske Nitridaktieselskap gassar sine tilsette" etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå