Gå til innhold

Vil inn i Forsvaret

Anbefalte innlegg

Alder mtp. en karriere er nok ikke den største utfordringen nei, men historien din teller nok enda mer.

Hæren er nok spesiellt vanskelig da det gjerne er veldig tøfft både psykisk og fysisk.

I din situasjon må du nesten tenke på og finne ut hvorfor de skal velge deg fremfor en med like bra fysikk, men uten den psykiske historien. Forsvaret har mer enn nok å velge av, og velger de dem har mest lyst på. Dette er ting du antagelig også blir spurt om på innrykket, evt. før innrykket også.

Personlig tviler jeg sterkt på at du kommer inn, personer med tidligere psykiske problemer er ikke forsvaret spesiellt glad i, at du får legeattest på at du er frisk er en ting, om forsvaret godtar eller tar hensyn til denne er opp til dem. "Ikke tjenestedyktig" er ikke så lett å komme seg unna...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med vernepliktsverket(03003). Det vil være dumt for deg å si opp pensjonen din for å kanskje få en plass i Forsvaret. Personlig er jeg skeptisk til om det er mulig, tatt i betraktning din mentale historikk. Alder er egentlig ikke så altfor gæli mtp lederutdanning, spesielt ikke gjennomgående KS.

Joda, bør nok være forsiktig med det, ja. Ja, kan ikke skjønne at alderen min har noe å si. Har aldri vært i bedre form enn nå, og aldri mer klar i hodet heller. Men sånn jeg har skjønt det så er det en fordel å være ung i militæret, spesielt som man skal bli marinejeger, på grunn av den psykologiske biten, eller hjernevaskingen da ... Kall det hva man vil. Det er vel en fordel å være ung når man skal lære verdiene og holdningene til Forsvaret, og akkurat der kan jeg muligens være for gammel, ja, for jeg har allerede gjort opp en mening om det aller meste.

Lenke til kommentar

Om du tenker litt fremover har det en del å si, en 20-åring kan være i tjeneste 7 år lengre enn en 27-åring.

Maksalder på f.eks FSK/HSK er 38 år, etter det er det slutt på å være operativ, når det er så kort tid man er i tjeneste teller de 7 årene ganske mye.

marinejeger ser ut til å ha maksalder på 30 år på opptaket, så du går jo under grensen der...

Lenke til kommentar

Møkk at det skal være så mye greier. Militæret skulle vært slik at man bare kunne møte opp og få en sjanse, samme hvilken bakgrunn og historie man har. Èn sjanse til å bevise at man duger.

Du fikk en sjanse i førstegangstjenesten, der beviste du at du ikke duger...

Samtidig må du huske på at forsvaret faktisk skal beskytte landet, psykisk ustabile personer i fronten i en evt. krig eller personer med mye tidligere psykiske problemer i f.eks Afghanistan høres ikke ut som en god idé. Dette er noe som er veldig krevende selv for personer med topp psyke, antagelig for krevende for personer med dårlig psyke...

Forsvaret tenker natturlig nok på seg selv før de tenker på alle og enhver som vil prøve seg. Ikke minst pga det økonomiske, forsvaret får stadig mindre penger og får dermed mindre kapasitet til å ta inn folk, de kan ikke ta inn alt, men må holde seg til de som på papiret har størst sjanse til å lykkes.

Merk. jeg omtaler ikke deg som verken psykisk ustabil eller at du har psykiske problemer, men generellt sett,

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ingen jobb, ingen utdanning, og tjener nesten dobbelt så mye som meg som er student. Digger dette velferdssystemet vårt as...

Det som er saken er at forsvaret nok ikke vil ta deg inn pga alder (hvis ikke de ser på den psykologiske historikken din da). Du kan maks være i forsvaret til er 35år (utenom helt spesielle tilfeller da), så fremt du ikke er utdannet offiser ved en krigsskole (aka, yrkestillsatt offiser). Så da har du 8 år igjen av tiden du kan være i forsvaret. Trekk fra 2 år utdanning og du er nede i 6år. Njaa... Førstegangstjenesten er litt anderledes, men tenk da, det blir som å "sløse" et år for din del. Du er 27, det er i den aldern folk pleier å enten være ferdig med utdannelse, eller snart ferdige. Begyne å jobbe, betale tilbake litt av skattepengene du har levd på.

Sorry for kritikken, kanskje ikke det hygligste. Men tenk på nytteverdien og sannsynligheten i det du planlegger, og prøv å gjør noe vettu. Si hvis du gjennomfører et år med førstegangstjeneste, da er du 28/29 og på samma sted som du starta....

Mitt tips, planlegg noe som er litt mer fremtidsrettet enn bare en fjern drøm av forsvaret, eller 1 år i uniform. Utdannelse, jobb, egen inntekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...