Notelitten Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Tobakksautomater ble innført i 2010, for å få ned bruken på tobakksprodukter. I 2012, viser det seg at disse ikke hadde noen effekt på bruk av tobakk. Skal vi tro NA24, er den eneste effekten at de største seks tobakksprodusentene har blitt større, kontra de mindre. - Og markedet har blitt lukket for nye og mindre produsenter. Er det på tide å avvikle denne ordningen? Kilde: http://www.na24.no/article3409906.ece Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg skjønner bare ikke hvordan det at du handler tobakk fra en automat kontra å få det av kasseren skal påvirke hvor mye man bruker... "Fra idag av skal vi gjøre midtstripen i veien 1cm tykkere for å hindre råkjøring"-logikk 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg skjønner bare ikke hvordan det at du handler tobakk fra en automat kontra å få det av kasseren skal påvirke hvor mye man bruker... "Fra idag av skal vi gjøre midtstripen i veien 1cm tykkere for å hindre råkjøring"-logikk Det er rett og slett fordi det gjer det litt meir tungvindt å handle tobakk. Når tobakken står i hylla ved kassa på lik linje med tyggisen og sjokoladen så er det lettare å finne på at du slenger med ein pakke tobakk også når du handler. Om dette er effektivt for å hindre røyking eller ikkje blir ein anna diskusjon, men om ikkje anna så har ein oppnådd at røykere må bruke eit minutt ekstra eller to for å handle tobakk. Eg trur også at ein nok har redusert tobakksforbruket for festrøykere litt, eg har inntrykk av at det er mindre vanlig enn før at verten eller vertinnen kjøper inn sigaretter som ein har liggande for å tilby sine festdeltakere (på lik linje med at ein kjøper inn snacks og blandevatn). Primærgrunnen for automatane er vell heller ikkje med tanke på å redusere tobakksforbruket, er ikkje automatane på plass som ei ranssikring? Det er i dag vanskeligare å bryte seg inn i ein butikk for å stjele tobakk, ein kan heller ikkje true den ansatte til å gi frå seg tobakk. Er det ikkje dette som er grunnen til at også andre dyre varer som barberblader, medisiner og kontantkort er å finne i desse automatane? 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Om det er på tide å avvikle ordningen? Det er på høy tid å avvikle -all- statlig inngripen i folks livsstilsvalg. Staten bør foksuere på å ivareta sine grunnleggende oppgaver - som å sørge for at hovedstaden ikke bryter sammen pga. noen hundre ungjenter som løper rundt - og ikke opptre som en helsemessig eller moralsk veileder. I Norge virker det som staten er best på å gjøre det minst nødvendige og feiler når det virkelig teller. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå