Gå til innhold

Spørsmål angående salg over nett (merverdiavgift, skatt)

TORPET

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål angående salg over nett.

La oss si at produktet i seg selv har en innkjøpspris på ca. 10 kroner inkludert frakt (til meg). Dette må naturligvis skattes, noe som fører til at den reelle innkjøpsprisen blir 12,5 kroner (når vi ser bort i fra fortolling av varen).

Utsalgsprisen er på 100,- kroner. Da vil merverdiavgiften komme på 20,- kroner. Problemstillingen er frakten. Må jeg skatte for frakten og? La oss si frakten er 50,- kroner, hvorav det er ca. 10 fortjeneste her og. Er det kun fortjeneste som skal skattes, 2 kroner, eller vil jeg måtte betale 10,- kroner i skatt her?

Både innkjøpet og utsalget skal skattes? Ellers, er tankegange min korrekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, innkjøp skattes åpenbart ikke. Det eneste som beskattes er overskudd. Alle utgifter fradragsføres (de gir altså "negativ skatt"), mens alle inntekter skal beskattes. 20% av prisen du tar inn går til moms, men dette gjelder bare ved årlig omsetning over 50'000 kroner.

Jeg tviler også på at du har overskudd på frakt. Det enkleste og ikke minst vanligste er å ta kostpris for frakten, og heller ta større marginer på selve varen. Det er posten som tjener på frakt, ikke du ;)

Så om du kjøper en vare for 10 kroner inkludert frakt, og selger den for 100 kroner ekskludert frakt, med frakt på 50 kroner, blir regnestykket som følger:

Inn: 150 kroner i salgspris for varen (inkludert moms og frakt)

Ut: 10 kroner i innkjøpspris

50 kroner i frakt (her er momsen inkludert for enkelhetens skyld)

20 kroner i moms på varen.

I sum: Overskudd på 70 kroner. Dersom du driver AS er det flat skatt på 28 % for selskapet, og så er det skatt på utbytte. Dersom du har ENK vil disse 70 kronene være personinntekt og beskattes deretter

Andre konstante driftsutgifter (husleie osv.) kan også gjøres fradrag for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Dette er jo varer som må importeres, og utifra tidligere opplevelser, må jo dette skattes om det er over 200 kroner? blir dette trukket fra? Dette er kun et lite prosjekt på siden, men om det funker, vil jeg gjerne utvide senere. Vil gjerne skatte , om det faktisk blir noe ut av dette.

Dette er veldig små ting, og har beregnet ca. 4 krone per luftputekonvolutt pluss en veldig lav portoavgift, og regner derfor med å tjene noen usle kroner der.

Lenke til kommentar

Okei. Skal ikke blande meg inn i hvordan du tar betalt, så du får ta hva du vil i frakt :p

Man må betale 25% importmva på varen, så en vare som koster 10 kroner fra Kina vil du måtte betale 2,5 kroner ekstra for (pluss gebyr) når du innfører. Dersom du har omsetning nok til å være momspliktig, kan du få disse inntektene refundert senere, men når man ikke er momspliktig tror jeg ikke man får momsen refundert (det ville jo være ganske bakvendt). Så ja, man betaler mva på det som er over 200 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...