Gå til innhold

Skyldes vår velferd AP eller oljen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, Norge hadde nok kommet seg raskere på bena igjen etter andre verdenskrig om vi hadde en stor ikke-arbeidene befolkning som ikke kunne språket eller hadde utdanning.

Så vidt jeg kan se er du full av piss.

Wow, bare wow! Du har tydeligvis blitt hjernevaska av å vanke i høyreeksteme miljøer. Våre innvandrere gjør en minst så like god jobb som alle andre. Og mange innvandrere har høy utdannelse. Selvfølgelig må språk læres og de fleste innvandrere vil kunne kommunisere på norsk etter 1 år i Norge. De fleste kan uansett kommunisere på engelsk når de kommer hit og det er sjelden et problem da de fleste nordmenn også kan kommunisere på engelsk. Det er ikke innvandrere som er problemet, det er slike som deg.

Får vel slenge med en kilde som bare viser kunnskapsnivået ditt!

http://www.ssb.no/utinnv/

Jeg er på ingen måte uenig i det du sier, men å påstå at innvandrere gjør står for en "minst så like god jobb" som etnisk norske, ja så tror jeg kanskje du tar i litt for mye. Nå forstod jeg det slik at det var mest snakk om ikke-vestlige innvandrere, og det er jo et kjent fenomen (som for ikke lenge siden ble backet opp av SSB) at denne gruppen gir et lavere bidrag enn entisk norsge/vestlige innvandrere.

http://www.vg.no/nyh...?artid=10094164

Man kan helt sikkert diskutere hvorvidt dette stemmer eller ikke, men å braute ut om at kunnskapsnivået til andre er lavere er ganske drøyt (spesielt ikke når det stemmer med analyser gjort av SSB som du selv sikter til). Og ja, personangrep er heller ikke lov her på forumet.

Utdanningsnivået har da fint lite å si når de ikke klarer å få seg jobb som er relevant til yrket deres.

Jeg tror selvsagt ikke at dette tallet er alt, men det er nok kanskje greit å være FOR skråsikker på at innvandring faktisk lønner seg stort.

Uansett, skjerpings med personhets, og prøv å holde dette saklig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jepp, Norge hadde nok kommet seg raskere på bena igjen etter andre verdenskrig om vi hadde en stor ikke-arbeidene befolkning som ikke kunne språket eller hadde utdanning.

Så vidt jeg kan se er du full av piss.

Wow, bare wow! Du har tydeligvis blitt hjernevaska av å vanke i høyreeksteme miljøer. Våre innvandrere gjør en minst så like god jobb som alle andre. Og mange innvandrere har høy utdannelse. Selvfølgelig må språk læres og de fleste innvandrere vil kunne kommunisere på norsk etter 1 år i Norge. De fleste kan uansett kommunisere på engelsk når de kommer hit og det er sjelden et problem da de fleste nordmenn også kan kommunisere på engelsk. Det er ikke innvandrere som er problemet, det er slike som deg.

Får vel slenge med en kilde som bare viser kunnskapsnivået ditt!

http://www.ssb.no/utinnv/

Jeg er på ingen måte uenig i det du sier, men å påstå at innvandrere gjør står for en "minst så like god jobb" som etnisk norske, ja så tror jeg kanskje du tar i litt for mye. Nå forstod jeg det slik at det var mest snakk om ikke-vestlige innvandrere, og det er jo et kjent fenomen (som for ikke lenge siden ble backet opp av SSB) at denne gruppen gir et lavere bidrag enn entisk norsge/vestlige innvandrere.

http://www.vg.no/nyh...?artid=10094164

Man kan helt sikkert diskutere hvorvidt dette stemmer eller ikke, men å braute ut om at kunnskapsnivået til andre er lavere er ganske drøyt (spesielt ikke når det stemmer med analyser gjort av SSB som du selv sikter til). Og ja, personangrep er heller ikke lov her på forumet.

Utdanningsnivået har da fint lite å si når de ikke klarer å få seg jobb som er relevant til yrket deres.

Jeg tror selvsagt ikke at dette tallet er alt, men det er nok kanskje greit å være FOR skråsikker på at innvandring faktisk lønner seg stort.

Uansett, skjerpings med personhets, og prøv å holde dette saklig.

Først og fremst. Den linken du kommer med nå viser en undersøkelse som gjelder bidrag. Den har fint lite med den linken som jeg svarte Thunderfuck med som viser mengde utdannelse blant innvandrere. Nå starter du en helt ny diskusjon. Jeg skal gjerne gi mine meninger om det som gjelder bidrag. Men og braute fram med at jeg ikke har mer kunnskap enn thunderfuck, fordi jeg ikke tok med noe som ikke har noe med uttalelsen hans å gjøre blir veldig drøyt. Jeg er veldig selvsikker på at jeg har mer kunnskap og forståelse på saker og ting enn det som en høyre ekstrem har. Noe annet ville være å gi høyre ekstreme kredibilitet. Det har ingenting med personhets å gjøre.

Selvfølgelig påstår jeg at innvandrere jobber like godt som oss. Noen vil til og med påstå at dem jobber bedre da landene de kommer fra har en helt annen arbeidskultur en det vi har her. Jobba med en fyr fra egypt for et par år tilbake, på et lager på sørlandet. Han var klart den flittigste på jobben og jobbet i et latterlig tempo, og tok ingen pauser. Han hadde i tillegg en ekstra jobb som avisbud hvor han opererte 2 ruter. Men han var veldig fornøyd, for i egypt så jobbet han 14 timer om dagen.

Mitt intrykk av alle innvandrere er at de jobber hardt og de fleste har kommet til Norge i håp om en bedre fremtid. Så er det alltid de som ikke jobber så hardt, men det gjelder nordmenn i like stor grad om ikke mer.

Ikke-vestlige innvandrere gir ganske riktig et lavere bidrag, men dette kan ha flere årsaker. Det er jo også dokumentert at ikke-vestlige innvandrere har større problemer med å skaffe seg jobb, også jobber som samsvarer med utdannelse da arbeidsgivere foretrekker vestlige søkere. Kan jo tenkes at det har påvirkning i bidrag. En rengjører bringer mindre penger til statskassa enn en ingeniør. Det er jo slik at ikke-vestlige innvandrere hovedsakelig har fått dårlige jobber, om de i hele tatt får en, selv om de har en god utdannelse. Det er også noe jeg har inntrykk av selv.

Her en en haug med linker som dokumenterer det. Så det kan kanskje tenkes at grunnen til at de bidrar mindre er fordi vi ikke gir dem muligheten?

http://www.absentia....x?articleID=570

http://www.nrk.no/vi...ne/Innvandrere/

http://www.utrop.no/...Innenriks/22679

http://www.afo.no/in...e5e8a039f022344

http://www.vg.no/nyh...?artid=10002195

http://www.nettavise...ticle215072.ece

Jeg tror det er mange innvandrere med høy utdannelse som ville blitt provosert av det du skriver. referer da til: "Utdanningsnivået har da fint lite å si når de ikke klarer å få seg jobb som er relevant til yrket deres." Det mangler som regel ikke på vilje på å skaffe seg en jobb men en arbeidsgiver som vil ansette en ikke vestlig person. Har lest om flere som har sendt inn 100+ søknader uten å få jobb.

Når det gjelder personangrep o.s.v. føler jeg at du er litt på bærtur. Thunderfuck er jo åpenbart høyre ekstrem og kommer med svært mange høyre ekstreme uttalelser. Føler da det ikke er et personangrep og kalle en som er høyre ekstrem for høyre ekstrem. Høyre ekstreme bruker heller ikke kunnskap eller fornuft til å spre hatmeldingene sine så derfor synes jeg posten min er helt innenfor hva jeg selv står fritt til å skrive. Kunnskapsnivået til mennesker som sprer hat og frykt er alltid lavt. Det er ikke vits å diskutere engang. Om du leser Innleggshistorien til Thunderfuck har han ofte angrepet de han diskuterer med. Synes uansett det er tåpelig at vi skal diskutere personangrep i tråden. Om du eller Thunderfuck mener at jeg har skrevet noe jeg ikke burde får du heller rapportere det og la en moderator rydde opp i det. Det burde en skribent i hw.no vite veldig godt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Søppel.

Overskrift på søppelsiden: "Mange innvandrergrupper mer utdannet enn resten av folket".

Javel, men mange innfødte er også bedre utdannet enn innvandrere.

Vanskelig å svare på dette da det finnes både nordmenn og innvandrere, både vestlig og ikke vestlig med doktor grad i et fag. Det er uansett ikke poenget. Utdannelse eller ikke, man kan fortsatt bidra i et samfunn. Det gjelder både nordmenn og innvandrere. Men for å få det på det rene med engang! Når du sier innvandrere så mener du ikke-vestlige innvandrere korrekt?

Lenke til kommentar

Skyldes velferdsstaten ene og alene AP da? Eller var andre partier med å forme velferdsstaten? Og kunne vi hatt en velferdsstat med dagens nivå hvis vi ikke hadde funnet oljen?

Sjekk de stortingsvedtak angående velferd som er gjort etter II. verdenskrig så får du svar på ditt spørsmål.

Foruten dette var det innføringen av poteten som minsket dødligheten blant befolkningen betraktelig.

Lenke til kommentar

Velferden, i den forstand at samfunnet Norge er i snitt mye bedre samfunn enn flest i verden, i all hovedsak grunnet at man ligger i utkanten av storkonflikters arena.

Om det skulle være den hele og fulle sannet, neppe. Men en del iallefall. Ap som en del av den norske politiske arena. Sikkert med de og. Olje. Så absolutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Stem på meg (Om jeg var politiker)så skal jeg gjøre en eneste stor endring og ikke noe mer. Lover!

Subsidiere all bensin, diesel og olje i landet som mange land gjør. (Ved å fjerne det meste av bensinavgiften)

Da vil mye penger gå til private aktører og mindre til staten. Men noe som gir tilbake etter hvert på skatten når en oppnår positiv industriell vekst.

Våkn opp. Det norge forurenser vil ikke gjøre mye fra eller til i verden. Vi kan knapt befolke en amerikansk middels stor by sammenlagt.

Det er bare land som USA, Russland og KINA som kan ødelegge lufta i verden. Det hele går på voksende populasjoner med økonomisk vekst og etterspørrsel etter olje.

Det som ti lslutt skjer er at de store landene leder ann i verden og land som Norge sitter og er ikke ett selvstendig land lengre men avhengig av varer fra resten av verden for å gå rundt. Da mener jeg at alt norsk industri forvitrrer bort og konkurranseevnen er en saga blott.

Små stater må forurense mer! De store må forurense mindre! Mer teknologi i de små landene! Hvis ikke går det gamle kjære økonomi-økosystemet i dass.

Kanskje ender ungene våre med å ha stempelet made in china på alt vi har. da er det ingen hyggelige norske eventyr om norsk industri igjen å fortelle dem skal jeg si dere.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Velferden, i den forstand at samfunnet Norge er i snitt mye bedre samfunn enn flest i verden, i all hovedsak grunnet at man ligger i utkanten av storkonflikters arena.

Om det skulle være den hele og fulle sannet, neppe. Men en del iallefall. Ap som en del av den norske politiske arena. Sikkert med de og. Olje. Så absolutt.

I utkanten? Vi ble innvadert i 1940 fordi vi lå MIDT I stormaktenes arena. Vi grenset mot Soviet og var likevel alliert med USA! Vi ligger mellom tidligere stormakt England og tidligere stormakt Sverige.

Herregud, folk klarer ikke å lese kart, langt mindre historie!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se er så og si alle vellykkede land av betydning etnisk uensartede. De eneste tilnærmet homogene landene er enten svært små eller bakstreverske; obskure afrikanske og asiatiske land, og gamle sovjetstater.

Japan er obskur og bakstreverske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Mitt motto: Nødvendige varer må koste mindre og luksusvarer må koste mer og da stryker jeg ordet bil fra luksusordlisten. Bil var luksus, (70-80 tallet) er ikke luksus lengre.

Etter mitt syn styrer AP ned mot avgrunnen. De tenker ikke på å ha både positiv industri og positv olje. De styrer slik at det er positiv olje men til gjengjeld negativ industri. Amatørmessig budsjettsjonglering. hehe men vanskelig å utdype de store feilsjærene til blant annet AP.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Herregud så mange splitte pine gale mennesker som vanker her inne. Kan dere dommedagsprofeter og hysterikere oppgi kilder og argumenter for å underbygge det dere sier? Eller i det minste sannsynliggjøre at det er rett?! "Oslo er tapt", skriver en av dere.

Har vi ingen respekt for logikk og sunn fornuft?! Jeg begynner å lure på vårt lands største utfordring er å hindre at enhver form for intelligens, ære og sunn fornuft råtner bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utkanten? Vi ble innvadert i 1940 fordi vi lå MIDT I stormaktenes arena. Vi grenset mot Soviet og var likevel alliert med USA! Vi ligger mellom tidligere stormakt England og tidligere stormakt Sverige.

Du verden. Så snakker du om historie og sammenligner Norge f.eks med Tsjekkia som ligger midt i Europa. Du burde lese historiebøker, alle sidene, og ikke bare sidene som har større skrift for de prepubertale.

Lenke til kommentar

Du verden. Så snakker du om historie og sammenligner Norge f.eks med Tsjekkia som ligger midt i Europa. Du burde lese historiebøker, alle sidene, og ikke bare sidene som har større skrift for de prepubertale.

Jada, bare gå til personangrep i stedet for å diskutere sak. Old news fra høyreradikale drittsekker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Oljen er nok en stor bidragsyter, men vår kultur og måten samfunnet vårt er satt sammen hjelper også mye. Det finnes mange oljeland i verden, men ingen av dem har et så stabilt samfunn som Norge, så er ikke oljen alene som gjør ting som de er.

Vi får nå se om noen år, oljeproduksjonen vår daler jo ganske fort og har gjort det lenge så vi vil kanskje se resultatene av mindre oljeinntekter i en snar framtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...