Gå til innhold

99% GPU + kraftig FPS-drop

Anbefalte innlegg

Har et GTX 570 m/2.5GB RAM som egentlig har funket veldig bra.

Dog har jeg i de siste par månedene hatt noen problemer med at hvis jeg f.eks. spiller på én skjerm, og viser bilder / video (f.eks. webtv) eller andre ting på den andre skjermen, så hopper (av og til) GPU-bruken til 99%, og framerate i alle spill dropper ekstremt slik at det blir uspillbart. Dette skjer ikke nødvendigvis med en gang, men kan også skje etter 1, 5 eller 30 minutter. Bruker ofte å spille FM mens jeg ser på en serie eller lignende, men det har blitt ganske umulig i det siste...

Merk at det er som oftest når jeg gjør ting på begge skjermene, men ikke alltid.

Selv om jeg lukker video/bilder, avslutter alle applikasjoner, inkl spillet jeg spiller, og ser at GPU dropper til "normalen" - så er det fortsatt problemer. Når jeg starter et hvilket som helst spill etter dette, så går GPU til 99% med en gang, og FPS'en dropper til rundt 5. Selv om jeg kun starter webtv (f.eks. fotballkamp-stream fra tv2) så hakker denne og GPU går til 99%.

Den eneste måten jeg får fikset dette på er å restarte maskinen, da funker det krute godt igjen, og både FPS og GPU er på normalt nivå.

Den letteste måten for meg å reprodusere dette på (når det har skjedd oftest) er når jeg har spilt Everquest på skjerm 1, mens jeg har sett fotball (tv2) på skjerm 2.

Noen som har hatt lignende problemer? Jeg mistenker driverne, så vidt jeg erindrer begynte dette å skje rundt april, når jeg oppgraderte til GF 3xx-driverne, men kan ikke si det med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, null overklokk. Cluet her er at det tydeligvis skjer en eller annen hendelse som aktiverer dette, som da blir "lagret" fram til neste reboot. Jeg hadde skjønt det dersom GPU'en fortsatt hang på 99% etter at jeg hadde avsluttet programmene, men det gjør den ikke. Den dropper som nevnt ned til normal bruk når jeg avslutter, men så er problemet øyeblikkelig tilbake i det jeg starter et GPU-intensivt program igjen.

Som nevnt så hjelper det kun å restarte maskina, men dette funker til gjengjeld hver gang, med en gang. Vil tro det er rart om det skulle ha noe å si med varme / klokkefrekvens, ettersom det ikke hjelper å la maskinen "hvile" og droppe temp. Kun reboot funker.

Skal prøve å gå tilbake til februar-drivere for å se om det hjelper - det var i utgangspunktet planen min óg, men grunnen til at jeg la inn innlegg her på forumet var for å finne ut av om det var andre som hadde hatt lignende problemer - klarte ikke google noe opp, men det virker rart å være "eneste i verden" som har dette problemet.

Lenke til kommentar

dette vil jeg si er helt normalt...selvsagt vil GPU slite når du kjører spill og video samtidig. Regner med problemet ikke er tilstede når du kun spiller?

//--STREN--//

Ser at du ikke har lest gjennom innlegget mitt.

Sikkert en eller annen strømsparingsfunksjon i driveren som klokker ned kortet ditt konstant inntil reboot, det samme problemet eksisterer med alle drivere etter 27X.XX for folding@home.

Takk - da har jeg i alle fall bekreftet at andre har lignende problem. Håper jeg kan unngå å gå tilbake til 26x.xx-driverne - mange spill som har fått store FPS-økninger i nyere drivere.

Skal ta å sjekke klokkefrekvensene neste gang det skjer - har ikke disse oppe normalt på GPU'en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...