Kjell Iver Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Har en katalog med 23000 bilder på en server som vi leier plass på. Dette tar over 20 Gigabyte, mens limit er totalt 15 så vi driver litt på krita kan man si Uploadkatalogen er i drift og jeg har selvsagt store problemer med å jobbe med sånne datamengder via ftp e.l. Finnes det noe enkelt verktøy for å komprimere dette? Grunnen til at dette skjedde er noe uklar. Vi konverterte et BB fra phpBB til IPboard. Katalogen var tidligere på bare 8 Giga, så noe skjedde under konverteringen... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ville vel først ryddet opp før du komprimerte. Laste ned alt, slette på serveren, og laste opp på ny. Kjenenr ikke noe, men ser lignende funksjoner omtales i relativt dyre programmer: http://www.iis.net/community/default.aspx?tabid=34&g=6&i=1267 Lenke til kommentar
Kjell Iver Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Problemet er at alle bildene er i bruk. Det er bilder som er lagt inn i tråder i forumet gjennom årene. Vi har mange turrapporter osv. Så for meg et verktøy som kunne bulkkomprimere jpg bilder til kvalitet 70 - f.eks. Tidligere hadde vi en bildelimit på forumet på 600 Kb, og dette medførte at selv små bilder er store i størrelse grunnet manglende komprimering... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 GraphicsMagick/ImageMagick. Men det er uansett en krevende og omfattende jobb. Og trolig må du ned med nettstedet når deler av jobben gjøres. At det har økt ved skifte av system kan skyldes dublisering under skifte. Det finnes ellers løsninger (vet ikke om det finnes til IPboard), som kan behandle bilder ved upload - slik at f.eks maks størrelse er 1600 x 1200 med kvalitet 70 %. Lenke til kommentar
Vakuum Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Jeg antar problemet er at bildene er lagret i for god kvalitet/størrelse? Last ned alle bildene Lag noe som setter bildene til f.eks maks 1600x1200 og 70% kvalitet Overskriv bildene på serveren med bildene du har modifisert Lenke til kommentar
Kjell Iver Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Takk for alle tips. Det er faktisk i seg selv en utfordring å behandle så mange bilder ja, og jeg så for meg om det kunne være et script eller noe man kunne kjøre for å bulkbehandle filer på serveren. ftp transfer er er nesten umulig med de ftp programmene jeg har prøvd. De har en limit på 10 000 filer. filezilla og ws_ftp og cpanel er det jeg har prøvd. Jeg har veldig bra kontroll på det som lastes opp på serveren nå. Komprimeres optimalt så det er de gamle bildene fra 2003 og fremover som er utfordringen Er det noen som har erfaring med ftp program som kan takle så stort antall filer? min ISP har ikke problemer med å bruke filezilla - det er kun når jeg bruker det lokalt at jeg ikke får åpnet katalogen. Jeg tror at en rekonvertering av databasen og bilder kunne løst utfordringen - men jeg tør rett og slett ikke gjøre det. Har spurt Ipboard og netbox, men de har ingen gode løsninger for hånden.. Nettstedet er forøvrig http://www.fjellforum.no/ Leverandør er altså Netbox i Oslo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå