Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen min låser seg

Anbefalte innlegg

Som emnet sier har jeg et problem der datamaskinen min låser seg. Tidligere har det vært slik at datamaskinen kan uten forvarsel reboote ved bruk av ressurstunge programmer som f.eks. Adobe Premiere, som regel etter at programmet var blitt lukket. Jeg hadde først to teorier om hva dette kunne skyldes. Det første var skjermkortet mitt, det andre rambrikkene.

Byttet igår ut min gamle Club3D GTS 250 med en flunke ny Gigabyte GTX 670, og da endret symptomene seg. Nå restarter ikke maskinen seg lengre, men den fryser seg helt, og det eneste som nytter er å trykke på reset switchen eller kutte strømmen. Dette problemet oppstår i tillegg hyppigere, i løpet av en time frøs den 3 ganger.

Har kjørt Memtest86 i 2 timer nå uten en eneste error. Er ganske rådløs nå, og jeg aner ikke hva jeg kan gjøre videre for å finne en løsning på problemet.

Dette er hva jeg har i datamaskinen:

CPU: Intel Core i7 920 2,66Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU

RAM: OCZ DDR3 6 GB Intel® Extreme Low-V PC3-10666 3x2048MB 1333MHz. (7.7.7

HK: Gigabyte GA-X58-UD5, X58, Socket-13 DDR3,ATX,3xPCI-Ex(2.0)x16

GFX: Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

PSU: Corsair strømforsyning, HX850W

HDD1: Western Digital VelociRaptor 150GB S-16MB cache 10000RPM

HDD2: Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32HD753LJ Spinpoint F1

HDD3: Western Digital Caviar® Black 1TB (innstallert etter at problemet oppstod)

Endret av keungz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket for støv da? Det kan i enkelte tilfeller hemme komponentene under stor pågang. Men er ikke Adobe Premier en skikkelig minnesuger så enda mer RAM kan være nødvendig? Jeg er ikke helt sikker på dette selv, men kommer bare med forslag som jeg har lest hvor andre opplever samme problemer.

I tillegg kan vel også hastigheten og kvaliteten på harddisken spille inn. Prøvd å defragmentere hardisken? Anbefaler Defraggler fra Piriform.

Det blir litt mye synsing fra meg, men andre kan sikkert kommentere på problemene din om litt.

Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar

Jeg støvsugde datamaskinen igår da jeg satte inn det nye skjermkortet, så det bør ikke være et problem nå. Men jeg kan vel alltids overvåke temperaturer, er det CPU-Z som er bra å bruke? Skal også forsøke å flashe hovedkortet for å se om det kan ha noe nytte for seg.

Av de tre gangene frøs datamaskinen rett etter oppstart. Det eneste jeg gjorde var å høyreklikke på et vindu i programlinjen i Windows for å lukke et program, så jeg tror ikke mengden minne jeg har datamaskinen er et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...