Gå til innhold

Prioritering av båndbredde med ekstra switch?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en romkamerat som er glad i å bruke lovlige torrenter og hører all musikk på youtube. Han er ikke fan av å bruke "stream" muligheten i utorrent, og det virker som han ikke tror jeg merker når han skrur av båndbreddebegrensningen. Derfor blir jeg ofte skvist ut av nettverket om jeg f.eks. spiller bf3 eller hører på spotify (ja, spotify må bufre midt i en sang ofte). Linjen vi har er 5 MBit/s.

Om jeg kobler opp nettverksutstyret vårt slik:

Modem -> switch -> trådløs switch

Hvor jeg er koblet med kabel til switch, og han er koblet til det trådløse nettverket. Vil det hjelpe på ping i BF3 og gi meg litt båndbreddeprioritet? I dag er modem og trådløs switch koblet sammen. Jeg bruker trådløst.

Og fungerer nettverk gjennom strømnettet bra i en blokk? (For meg er bra: stabil, stabil forsinkelse, og minst 5 MBit/s båndbredde)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke funnet noe mulighet for dette i Netgear ruteren vi har. Så det vil ikke hjelpe å koble seg til et ledd før romkameraten min?

Jeg betaler faktisk ekstra for å få 5 MBit/s i steden for 2 MBit/s. Men jeg er sikker på at uansett hvilke båndbredde vi hadde hatt så hadde min romkamerat til tider brukt alt. Akkurat nå er det eksamensperiode, og han bufrer 10 stk videoforelesninger på en gang pga at det ikke er mulig å "søke" utenfor bufret område.

Lenke til kommentar

+1 for avatar og nick.

Trådløs router:

Netgear WNR2000 (dhcp skrudd på, nett funker kun på en pc uten dhcp server)

Leverandør:

Canal digital

Modem:

Thomson DCM 425

5 Mbit/s ned 2Mbit/s opp.

Skjønner nå at switch ikke vil funke mellom router og modem. Men kan man be netgear routeren til å prioritere kablet nett?

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Fant ut at min router støtter QoS. Satt "Høyest" prioritet til ethernet port 4 som jeg er koblet til. Når en annen pc bruker trådløst full nedlasting, så får jeg 90ms i ping (pingtest.net) og 14 ms jitter mot 105 ping og 35 ms jitter uten QoS.

Speedtest; 4,5 Mbit/s mot 3,4MBit/s uten QoS prioritering.

Det er litt bedre, men mye dårligere enn ulastet nett, som gir 24 ms ping og 8 ms jitter.

Lenke til kommentar

Kan hende QoS kun gjelder for ethernet portene. Jeg er leietaker, jeg kan derfor ikke gjøre noe med utstyret som ikke kan fikses med å holde inne reset knappen. Jeg mottar disse nett over strømnettadapterene i dag. Da får jeg teste hvordan det er å spille bf3 når en annen pc bruker torrents.

Lenke til kommentar

Snakket med han jeg bor med, som betaler for tv og internett. Jeg betaler nå ekstra til han for at vi skal dele 5 Mbit/s i steden for 2 Mbit/s. Han var ikke villig til å betale for 5 Mbit/s på egenhånd. Så da MÅ vi ha en begrensing for hver pc på maks 1 Mbit/s ned og 0.5Mb/s opp, uansett hva det blir brukt til.

Om jeg flasher med Tomato, er det mulig?

EDIT: Står ikke noe om "v2" på routeren min. Kun WNR2000. (du linker til innstalasjon til WNR2000v2)

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Hele greia kunne jo vært løst om dusten setter begrensning i selve torrentprogrammet sitt.

Sorry, men WNR2000 v1 er ikke støttet av Tomato eller DD-WRT. Ser ut til at OpenWRT støtter den, men der har jeg null erfaring. http://wiki.openwrt....netgear/wnr2000 http://wiki.openwrt....o/user.beginner

En mikroskopisk fiks for deg vil være å sette trådløsnettet til 11b. Da vil trolig download bli begrenset til 3-4Mbit. Men det vil ikke hjelpe noe på upload, siden hastigheten på internett er lavere enn 3Mbit der.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...