Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ikke være på nett mens jeg laster ned.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nesten teste om det er det trådløse eller internettlinjen som er flaskehalsen.

For å finne ut av det, stopper du all internettrafikk, og går til Start > kjør, og så skriver du cmd

I vinduet skriver du:

ping 10.0.0.1 -t

Da vil du pinge intenoruteren lokalt over det trådløse nettet, uten at noe trafikk sendes over internett. På en rimelig stabil wifi-tilkobling uten trafikk skal man vanligvis få 1-2ms i responstid, med kanskje et par spikes innimellom til ca 15-25ms.

La denne fortsatt kjøre, og så starter du et ekstra cmd-vindu.

Her skriver du:

ping 8.8.8.8 -t

Da pinger du DNS-serveren til google, som er over nettet.

Mens begge disse pingene kjører, starter du en test på www.speedtest.net.

Mens testen kjører, følger du med på begge cmd-vinduene. Hvis den som pinger 10.0.0.1 stiger høyt, og ligger stabilt over 50-60ms, så er det sannsynlig at det er wifi som er flaskehalsen.

Hvis pingen her holder seg under 5-20ms, så er det sannsynligvis ikke wifien, og da vil ikke innkjøp av homeplug eller ny trådløs ruter ha noe for seg.

Se også på det vinduet som pinger 8.8.8.8, om det stiger der. Hvis den bare stiger på den som pinger 8.8.8.8, og ikke den andre, så er internettlinjen flaskehalsen.

Du kan gjerne kopiere eller ta screenshot av pingevinduene og poste de her for vurdering, både før og under speedtesten.

Jeg tror fortsatt at det er torrentklienten din som seeder med åpne sluser som gjør at det blir kø i modemet, og siden intenomodemene er konfigurert med alt for lange køer, blir linjen veldig treg.

 

Edit: liten detalj

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Det vil trolig ikke løse problemet ditt. Problemet er relatert til routermodem som stopper opp, ikke kommunikasjon mellom din PC og routermodem (slik jeg forstår det).

 

Det enkleste er å redusere upload / download og antall forbindelser i torrentprogram (global connections).

 

Sorry, men litt forvirrende. Men jeg mener nå om det går ann å få internett forbindelse på et rom jeg har lyst å ha pcen. Jeg kan nå si at problemet med upload speeden er fikset. Jeg begynte å bruke utorrent igjen og det fikset problemet.

Lenke til kommentar

Det er 2 adaptere som du plugger i helt vanlige stikkontakter, ingenting som må "monteres", så ja du kan gjøre det selv.

 

Hvilke burde jeg kjøpe? er det ikke forskjell mellom 230 volt og 400volt intakk i huset? Altså hastighet. Visst jeg har 230 volt i huset så tror jeg det ikke har noe for seg å kjøpe dyrere enn den for 500kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...