Gå til innhold

Stasjonær med høy kvalitet

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal bygge en kontor pc til min far som skal ha ytelse som holder fremover noen år.

PC'en skal hovedsakelig brukes til kontorprogrammer, men også litt av den tyngre sorten (regnskapsprogrammer etc.). Den skal brukes til lagring av sensitive dokumenter, bilder, personlige videoer osv.

Undertegnede skal også bruke PC'en og da til gaming. Som tidligere Diablo II-fan er det på høy tid å teste etterfølgeren. Maskinen må altså utstyres med et skjermkort som får FPS'ene til å holde seg høyt oppe, selv under de mest krevende situasjonene.

Et annet krav til PC'en er at komponentene ikke bare yter godt, men har en kvalitet som skiller seg ut iforhold til ElKjøp PC'en og vel-så-det. Vi snakker om komponenter av høy kvalitet, som er stabile over tid med lite "error" og drar lite strøm (som igjen gir mindre varme, og en kald PC er en stabil PC? :) )

Stillegående PC er også et krav.

Gjør oppmerksom på at dette ikke er noen "millionær"-PC, men en generell PC med over gjennomsnitt høy kvalitet. Det jeg trenger deres hjelp til er å velge de riktige produktene slik at jeg ikke kjøper unødvendige dyre komponenter og samtidig holder meg unna "billig"-delene.

Min tidligere erfaring har kommet frem til følgende oppsett:

CPU: Intel Core I7 3770K

- holder det med Core I5 3570K?

GPU: Zotac GeForce GTX 560 Ti OC+ 1GB

- er kvaliteten bedre hos andre produsenter?

Hovedkort: Asus P8Z77-V Deluxe

- her er jeg gjennomgående blank, kortet er dyrt og har sikkert unødvendig mange funksjoner iforhold til mitt bruk, forslag til andre hovedkort med høy kvalitet på komponentene?

Minne: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB CL9 (2x4GB)

- valgte bare noe raskt, andre forslag? Nøkkelordet er KVALITET :)

Strømforsyning: Corsair HX 650W

- forstår at det er verdt å investere i et en god PSU, duger denne?

Systemdisk: Samsung SSD 830 Series 128GB

- SSD har aldri vært i huset før og er derfor på høy tid. Kjapp innlastning av Windows og programmer/spill er et krav, men bør ikke gå ut over sikkerhet/error

Lagringsdisker: 2x Seagate Barracuda 1TB 6Gb/s

- vil gjerne kjøre disse i RAID og i ren speiling, godt valg? Stabile?

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl

- personlig, et flott kabinett.

CPU-vifte: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

- valgte jeg kun pga. tidligere erfaring, strålende fornøyd.

Ellers skal det bestilles Windows og Office OEM, samt mus og tastatur. Hele listen kan sjekkes ut her: http://prisguide.har...no/liste/132647

Prisen per dags dato ligger på 12-13000,- ca. Er det mulig å få noe prisen noe?

Takker for gode og konstruktive innlegg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg ment at en i5 3570K er nok til disse formålene, selv i fremtiden. Selv i3 2100 er en veldig kraftig prosessor på dagens marked, og det gjør i5 ganske fenomenal. i7 3770K vil være "bare" 25% raskere til ting som for eksempel rendering.

Jeg ville sett etter de nye 28nm baserte skjermkortene, som HD 7850. De trenger mindre strøm og produserer mindre varme enn 40nm baserte produkter som GTX 560 Ti. Ytelsen er som prisen, den er en del høyere. Kortene jeg ville sett etter er Sapphire og Asus sine.

Asus P8Z77-V Pro er ett godt hovedkort, kvaliteten er like god, funksjonene er det mindre av. Et annet valg er Asus P8Z77-V, dette mangler to USB 2 porter og en eSata port som P8Z77-V Pro har medfølgende til å sette i PCI sporet bakpå kassa.

Corsair Vengeance LP (finnes ikke i prisguiden) er billigere alternativer som vil vare like lenge.

Resten ser veldig godt ut, hvis du har lyst til å gå "top-notch" på strømforsyning kan du se på NZXT Hale 90 550W/650W og Seasonic X 560W.

(RAID er noe jeg ikke kan uttale meg om da jeg ikke vet mye innenfor dette feltet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mine "regler";

• Gigabyte istedenfor Asus (dersom du ikke skal opp i Tyan / Supermicro klassen), Asus synes jeg stadig blir mer og mer dill-dall til fordel for kvalitet.
  • Alltid Seasonic modulær PSU. De er svært gode og jeg får et rikt utvalg kabler "på lager" siden jeg hele tiden benytter samme merke.
  • Ved RAID kjører jeg kun (RAID5/6) ved bruk av LSI/Adaptec/Promise kontroller (ca 3-4 tusen Nkr). Uten slikt kort kan du isteden ha en ekstra HDD (som er stor nok) til backup (Win7 har en grei backup løsning for daglig backup). Stoler ikke lenger på on-bord/software RAID etter tidligere erfaringer.
  • 830, m4 eller Intels 520 er alle greie SSD'er (for stabilitet så ligg unna sandforce baserte som Vertex etc).
  • Til luftkjøling bruker jeg kun Thermalright.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...