Gå til innhold

Hva er skyld i alle disse systemkræsjene mine?

Anbefalte innlegg

Jeg får masse systemkræsjer jeg ikke skjønner hvor stammer fra. Håper at noen kan hjelpe meg sånn at jeg får skiftet ut eventuelle defekte deler.

Jeg kan putte kræsjene i fire forskjellige kategorier:

[*]-Den gode gamle blue screenen som alltid har ett eller annet nytt budskap til meg, av typen IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL og PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Sistnevnte har referert til bl.a. TmxPFlt.sys og Ntfs.sys filene. Disse dukker opp under vanlige slappe økter uten spesielt stor load når jeg plutselig gjør noe. Denne pleier å dukke opp når jeg gjør noe viktig: "Windows har avsluttet for å unngå å skade datamaskinen. Eventuelt ulagret arbeide kan ha gått tapt...." (husker ikke ordrett hva det pleier å stå.)

[*]-Blue screens under oppstart av av XP før man kommer til innloggingsskjermen. I hovedsak av typen "Windows har avsluttet for å unngå å skade datamaskinen. Eventuelt ulagret arbeide kan ha gått tapt...."

[*]-Når jeg har sittet å surfet en stund i enten Opera eller IE, og nettopp har klikket på en link eller skrevet inn en ny url. Skjerm, mus og tastatur fryser og jeg får mange horisontale striper som ser ut som de stripene du får når du halvveis drar tråder ut av et mønstrete stoff. For å reboote må jeg holde power knappen inne i ti sekunder eller noe sånt.

[*]-Når jeg sitter å jobber i Logic (audio sequencer) med masse effekter, synther, og samplere låser systemet seg, og skjerm, mus og tastuatur slutter å gi respons. Denne skyldes i hovedsak for lite minne, ikke god nok tweeking av programmet og hva det enn er som gjør at maskina kræsjer ellers.

Oppsettet er som følger:

[*]P4P800 Deluxe (BIOS v. 1009, nyeste)

[*]P4 2,4c GHz

[*]Corsair TWINX1024-3200LL (kjøres i singel channel)

[*]Sapphire Radeon 9200 256MB DDR

[*]2 stk. Barracuda 7200.2 80GB S-ATA 8 MB cache (ikke i RAID)

[*]Samsung IDE CD-brenner 52x/24x/52x/16x

[*]EMI 2|6 USB (lydkort)

[*]Midisport 2x2 (midi interface)

[*]Antec TruePower 330W

[*]XP Home SP1 (nylig oppdatert til SP2)

Håper noen kan komme med noe konstruktivt, for jeg begynner å slippe opp for ideér. Tipper minnet og skjermkort er OK, men det er også det eneste jeg vet sånn nogenlunde. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Skal nesten garantere at du har noen Rambrikker som er ødelagte.

Maskina blir så ustabil med ødelagt ram, feilene som dukker opp kan komme til alle mulige tider, med andre ord så blir man ikke klok på det. :)

Prøv å bytt den/dem med nye brikker.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Eller, før du bytter rambrikkene, så kan du teste dem for feil med memtest86. Selv om det programmet ikke finner feil ved brikkene dine, kan det fortsatt være feil på dem.. Kan iallefall være verdt et forsøk, så blir du kanskje noe klokere på om det er rammen som lager krøll for deg ;)

Lenke til kommentar

Har du Norton Firewall eller Antivirus installert?

Jeg hadde samme problem på min maskin, bare jeg kjører Windows 2003. Hadde det slik i lang, lang tid, skiftet hovedkort og minne, men elendigheten fortsatte - helt til jeg fikk avinstallert Norton Firewall.

Lenke til kommentar

EDIT: Fjern Trend Antivirus.

Systematisk prøving-og-feiling er det eneste du kan gjøre dersom du ikke konkret kan analysere BSOD'ene til å finne ut hva (komponent, driver etc) som skaper problemer.

Siste BIOS er ikke nødvendigvis den som fungerer best (mest stabilt)

Jeg hadde et Asus A7V som ble fryktelig ustabilt dersom jeg prøvde noen av de nyere BIOS'er.

Finn det du kan av eldre BIOS'er til ditt hovedkort, og test dem.

Evnt test Beta BIOS

http://www.asus.com.tw/support/download/se...006.zip~zaqwedc

'Underclock' minne brikken(e), kjør de så lite aggresivt du kan fra spesifikasjonen på 2-3-2-6-T1

Kjør brikkene solo, se om det kan være en brikke som er defekt.

(Se side 2-11 og 2-12 i manualen at du har gjort alt riktig)

Demontere pc'en.

Start med Hovedkort, Grafikk, 1 HD, og så få RAM brikker du kan.

Gå i Bios og slå av alt du kan, COM porter, LPT, innebygged lydkort, IDE porter som ikke er i bruk, RAID kontroller. osv.

Finnes det 'aggresive' settings (Turbo/Normal) e.l, så bruk det som du tror vil skape minst problemer.

Dersom du på dette stadiet fremdeles har en ustabil maskin, så er noe virkelig gærnt :/

Skulle derimot ting fungere ok nå, så legg til nye komponenter, mens du sjekker om systemet fremdeles er stabilt.

Til slutt vil systemet sansynligvis bli ustabil igjen, og dermed også gi deg en ide hva det er som lager problemer for deg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Men jeg tror det var hd'en min som mekka den blue screenen, når jeg prøvde å skrive på hd'en så skjedde det, tok ut jævla wd 8mb cache greia også funka det fett. Prøv å bytt hd evt. og test (for irq dritten).

:shrug:

Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag og seriøse svar. :)

esk: Hvordan gjør jeg det? Har kjørt defragmentering på begge diskene for å sjekke om det fikk maskina til å tryne. Har også kjørt chdisk men bare på den ene disken foreløpig. Fjernet også sidevekslingsfila for å se om det hjalp, hvilket det ikke gjorde.

SirMixaloT & atrax: Kjøpte egentlig TwinMOS brikker, men måtte bytte de da de definitivt var defekte. Har brukt MemTest siden jeg ikke fikk memtest86 til å fungere. TwinMOS brikkene fikk jeg nesten ikke kjørt testen på i det hele tatt pga. at jeg hele tiden måtte trykke 'OK' på alle error meldingene. Testet Corsair brikkene fra kl. 23.46 til kl. 15.38 uten errorer, så jeg tror de egentlig er fine. Hele systemet ble mye mer stabilt etter jeg byttet til dem. Men hvis jeg får forklart hvordan jeg skal bruke memtest86 kjører jeg gjerne et par tester til.

Strider & Fortius: Har PC-cillin 2002, men har lastet ned en trial av Norton for å utelukke at det er Blaster viruset som tuller med meg.

Fortius: Tror faktisk det kan være BIOS som er ihvertfall en del av problemet. Den lever litt sitt eget liv til tider virker det som, har en egen personlighet og egne meninger liksom. Har lastet ned oppdateringen du linket til så jeg skal prøve den. Evt. se om jeg finner en gammel versjon på CD´n som fulgte med HK´et først.

Kjører minnet på 2,5-4-4-8 på 2,75 V, men jeg har aldri funnet ut hva T1 står for så jeg vet ikke om jeg har satt det opp i BIOS.

Har litt problemer med å tolke Table 1 på side 2-12 i manualen. For meg ser det ut som om jeg kjøre minne brikkene mine i dual. Stemmer dette? Håper virkelig ikke det, for isåfall må jeg kjøpe nytt HK.

Takk for et langt og gjennomtenkt svar. Skal printe ut posten din og følge instruksjonene dine når jeg står opp.

SineTwo: Har dessverre ikke noen ledig IDE disk liggende for å teste om det er HD´ne mine. Gode sjanser for at det er det egentlig. Men jeg lurer også litt på om det kanskje kan være S-ATA kontrolleren på HK´et som er problemet. Får se om jeg får råd til å kjøpe en 120GB for å teste, evt. nappe ut noen SCSI disker fra noen servere jeg har stående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...