Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer låser seg

Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire 9303wsmi med XP sp3,som funger bra tross alder.Mitt problem ser ut til bare å opstå når jeg bruker usb nettverkkort,som jeg er avhengig av for å få tilgang til ruter.Via en extern antenne til dette nettverkskortet.har jeg utmerket signal.Problemet kan oppstå like etter at nettverkskortet blir tilkoblet(etter at pc'n er ferdig oppstartet)eller mens startsiden åpnes,eller en tids bruk,minutter/timer.Dette medfører at maskinen låser(fryser) og må slås av med hovedbryter(den eneste som da fungerer),og startes helt på nytt,og det samme kan gjenta seg flere ganger.Nettverks kortet er Engenius EUB-362 ext,med orginal driverJeg mener det fungerte bra før sp. oppdateringene til XP kom.Noen som har gode ideer???.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke funnet noen oppdateringer til driveren.Jeg har prøvd å sende mail til produsenten om problemet,men har ikke fått respons.Jeg har funnet ut at denne Acer maskinen må være utrolig sterk,med tanke på hvor mange hundrevis/tusenvis av ganger jeg har måttet restarte,og alder på maskinen.Kjøleviften er også utslitt,slik at pc'n slår seg helt av noen ganger,pga. av overoppheting,men etter nedkjøling starter den som normalt igjen.Problemene oppsto lenge lenge før det ble problemer med viften.Jeg har netopp fått ny,og skal bytte denne når arbeidslysten melder seg.Jeg har service guide.Jeg fikk et lite tips via dette forum,og således sjekket systemkonfig. og det er ca.60 programmer som kjører ved oppstart av maskinen.Nå har jeg bestillt dobbel RAM til 2gb. og en annen type(up to date) nettverkskort (Alfa AWUSO36H).Jeg bruker pc'n kun til nettsurfing og aldri spill.

Lenke til kommentar

Etter mange forsøk med at pc'n låste seg,fikk jeg til slutt lastet ned Ccleaner,og kjørte dette programmet.Jeg fikk da slettet 2.7gb, filer,uten at dette hjalp noe nevneverdig.Når pc'n fungerer(nå og da) går det greit å sende f.ex.vanlig e-mail,men prøver jeg å laste opp et bilde som vedlegg et det helt umulig.Pc'n bare arbeider uten å bli færdig med opplastingen.Jeg har klippet ut bilder/artikkler fra web sider og det går greit å sende som mail.Ok. Jeg skal sjekke Acer's web side.Noen flere gode råd?

Lenke til kommentar

Jeg fant aldri noen medfølgende cd plater.Jeg mener å erindre at jeg søkte etter dette da jeg en gang tidligere hadde hjelp til å reinstalere windows.Jeg mener han hadde med seg egen cd og utførte reinstalasjon.Jeg har på nytt prøvd å sende mail til Engeniustech med serie nr. på enheten og forespørsel om problemet.Jeg oppdaget at de hadde 3 forskjellige mail adresser relatert til forskjellige produktgrupper.Jeg har også fått bekreftelse på at det nye wifi kortet(til den nette sum av ca 30$) er sendt.Dette er på 1000mw mens det gamle er på 200mw.Jeg venter jo også på dobbling i øket Ram.Jeg hadde noen gode timer(3-4) i kveld,hvor maskinen funket bra.Men hvor lenge var vår herre i Paris?Plutselig ble det stopp på moroa.Kansje er det recovery på hardisken.Jeg får sjekke det..

P.S.Kjøleviften kostet 130-140kr totalt fra Hong Kong batterycentury.com

Lenke til kommentar

Joda det mener jeg det står.Jeg fikk et nytt problem.Jeg fikk nye ram kort(2x1gb dual support) i går og bestemte meg da for å skifte vifta når jeg først var igang.Når jeg åpner maskinen,står det fanme et pc2-4200 1gb.og ikke et pc2-5300 1gb.som jeg har lest skal være i denne pc'n.Jeg har bl.a. kjørt et scan program fra Crucial,som sier hvilken ram som er og at 4gb er mulig.Ram ble kjøpt etter sjekk av alle spesifikasjoner.Jeg prøvde å sette disse på plass,og alt ser ut til å fungere,bare enda tregere..Ingenting er byttet siden pc'n var ny 05-06.Vifta funker også nå.Hva er/blir forskjellen mellom pc2-4200 og pc2-5300?Kan Snillekim eller andre fortelle meg det?

Mvh Bent

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Forskjellen mellom de minnebrikkene er vel hastigheten.

Siden du har byttet til en raskere minnebrikke. så kan det hende at biosinstillingene står på

266MHz istedenfor 333MHz. Du kunne jo sjekke det først ihvertfall.

Ellers så er er det kanskje noen andre snille her med gode råd?

Lenke til kommentar

Jeg har fått svar ifra Crucical at Pc2-4200 ikke produseres lengre,men pc2-5300 er fullt kompatibel.Jeg har i dag 1gb ram i slot 1.De nye ram er 2x1gb ram i dual-channel,dvs, 1 i slot 1 og en i slot 0.Dette må vel programmeres/registreres,slik at maskinen skjønner at begge slot's brukes og bruker dual-channel ram?HTF gjør man dette?Jeg takker for alle gode råd,And may your god bless you!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet hvor man ser dette,og eventuelt hvordan man justerer dette.Jeg prøvde å montere de nye på 1gb hver i hver sin slot,uten å justere noe,men jeg syntes maskinen jobbet enda tregere.Så jeg monterte på plass den gamle igjen.I service boken står:• DDR2 533/667 MHz SDRAM memory interface design

• Two DDR SODIMM slots

• Maximum memory up to 4GB (with two 2GB SODIMM)

• Dual Channel

Direkte kopiert.De nye ram kortene skal være 667MHz og bestilt etter oppgitt sperifikasjon fra Crutical scan,men ikke derifra,De er av fabrikat Samsung som det gamle orginalt monterte.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å oppdatere bios, men det er en mulighet for at det kan gå galt.

Har du oppdatert bios før?

For det burde gå fint å bruke to brikker på 667MHz, og du har vel sjekket instillingene i bios og.

Men det er på tide med ny pc for deg etterhvert :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri oppdatert bios.Bios er like fremmed som Gresk for meg og jeg har ikke peiling på hvor,eller hvordan innstillingene sjekkes.Å bestille og bytte ram gikk som en lek,men skjønte etterhvert at det muligens måtte gjøres noe med innstillinger i tilleg.Du skal ikke tilfeldig til Lofoten på ferie???Du er hjertelig velkommen,både til Lofoten og på hjemmebesøk til meg. :) :) :)

Bank i bordet.Denne maskinen har vært virusfri,fungert tilfredstillende til mitt bruk i 6år,men nå ønsker jeg en litt raskere maskin.Blir ikke mye å kjøpe nytt for,som arbeisledig. :nei2:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...