AimAr Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg har nettopp installert RedHat 9 på pc'n. Og jeg synest det var så kjedelig å ikke ha noe musikk å høre på når jeg haxet. Så kom jeg på att jeg hadde noen mp3'er på en CD som lå og slengte. Så jeg kopierte de inn på PC'n og åpnet de i det programmet som ligner på winamp. Men så kom det en melding om at det ikke var lov å spille de, så gikk det ikke ann å spille de av. Noen som vet hvordan jeg skal fikse dette?? PS: Jeg er ikke noe "go" i Linux så prøv å forklar enkelt!! Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 RedHat kommer uten MP3 "plugin".. forstå seg på det den som vil.. er visst noen rettighetsting og tang.. søk på google så finner du nok løsninga.. eller her på forumet.. (bruker ikke RH så jeg vet ikke helt hva løsninga var igjen..) Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 Jeg tok et kjapt søk her i forumet, men fant ikke noe. Og jeg sjønner ikke noe av de "avanserte" greierne jeg finner på google... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Hvis du har apt, kan du få mp3-støtte i xmms med 'apt-get install xmms-mp3'. Ellers må du finne xmms-mp3-pakken på http://www.freshrpms.net. Red Hat inkluderer ikke MP3-støtte fordi dette formatet er basert på algoritmer som er patentert, og å distribuere avspillere i en gratis kontekst er en juridisk gråsone for å si det mildt (fordi man står i fare for å måtte betale lisensavgifter). Vær vennlig å la MP3 dø stille, og gå over til ogg Og ikke minst -- bekjemp programvarepatenter! Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Vær vennlig å la MP3 dø stille, og gå over til ogg At man går over til å kode i ogg er en fordel, men er jo kjekt å ha avspilleren til alle gamle mp3 filer... og den forsvinner nok ikke med det første.. men støtter deg.. bruker mest ogg selv nå om dagen Og ikke minst -- bekjemp programvarepatenter!YES! Lenke til kommentar
Magne_ Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Synes det er herlig at en så stor og mektig distro som Redhat ikke leverer med mp3-støtte by default. Flere burde følge i deres fotspor! Lenke til kommentar
bkak Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Ligger på www.xmms.org hvis du ikke har funnet den enda Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Bare søk etter mp3 plugin til xmms. Du finner RPM fila lett (rpm er en måte å instalere programmer på) http://staff.xmms.org/priv/redhat8/xmms-mp...2.7-13.i386.rpm last ned den jeg linket til. dobbeltklikk på den tast inn root-passordet ditt Vent mens den installerer Start xmms, og kos deg med mp3'ene dine! (og husk å logge ut fra root. trykk på nøkklene, forget autorization) Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Synes det er herlig at en så stor og mektig distro som Redhat ikke leverer med mp3-støtte by default. Flere burde følge i deres fotspor! wooot?? MP3 er DET mest brukte lydformatet, hvorfor ikke støtte det _i tillegg_ til andre "expert" formater som jeg knapt her hørt om. Eller legge ved en converter... Jeg mener at mp3 gir bra lydkvalitet i små filer (må ha høy nok bitrate), og det er ingen grunn forå droppe et så godt testet og bredt støttet lydformat. Det ville begynne å lukte riaa hvis noen skulle begynne å saksøke selvskaper som lager mp3 spillere. Umulig å få til i praksis... Store produsenter som Sony (SonicStage) og Microsoft (WMP) lager mp3 spillere og ingen tør vel gi seg ut mot dem... Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Store produsenter som Sony (SonicStage) og Microsoft (WMP) lager mp3 spillere og ingen tør vel gi seg ut mot dem... Det er fordi de har betalt for lisenser. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Bare søk etter mp3 plugin til xmms.Du finner RPM fila lett (rpm er en måte å instalere programmer på) http://staff.xmms.org/priv/redhat8/xmms-mp...2.7-13.i386.rpm last ned den jeg linket til. dobbeltklikk på den tast inn root-passordet ditt Vent mens den installerer Start xmms, og kos deg med mp3'ene dine! (og husk å logge ut fra root. trykk på nøkklene, forget autorization) TAKK!!!! det funket! :) Lenke til kommentar
Magne_ Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Synes det er herlig at en så stor og mektig distro som Redhat ikke leverer med mp3-støtte by default. Flere burde følge i deres fotspor! wooot?? MP3 er DET mest brukte lydformatet, hvorfor ikke støtte det _i tillegg_ til andre "expert" formater som jeg knapt her hørt om. Eller legge ved en converter... Jeg mener at mp3 gir bra lydkvalitet i små filer (må ha høy nok bitrate), og det er ingen grunn forå droppe et så godt testet og bredt støttet lydformat. Det ville begynne å lukte riaa hvis noen skulle begynne å saksøke selvskaper som lager mp3 spillere. Umulig å få til i praksis... Store produsenter som Sony (SonicStage) og Microsoft (WMP) lager mp3 spillere og ingen tør vel gi seg ut mot dem... jeg syter ikke over kvaliteten til mp3, men heller at mp3 har teit lisens-sak. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Bare hyggelig. Foøvrig vil jeg annbefale ogg (til cd'er du ripper selv, da) pga. overlegen lydkvalitet og ikke'no lisens-tull. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 wooot?? MP3 er DET mest brukte lydformatet, hvorfor ikke støtte det _i tillegg_ til andre "expert" formater som jeg knapt her hørt om. Fordi MP3-dekodingsalgoritmen (som trengs for å spille av MP3) er patentert, og patenteieren har antydet at de vil innkreve lisenspenger selv for nonprofit-dekodere. Eller legge ved en converter... Et konverteringsverktøy vil være nødt til å dekode MP3-ene, og her gjelder samme problemstilling som over. Jeg mener at mp3 gir bra lydkvalitet i små filer (må ha høy nok bitrate), og det er ingen grunn forå droppe et så godt testet og bredt støttet lydformat. Jeg har nettopp gitt en grunn. En annen (langt mindre viktig) grunn er at MP3 er et gammelt format, og det finnes langt mer moderne formater som gir høyere kvalitet selv ved lavere bitrater og mindre filstørrelser. Det ville begynne å lukte riaa hvis noen skulle begynne å saksøke selvskaper som lager mp3 spillere. Umulig å få til i praksis... Store produsenter som Sony (SonicStage) og Microsoft (WMP) lager mp3 spillere og ingen tør vel gi seg ut mot dem... Det er ikke umulig å saksøke eller kreve lisenspenger for et patent (det er jo en ganske merkelig påstand). Frauenhofer, som eier MP3-patentet, har innkrevd lisenspenger både fra Sony og Microsoft. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Det er ikke umulig å saksøke eller kreve lisenspenger for et patent (det er jo en ganske merkelig påstand). Frauenhofer, som eier MP3-patentet, har innkrevd lisenspenger både fra Sony og Microsoft. :oops: tenkte ikke på det. Winamp da? De lager en gratis mp3 spiller, Nero lager brenne program som gjør om mp3 til cd-audio, men de har vel lisens.... javel - har fatta nå! Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Nå skal ikke jeg uttale meg som en ekspert her, men hva i allverden skal nullsoft legge ved en egen mp3-dekoder for når m$ allerede har lagt den der? Tar forbehold om at jeg kan være helt på jordet Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Står ikke dette i FAQen!? Ville nå tro det.. Synes jeg leste det.. Uansett burde noen skrive det der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå