Oda1982 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 På torsdag fikk jeg vite (eller konstatert) av nevrolog at jeg har epilepsi. Nevrologen spurte meg flere ganger om jeg hadde spørsmål, men dumme meg kom ikke på noe å spørre om, ikke før jeg kom hjem. Første anfall kom 21. august 2011 og 4 eller 5 anfall etter det første frem til i dag. Jeg mister helt bevisstheten. Krampene varer i ca. 3 minutter, men jeg kan være bevisstløs i opptil 20-30 minutter. Har ofte bitt meg i tungen. Når jeg kommer til meg selv, er jeg helt utmattet fysisk og psykisk. Jeg kan få hukommelsesproblemer og en gang husket jeg ikke hvordan jeg brukte en MP3-spiller, selv om jeg i utgangspunktet kjente den ut og inn etter et par års bruk. Går i dag på Keppra. Jeg har flere spørsmål, som jeg sikkert burde spørre nevrologen om, men som dere vet... 1. Er epilepsi noe man kan "vokse på seg"? Hvorfor har jeg fått det i en alder av 29 år? 2. Hvorfor er jeg bevisstløs så lenge? 3. Hvorfor går et anfall ut over hukommelsen? 4. Hvorfor er jeg så fysisk og psykisk utmattet/sliten etter et anfall? Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Det jeg har av kunnskap om epilepsi har jeg fått iløpet av de siste månedene, stykkevis. Så jeg skal svare så godt jeg kan; Spm 1) Det er en mulighet for at epilepsien har vært der hele tiden, men at den ikke er blitt trigget før nå. Epilepsi kan ligge i genene, og "sykdommen" (liker ikke ordet) trenger ikke å slå ut med en gang. Har vært borti flere tilfeller ved en institusjon jeg har jobbet hvor arvelige sykdommer ikke har kommet til uttrykk før et stykke ut i livet dems. Spm 2) Epilepsi, kan i noen tilfeller, skyldes en forstyrrelse i hjernen - og være en voldsom belastning. Bevistheten blir derfor "skjøvet" ut slik at hjernen kan fokusere på å bli kvitt 'problemet'. Spm 3) Samme grunn som spørsmålet over. Belastningen for hjernen blir hakket for stor, hukommelsen blir skjøvet vekk på grunn av et problem som oppstår i hjernen (nevrologisk). Spm 4) Du nevnte at du hadde kramper. Kramper (muskelsammentrekninger) i tre minutter sliter veldig på kroppen. Samme med psykisk utmattelse, hjernen har fått en stor belastning og blir da naturlig nok sliten. Håper det iallefall ga noen svar. Nå vet jeg ikke om du får noen medisiner for epilepsien, men har hørt fra flere som har epilepsi at medisin har hjulpet både på deres generelle tilstand, og vært med på å senke antall anfall. Så om du allerede ikke har gjort det, så ville jeg snakket med fastlegen din og sett på om hvilke eventuelle medisiner som kan hjelpe Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Epilepsi lar seg ikke lett forklares i et foruminnlegg. Det er mye bedre hvis du leser det selv. Jeg antar at du ikke er helsepersonell selv hvorfor jeg nedenfor linker til lettleste forklaringer som svarer på dine spørsmål. Kildene er til å stole på: Hva er epilepsi: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/epilepsi.php Hvorfor epilepsi: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/epilepsiaarsak.php Hvordan epilepsi: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/epilepsianfall.php 1 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Har det selv i en alder av 28, det er så masse info om sykdomen på nettet at jeg anbefaler å følge di linkene til TOMpsy og google. Jeg vil tro man kan få epilepsi i alle aldre, men sjangsen er mindre desto gamlere man blir. Fikk det rundt 12 års alderen her. Som sies epilepsi er arvelig og ligger i genene siden mange i familien før meg har hatt epilepsi. Kan nevne at det er mange typer epilepsi og jeg, min søster og min bror har en type hvor en må sove dyp søvn for at man skal få trigget et anfall. Epilepsi ligger ikke i en bestemt del av hjernen, den er gjerne helt på forskjellige steder hos mange, hos oss i frontlappen av hjernen. Angående medisin bruker jeg trimonil retard(300mg) i dag og den fungerer for meg. Men les opp anbefales, men for all del har du spørsmål og lurer litt generealt hva andre har opplevd som har sykdomen også så bare spør i vei i denne tråden hva det måtte være. Endret 3. juni 2012 av Jann. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 På torsdag fikk jeg vite (eller konstatert) av nevrolog at jeg har epilepsi. Nevrologen spurte meg flere ganger om jeg hadde spørsmål, men dumme meg kom ikke på noe å spørre om, ikke før jeg kom hjem. Første anfall kom 21. august 2011 og 4 eller 5 anfall etter det første frem til i dag. Jeg mister helt bevisstheten. Krampene varer i ca. 3 minutter, men jeg kan være bevisstløs i opptil 20-30 minutter. Har ofte bitt meg i tungen. Når jeg kommer til meg selv, er jeg helt utmattet fysisk og psykisk. Jeg kan få hukommelsesproblemer og en gang husket jeg ikke hvordan jeg brukte en MP3-spiller, selv om jeg i utgangspunktet kjente den ut og inn etter et par års bruk. Går i dag på Keppra. Jeg har flere spørsmål, som jeg sikkert burde spørre nevrologen om, men som dere vet... 1. Er epilepsi noe man kan "vokse på seg"? Hvorfor har jeg fått det i en alder av 29 år? 2. Hvorfor er jeg bevisstløs så lenge? 3. Hvorfor går et anfall ut over hukommelsen? 4. Hvorfor er jeg så fysisk og psykisk utmattet/sliten etter et anfall? http://en.wikipedia.org/wiki/Epilepsy -frank Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Spm 1) Det er en mulighet for at epilepsien har vært der hele tiden, men at den ikke er blitt trigget før nå. Epilepsi kan ligge i genene, og "sykdommen" (liker ikke ordet) trenger ikke å slå ut med en gang. Har vært borti flere tilfeller ved en institusjon jeg har jobbet hvor arvelige sykdommer ikke har kommet til uttrykk før et stykke ut i livet dems. Arvelig ja. Ingen i min familie har hatt kjent epilepsi. Spm 2) Epilepsi, kan i noen tilfeller, skyldes en forstyrrelse i hjernen - og være en voldsom belastning. Bevistheten blir derfor "skjøvet" ut slik at hjernen kan fokusere på å bli kvitt 'problemet'. Veldig logisk når du sier det slik... Takk for svar. Det er noe helt annet å høre det fra noen som har erfaring selv sammenlignet å få det kaldt fra en fagperson. Så om du allerede ikke har gjort det, så ville jeg snakket med fastlegen din og sett på om hvilke eventuelle medisiner som kan hjelpe Jeg har gått på Keppra siden begynnelsen av mars, og nevrologen jeg var til økte dosen opp til 500 mg x 2 dgl. Epilepsi lar seg ikke lett forklares i et foruminnlegg. Det er mye bedre hvis du leser det selv. Jeg antar at du ikke er helsepersonell selv hvorfor jeg nedenfor linker til lettleste forklaringer som svarer på dine spørsmål. Kildene er til å stole på: Takk for lenker til gode svar Fikk det rundt 12 års alderen her. Som sies epilepsi er arvelig og ligger i genene siden mange i familien før meg har hatt epilepsi. OK, som sagt tidligere i dette svaret, er det ingen i familien min med kjent epilepsi. Men les opp anbefales, men for all del har du spørsmål og lurer litt generealt hva andre har opplevd som har sykdomen også så bare spør i vei i denne tråden hva det måtte være. Ja, det er noe helt annet å få svar fra noen som selv har kjent det på kroppen. Folk som ikke er helsepersonell blir veldig redde når jeg får anfall og ringer 113 siden jeg er bevisstløs 20-30 minutter. Jeg er glad jeg ikke husker noe fra under anfallet... Og glad jeg ikke kjenner smerter i dét jeg biter meg i tunga... http://en.wikipedia.org/wiki/Epilepsy Takk for svar, men beklageligvis er jeg ikke så flink i engelsk (jobber med saken). Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Epilepsy Takk for svar, men beklageligvis er jeg ikke så flink i engelsk (jobber med saken). Norsk versjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Epilepsi -frank Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ja, det er noe helt annet å få svar fra noen som selv har kjent det på kroppen. Folk som ikke er helsepersonell blir veldig redde når jeg får anfall og ringer 113 siden jeg er bevisstløs 20-30 minutter. Jeg er glad jeg ikke husker noe fra under anfallet... Og glad jeg ikke kjenner smerter i dét jeg biter meg i tunga... Mhm meget sant. Har bit meg selv i tungen noen ganger, senest for noen år tilbake og det var ganske så kraftig, tungen såg ikke ut etterpå på sidene og på spissen klarte ikke spise og nesten ikke prate. Er vell GTK anfall disse kalles. Så som du sier man skal være glad man ikke husker sånt før man våkner. Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Mhm meget sant. Har bit meg selv i tungen noen ganger, senest for noen år tilbake og det var ganske så kraftig, tungen såg ikke ut etterpå på sidene og på spissen klarte ikke spise og nesten ikke prate. Er vell GTK anfall disse kalles. Så som du sier man skal være glad man ikke husker sånt før man våkner. Ja, jeg bet meg svært mye i tungen i september i fjor høst. De vurderte om tungen måtte opreres, men etter en stund leget den seg selv. Rart hvordan kroppen ordner opp... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Mhm meget sant. Har bit meg selv i tungen noen ganger, senest for noen år tilbake og det var ganske så kraftig, tungen såg ikke ut etterpå på sidene og på spissen klarte ikke spise og nesten ikke prate. Er vell GTK anfall disse kalles. Så som du sier man skal være glad man ikke husker sånt før man våkner. Ja, jeg bet meg svært mye i tungen i september i fjor høst. De vurderte om tungen måtte opreres, men etter en stund leget den seg selv. Rart hvordan kroppen ordner opp... Den gjør som regel det, det er uffatelig mye vi ikke vet om hjernen. Men håper du har kontakt med legen din sånn at du får rett medisin og slipper di GTK og bite i tungen anfalla. Hva går du på nå av medisin forresten? Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Den gjør som regel det, det er uffatelig mye vi ikke vet om hjernen. Men håper du har kontakt med legen din sånn at du får rett medisin og slipper di GTK og bite i tungen anfalla. Joda, jeg har kontakt med nevrolog på sykehuset. Han bestilte MR-scanning så fort som mulig. Hva går du på nå av medisin forresten? Jeg går på Keppra 500 mg x 2 dgl. Har heldigvis ingen nevneverdige bivirkninger med denne. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Skriv ned spørsmålene og ta dem opp med legen neste gang du er der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå