Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan foregår fysioterapi i dag...?

Oda1982

Anbefalte innlegg

Mulig jeg kommer med et dumt spørsmål nå, men det får stå sin prøve. Mange av mine synshemmede venner går til fysioterapi pga. nakke og ryggproblemer. Jeg gikk i flere år til psykomotorisk fysioterapi, og de få gangene hun fikk lov til å ta på ryggen eller skuldrene mine, kunne hun ikke kjenne forskjell på muskel og bein fordi musklene var så stramme, men på tross av stramme muskler, har jeg skjelden hatt vondt.

Den siste uken har jeg derimot kjent på smerter. Særlig i nakken, men også i ryggen og skuldrene. Det gjør svært vondt å hoste. Det beste er å ligge og forsøke å slappe av, men kan ikke gjøre det hele dagen... Vel...

Det jeg lurer på er: Hvordan behandles smerter i nakke, skuldre og rygg nå for tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis musklene kjennes ut som bein/treplate så er det absolutt på tide å få det behandlet.

Det er mange ulike måter å jobbe på.

Du kan stimulere med f.eks IMS (intramuskulær elektrisk stimulering) eller TENS (elektrisk stimulering via hud)

Massage og muskelfiberbrytning

Varme / Kuldebehandling.

Triggerpunkter (spesielle punkter som blir veldig ømfintlige og stramme og som slipper muskelspenninger når du trykker på dem) - Det ligger en god guide på selfcare.no

Du kan jo også vurdere naprapati som er en kombinasjon av fysioterapi og kiropraktikk, hvor man kombinerer det beste fra begge systemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...