Gustav34 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei! Spiller det noen rolle hva slags SD-kort jeg bruker til mitt Canon 600d når jeg filmer? Vil et dyrt kort gi bedre bilde på filmen? Eller er det bare det at filene blir overført kjappere til PCen? Hva er i tilfelle fordelen med gode minnekort? Kan man si at et class 4 er bra eller dårlig? Er det noen som kan fortelle litt om dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Class 4 skal holde til video men anbefaler minst class 6, mye av grunnen er at flere av kortprodusentene ikke leverer hastigheter som de annonserer med. Raskere kort vil gjøre nedlastingen raskere ved bruk av kortleser. Lenke til kommentar
Gustav34 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Hva med kvaliteten på filmen? Spiller det noen rolle hva slags class det er? Jeg har testet med SanDisk class 2 og class 4 og syns det funker fint. Kan det skje at filmen blir hakkete hvis man bruker et dårlig kort, og at kortet ikke klarer å ta imot dataene fort nok? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Når det gjelder class spesifiseringen, så er sier den noe om garantert minimum skrivehastighet. Slik at når kameraprodusenten krever class 4, så vil det si at alle kort som oppfyller kravene til class 4 vil fungere. Men det kan godt hende at kort med en lavere klassespesifikasjon vil virke. Men da har du strengt tatt bare flaks. Hakkete film og drop-outs er vel typiske tegn på årlige kort. Kjøp kort av kjente produsenter (f.eks. SanDisk) og velg class 4 eller bedre. Lenke til kommentar
Gustav34 Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Takk for gode svar! Jeg ser at de fleste kortene jeg har er class 4, så da kan jeg sove godt i natt også! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Class 4 er ikke godt nok for Full HD-video til Canon. Class 4 betyr garantert 4MB/s, class 6 er 6MB/s etc. Canons hus leverer over 5MB/s til video, og de krever derfor class 6 for å filme i best mulige kvalitet. Bruker du langsommere kort vil du oppleve at filmen stopper ganske fort, fordi kortet ikke klarer svelge unna dataene. Endret 3. juni 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 En ting mange glemmer er å formatere kortene i kameraet, og formater hver gang man har overført bildene for å få slettet all informasjon og ikke bare overskrive med den nye informasjonen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Class 4 er ikke godt nok for Full HD-video til Canon. Class 4 betyr garantert 4MB/s, class 6 er 6MB/s etc. Canons hus leverer over 5MB/s til video, og de krever derfor class 6 for å filme i best mulige kvalitet. Bruker du langsommere kort vil du oppleve at filmen stopper ganske fort, fordi kortet ikke klarer svelge unna dataene. Du har i utgangspunktet helt rett. Men i den virkelige verden så fungerer en lang rekke av SanDisk og Lexar sine Class 4 kort fordi de er overspesifisert (har god margin til minstekravet). Har selv testet en 10 - 12 SanDisk og Lexar Class 4 kort, og samtlige leverte over 6 MB/s kontinuerlig skriv til kortet. Faktisk helt opp i 11 - 12 MB/s på enkelte kort. Dette er helt naturlig, i og med at produsenten nesten må legge inn margin for å sikre at alle produserte kort holder minstekravet. Men om det funker vet man ikke før man reelt har testet kortene, andre har faktisk ikke fått like gode resultater med tilsvarende SanDisk og Lexar kort. Så det er mulig jeg har vært svært heldig. Men skal man kjøpe nye kort - ja da kjøper man minimum Class 6 (uansett leverandør) - ja gjerne Class 10 kort eller bedre. @TS: Du kan teste kortene dine ved hjelp av CrystalDiskMark. CrystalDiskMark er gratis. Monter kortene i en kortleser koblet mot PC-en og kjør sequensiell test. Det er den som gir resultat for kontinuerlig skriving, som er det som skjer når man filmer. Husk å velge minst 2000 MB testfil på større kort. Edit: Det er faktisk ikke så dumt å teste kortene sine med CrystalDiskMark. Da kan man merke kortene med hastighet - så vet man hvilke som er raskest. Det kan nemlig være forskjell mellom to kort som er spesifisert likt. Endret 3. juni 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Eller enda lettere - ta opp film med kortet og se om det går eller ikke. Sist vi hadde det oppe var det en bruker med class 4-kort som hadde fin hastighet, men som allikevel ikke dugde til video. Endret 3. juni 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Nå var så vidt jeg husker ikke det kortet testet - så vi vet i realiteten ikke hvilken hastighet det hadde. Hva som står utenpå er nødvendigvis ikke så interessant. Det er en lang rekke potensielle feilmuligheter i produksjon - til og med feilmerking. Personlig synes jeg det faktisk er svært greitt å vite hva kortene mine yter - ikke bare om de klare filming eller ei. Så kan man faktisk velge å bruke de raskeste der hvor det har hensikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå