Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Refundering av bandasjemateriell

Oda1982

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en lapp hvor det bl.a. sto følgende:

"Ein kan få bidrag til nødvendige utgifter til bandasjemateriell og medisir forbruksmateriell til behandling av sår utanfor institusjon. Ein betalar materiellet fullt ut på apoteket, men dersom ein kjem over 1600 kr i utgi per kalenderår kan ein få refundert utgifter i etterkant."

Gjelder denne øvre grensen på 1.600 kr. også for materiellkostnader på legevakt? Jeg følges opp på legevakten, og der betaler jeg mellom 200-450 kr. hver gang for bandasjemateriell. Frikort fikk jeg i februar. ... Eller er "utenfor institusjon" kun ment som hjemme, at legevakten er en institusjon. Det skulle ikke forundre meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruker du legevakten?

Hva slags materiell er det snakk om? Syns 200-450 kr pr gang høres sinnsykt dyrt ut. Når jeg fikk behandlet ett stygt brannsår hos ullevål kom det på 75 kr hver eneste gang.

Er du sikker på at dette ikke er for selve timen + materiell?

Jeg bruker legevakten fordi jeg pga. blindhet ikke kan stelle det selv. Jeg synes også det er dyrt, men på fakturaen står det "materiell". For en legekonsultasjon før frikort kostet det 307 kr. Det er sår, revidering av sår, bandasjering av sår og gipsing av begge leggene... Aquacell, sølvbandasje osv.

Lenke til kommentar

Jeg mente mer i duren; hvorfor bruker du legevakten til akkurat det? Hvorfor ikke heller bruke fastlegen eller bli henvist til en spesifikk sårbehandlingavdeling på f.eks ullevål? Jeg vil tro at det er derfor det er så dyrt.

Og ja, materiell som de også bruker kan du også føre opp på frikortet for dette. Dette går forøvrig ikke automatisk som med det vanlige frikortet (mener jeg å tro), så spar på ALLE kvitteringer.

Lenke til kommentar

Takk fr gode svar. Det ser relativt strengt og begrenset ut hva man kan få dekket og hvorfor. Jeg kan jo spørre legevakten også... Hvorfor jeg går på legevakten, tja, de har bare satt opp ny time, ny time og ny time. Jeg frykter det ender med hudtransplatasjon (igjen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...