Gå til innhold

Hjelp meg å fokusere (50mm f/1,8)

Anbefalte innlegg

Denne skulle vel kanskje vært postet i "Objektiver, filtre, blits og utstyr", sorry!

Jeg har nettopp kjøpt meg et Canon 50mm f/1,8, objektiv.

Jeg lurte veldig en stund på å kjøpe 50mm f/1,4 USM, men siden jeg var veldig usikker gikk jeg for billigvarianten.

Gledet meg til å ta noen lekre portretter med liten dybdeskarphet.

Men jeg sliter litt med å bruke det.

Selv med stillestående objekter og valgte fokuspunkter i kameraet er det ofte at bildene blir totalt uskarpe, altså ikke bare bakgrunnen eller forgrunnen, men hele.

Innimellom får jeg noen knallflotte bilder med bakgrunns-uskarphet og knivskarpe objekter i forgrunnen, men da føler jeg meg mer heldig enn at jeg har "fortjent" det.

Er det noen spesifikke innstillinger på kameraet mitt (550d) som kan hjelpe meg?

Må jeg rett og slett gi det litt tid for å bli kjent med et fast-objektiv, eller går dette på mangler på Canons billig-objektiv?

Endret av _sil_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post noen eksempelbilder - det kan være mange årsaker til at det blir uskarpt - for lang lukkertid, fokusbom, kamerashake etc.

Det kan også være du ikke bruker autofokusen riktig - det er litt å kikke på med valg av fokuspunkt, og man har også rekomponering - hvis motivet er en person på høyresiden - rett kameraet mot personen og trykk utløseren halvveis ned for å låse fokus - mens du holder knappen halvveis nede retter du kameraet så komposisjonen blir riktig, og så trykker du knappen helt ned.

Til stillestående motiver bruker jeg selv ofte liveview og manuell fokus for å få det helt perfekt. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bruker stativ må lukkertiden være raskere en 1/100 sec. bruk gjerne høyere iso for og øke lukkertiden.

Vil anbefale og bruke AV så du kan justere blender etter ønske " f/1.8 og oppover" og bruke kun det midterste fokuspunktet så du har full kontroll over hvor du vil ha fokuset henne.

Les denne tråden for å forstå rekomponering og brukermanualen har mange fine tips samt Canon learningcenter, "registrer kameraet for å få full tilgang".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette blir ytterst familiært, he he.

Her er et bilde av en liten kid som beundrer fallskjermhoppere.

Lukkertid 1/4000 f/2.0

Er jo mulig det er et resultat av kamerashake.

img6827fy.jpg

Jeg har dessverre få eksempler da jeg har slettet de fleste som er utydelige.

Jeg tok flere bilder av sønnen min som tuslet rundt ute i hagen, med lukkertid 1/4000 og f/2.0.

Samtlige var utydelige og ble slettet.

Et såpass lysterkt objektiv og med så rask lukker burde jo kunne fange opp skarpe øyeblikk selv in-action.

Jeg mistenker sterkt at det er fotografen som svikter :p

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bruker stativ må lukkertiden være raskere en 1/100 sec. bruk gjerne høyere iso for og øke lukkertiden.

Vil anbefale og bruke AV så du kan justere blender etter ønske " f/1.8 og oppover" og bruke kun det midterste fokuspunktet så du har full kontroll over hvor du vil ha fokuset henne.

Les denne tråden for å forstå rekomponering og brukermanualen har mange fine tips samt Canon learningcenter, "registrer kameraet for å få full tilgang".

I dag har jeg kun skyti med rask lukkertid.

Jeg har variert fokuspunktene en del, men sliter med å få det skarpt.

Bruker manuell eller AV.

Takk for linker!

Endret av _sil_
Lenke til kommentar

Hvordan man holder kameraet er veldig viktig, og når man bruker 50mm f/1,8 er fokusområdet veldig lite som du har oppdaget :)

Da grip er en god holdemåte, eventuell husk og holde armene helt inntil kroppen.

http://www.youtube.com/watch?v=EDsx3-FWfwk

Artig type :)

Men dette skal absolutt prøves!

...valgte fokuspunkter i kameraet ...

Bruk bare ett fokuspunkt. Jeg bruker bare senter og rekomponerer.

Beklager, jeg mente at jeg hadde prøvd ett og ett fokuspunkt for å prøve ut litt forskjellig.

Jeg skal absolutt prøve å forholde meg kun til senter, og komponere ut ifra det.

Endret av _sil_
Lenke til kommentar

Lukkertid 1/4000 f/2.0

Men 1/4000 sec, er det ikke bevegelseuskarphet, ganske sikker på at det er fokusbom.

Om det er fotografen eller objektivet som feiler så kan du ta en fokustest av objektivet for å finne feilkilden :)

Heng en avis opp på veggen og sett kameraet så det står stabilt på noe "bord?" fokuser med autofokus og ta bilde ved og bruke timeren, PS: vent til du får fokusbekreftelse fra kameraet før du tar bildet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Lukkertid 1/4000 f/2.0

Men 1/4000 sec, er det ikke bevegelseuskarphet, ganske sikker på at det er fokusbom.

Om det er fotografen eller objektivet som feiler så kan du ta en fokustest av objektivet for å finne feilkilden :)

Heng en avis opp på veggen og sett kameraet så det står stabilt på noe "bord?" fokuser med autofokus og ta bilde ved og bruke timeren, PS: vent til du får fokusbekreftelse fra kameraet før du tar bildet.

Ser fint ut det! Fokuset ligger midt i pizzastykket :)

img6911y.jpg

Lenke til kommentar

Når du først har fått testet at fokuseringen virker OK tror jeg det beste du kan gjøre er å eksperimentere med innstillinger. F1.8 (eller F2.0) på portrettavstand med en 50mm gir ganske tynn dybdeskarphet. Beveger du eller motivet (eller begge) seg noen cm fra du fokuserer til bildet blir tatt er det fort gjor at du kommer utenfor dybdeskarphetsområdet.

Det er flere ting du kan prøve, først og fremst ha kortest mulig tid mellom fokusering og bilde. Du kan også prøve å sette kameraet til følgefokus og se om det har noen positiv effekt.

Et annet spørsmål er om du virkelig vil ha så liten dybdeskarphet. Det er fint på noen bilder, men prøv med litt mindre blender også. F2.8 til F4.0 vil fortsatt gi uskarp bakgrunn, men litt større dybdeskarphet. Test gjerne F5.6 også og finn ut hva som passer til ulike typer bilder.

Testing av ulike blendere er det fordel å gjøre med barnet/personen i ro, da blir det letter å sammeligne enn om flere ting endres samtidig.

Lenke til kommentar

Det der er nok hårfin fokusbom - fokus er nok mer på munnen enn på øynene - det er ikke mye dybdeskarphet på så stor blender.. :)

Og kamerashake er det ikke - 1/4000s eliminerer alt sånt. ;)

Men - når du skal teste fokus - bruk største blender.

Vi anbefale å parkere programvelgeren i Av - så bestemmer du hva blenderen skal være, og kameraet lukkertiden. :)

Lenke til kommentar

Når du først har fått testet at fokuseringen virker OK tror jeg det beste du kan gjøre er å eksperimentere med innstillinger. F1.8 (eller F2.0) på portrettavstand med en 50mm gir ganske tynn dybdeskarphet. Beveger du eller motivet (eller begge) seg noen cm fra du fokuserer til bildet blir tatt er det fort gjor at du kommer utenfor dybdeskarphetsområdet.

Det er flere ting du kan prøve, først og fremst ha kortest mulig tid mellom fokusering og bilde. Du kan også prøve å sette kameraet til følgefokus og se om det har noen positiv effekt.

Et annet spørsmål er om du virkelig vil ha så liten dybdeskarphet. Det er fint på noen bilder, men prøv med litt mindre blender også. F2.8 til F4.0 vil fortsatt gi uskarp bakgrunn, men litt større dybdeskarphet. Test gjerne F5.6 også og finn ut hva som passer til ulike typer bilder.

Testing av ulike blendere er det fordel å gjøre med barnet/personen i ro, da blir det letter å sammeligne enn om flere ting endres samtidig.

Tusen takk for tips!

Jeg har litt å jobbe med :)

Lenke til kommentar

Det der er nok hårfin fokusbom - fokus er nok mer på munnen enn på øynene - det er ikke mye dybdeskarphet på så stor blender.. :)

Og kamerashake er det ikke - 1/4000s eliminerer alt sånt. ;)

Men - når du skal teste fokus - bruk største blender.

Vi anbefale å parkere programvelgeren i Av - så bestemmer du hva blenderen skal være, og kameraet lukkertiden. :)

Jeg må nok bare eksperimentere litt for å få "feelinga" på hva jeg jobber med.

Vet du, jeg fotograferer så og si aldri i auto lengre. Pussig at jeg gjorde det nå hvor jeg absolutt burde ha satt den på største blender åpning. My bad ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...