Skipstrixy Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Er det flere her inne som jobber offshore/ kunne tenke seg å jobbe offshore? Jeg jobber for norsk rederi i Mexico gulfen. Skipselektriker på et seismikk fartøy som heter Oceanic Sirius. Det hadde vert kjekt å samle flere her inne med samme yrkes-interessen. Spiller ingen rolle om det er maskinister, matroser, styrmenn eller hva det er! Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Har vurdert jobb i nordsjøen, hvertfall prøve meg, og se om jeg liker det. Som elektriker seff. Hvordan er lønna di/lønna på båt? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Har vurdert jobb i nordsjøen, hvertfall prøve meg, og se om jeg liker det. Som elektriker seff. Hvordan er lønna di/lønna på båt? Nå tjener jeg 55 000 i måneden. Temmelig fet jobb igrunn. Er elektriker på verdens mest avnasnerte seismic fartøy fortiden. Temmelig masse å henge fingrene i hvertfal! Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Har du noen gang vært elektriker på jobb? Isåfall, hva er di største forskjellene med tanke på det faglige? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Har du noen gang vært elektriker på jobb? Isåfall, hva er di største forskjellene med tanke på det faglige? Det er enorme forskjeller på å jobbe som elektriker på land iforhold til å jobbe som elektriker på båt. På båt har du alle de elektriske systemene. Alt ifra radarer til maskiner, sensorer, følere, vindusviskere, vaskemaskiner OSV! På båt må man være ekstremt fleksibel, man må også være flink til å sette seg inn i sokumentasjon på hvordan ting fungerer (anno: skal fungere ).. Du må også kunne diesel elektriske systemer. På en måte kan du se på det som at du jobber innenfor hele elektroindustrien. Alt fra IT, Data, Automasjon, ventilasjon, til vanlige elektriker ting som; stikkontakter, brytere osv.. Blir og en del skruing ilag med maskinistene Jeg jobber litt på land av og til når jeg er hjemme fra sjøen, men dette er mest for å få tiden til å gå. Her jeg er nå heller det vel litt over til at det nesten blir for masse å henge fingrene i til tider. Det er et nybygg som fremdeles er i clame perioden. Så her er det veldig masse feil å rette opp i. Men jeg trives veldig med jobben, å dersom man liker utfordringer, å masse fritid.. Så er det hvertfal ikke feil valg. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Hvordan er turnusen din? Hehe, akkurat nå går jeg mer eller mindere slaveturnus, siden avløseren min ikke kommer. Jeg har vert på i 7 uker nå, å vet ikke når jeg skal hjem. Men det er allerede 3x uker med trippel lønn. Så det er greit nok. Ogrinalt går jeg 5 uker på og 5 uker av. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hva gjør du når du ikke jobber? For meg personlig frister det enormt med en turnus type 2 mnd på 2 mnd av,da dette passer meg fint. Men som det meste tenker jeg at det ikke fungerer i praksis som man ser for seg at det fungerer. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Serviceing. Reiser offshore/onshore på hele kloden, ingen turnus, men reiser i hytt og pine hele tiden og trives stort med det! Kom hjem i fra Nordsjøen torsdag kveld og reiser til Azerbaijan, Baku i dag Mulig det blir noe turnus på meg til høsten da det er flere store prosjekter i anmarsj! Lenke til kommentar
Bigzz Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 [Her jeg er nå heller det vel litt over til at det nesten blir for masse å henge fingrene i til tider. Det er et nybygg som fremdeles er i clame perioden. Så her er det veldig masse feil å rette opp i. Men jeg trives veldig med jobben, å dersom man liker utfordringer, å masse fritid.. Så er det hvertfal ikke feil valg. Mange feil? Ser jeg ikke for meg når de er Ulstein som leverer Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Er det ikke vanskelig å ha et forhold når man er offshore / på havet? Jeg ser for meg at det ikke er helt lett å ha dame eller familie når man er borte 4-8 uker i slengen. Nå kommer jeg da fra en familie som har hatt sjøfolk, og vet hvordan det fungerer "sett fra land". Riktig nok var jeg ganske ung i den tiden. Jeg skjønner jo også at det kommer veldig an på hvordan man selv er og de som er rundt deg, så det er kanskje vanskelig for dere å komme med en uttalelse som passer alle. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Serviceing. Reiser offshore/onshore på hele kloden, ingen turnus, men reiser i hytt og pine hele tiden og trives stort med det! Kom hjem i fra Nordsjøen torsdag kveld og reiser til Azerbaijan, Baku i dag Mulig det blir noe turnus på meg til høsten da det er flere store prosjekter i anmarsj! Hvilket firma jobber du for, og hvilke produkter/typer systemer har du ansvar for? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 NOV, Mek/hyd og stort sett boreutstyr i alle former, men også vært litt på subsea kraner. Helt topp det :-) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Må få dere rotasjonsavtale i NOV Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 [Her jeg er nå heller det vel litt over til at det nesten blir for masse å henge fingrene i til tider. Det er et nybygg som fremdeles er i clame perioden. Så her er det veldig masse feil å rette opp i. Men jeg trives veldig med jobben, å dersom man liker utfordringer, å masse fritid.. Så er det hvertfal ikke feil valg. Mange feil? Ser jeg ikke for meg når de er Ulstein som leverer Hehe, ikke for å svartmale arbeidet til folk, menbhar vel etter to år nå erfart at de ulsteinbyggene jeg har vert på er langt fra optimale. De virker, men mange teite løsninger på alt mulig Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Det gjelder ikke bare Ulsteinbyggene. Det er meget langt mellom nybygg som fungerer optimalt helt fra overleveringen. Japanbygde båter regnes for å være svært bra, men ikke 100% feilfri. Når det gjelder norske offshorefartøy er det mye rart å se. Mye av ansvaret ligger hos byggetilsynet, men tidspress med å få båten i drift må nok ta hovedansvaret. De fleste feilene kan man rette opp i claim-perioden, men bare hvis verftet har en særdeles oppegående claim-ansvarlig. Det er min erfaring i alle fall. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Ikke for å kuppe tråden, men har noen av dere erfaring med å gå fra lærlingeplass på land (boliginstallasjon/industri) til lærling på skip eller rigg? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Ikke for å kuppe tråden, men har noen av dere erfaring med å gå fra lærlingeplass på land (boliginstallasjon/industri) til lærling på skip eller rigg? Jeg har ikke den erfaringen. Men har jobbet en del på land når jeg er på fri fra sjøen (for å ha erfaringen). Det er hvertfal to helt forskjellige yrker, der omtrent ingen ting er sammenlignbart. Er litt mer styr da å komme seg fra land til sjøen. Med sikkerhetskurs og eksamen + assistentplass osv. Jeg er hvertfal glad jeg begynte rett på sjøen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå