Aerdenlol Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei! Så ingen tråd om dette så tenkte vi kunne dele nyttige linker/annen informasjon i denne tråden. Vurderingsveiledning http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Vurderingsveiledninger_2012/SPR3010_Vurderingsveiledning_Bokm%C3%A5l.pdf Tidligere gitte eksamener http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Programfag-studieforberedende-/Samfunnsfaglig-engelsk/ Annen nyttig info Har hørt rykter om at eksamensoppgaver blir laget på starten av året eller slutten av året (m.a.o januar/desember) og dermed så er det lurt å se hva som kan ha skjedd i denne tidsperioden både i slutten av 2011 og starten av 2012. Relevante Temaer Presidentvalget SOPA/CISPA Lenke til kommentar
Sjarmiss Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Jippijei Hmm.. Den arabiske vår tror jeg absolutt kan være aktuell. Lenke til kommentar
Aerdenlol Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Den Arabiske Vår kommer mest sannsynlig til å være sentral ja. Her er kompetansemålene forresten; Språk og språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 1. drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger i samfunnsfaglige tekster 2. analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem 3. vurdere egen språklæring i forhold til oppsatte språklæringsmål Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 4. bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner 5. bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i ulike muntlige og skriftlige sjangrer 6. beherske formell og uformell språkbruk i ulike sammenhenger 7. drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglig perspektiv 8. oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål 9. produsere tekster i ulike sjangrer med klart innhold, hensiktsmessig stil, god struktur og presis språkbruk 10. bruke informasjon basert på tallmateriale og statistikk som utgangspunkt for kommunikasjon om samfunnsfaglige emner Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 11. drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet 12. drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA 13. drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land 14. analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert 15. drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden 16. tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag 17. presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Slenger meg på denne. Læreren vår sa at et sentralt emne kunne være politikken i USA, da det er tid for presidentvalg snart. Lenke til kommentar
Sjarmiss Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Leveson Enquire greia også.. Lenke til kommentar
Aerdenlol Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Leveson Enquire greia også.. http://www.levesoninquiry.org.uk/about/? Andre temaer kan være devolution i UK og at selv om det pågår en devolution i the UK så vil de fortsatt ha et forent OL-lag.. Lenke til kommentar
kamillahei Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Den Arabiske Vår kommer mest sannsynlig til å være sentral ja. Her er kompetansemålene forresten; Språk og språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 1. drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger i samfunnsfaglige tekster 2. analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem 3. vurdere egen språklæring i forhold til oppsatte språklæringsmål Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 4. bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner 5. bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i ulike muntlige og skriftlige sjangrer 6. beherske formell og uformell språkbruk i ulike sammenhenger 7. drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglig perspektiv 8. oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål 9. produsere tekster i ulike sjangrer med klart innhold, hensiktsmessig stil, god struktur og presis språkbruk 10. bruke informasjon basert på tallmateriale og statistikk som utgangspunkt for kommunikasjon om samfunnsfaglige emner Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 11. drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet 12. drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA 13. drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land 14. analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert 15. drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden 16. tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag 17. presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen Jeg skal ha privatist eksamen i morgen og har også sett dette, men har ikke visst helt hvor jeg skal begynne. Har du noen tips og råd for noe litt mer konkret jeg kan lese på ? Er det noen som vet om man som privatist kan bruke egen pc? eller får man låne pc der og at man da heller tar med minnebrikke med dokumenter? Skal man levere alt digitalt eller skriftlig:)? Lenke til kommentar
Sjarmiss Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Den Arabiske Vår kommer mest sannsynlig til å være sentral ja. Her er kompetansemålene forresten; Språk og språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 1. drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger i samfunnsfaglige tekster 2. analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem 3. vurdere egen språklæring i forhold til oppsatte språklæringsmål Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 4. bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner 5. bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i ulike muntlige og skriftlige sjangrer 6. beherske formell og uformell språkbruk i ulike sammenhenger 7. drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglig perspektiv 8. oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål 9. produsere tekster i ulike sjangrer med klart innhold, hensiktsmessig stil, god struktur og presis språkbruk 10. bruke informasjon basert på tallmateriale og statistikk som utgangspunkt for kommunikasjon om samfunnsfaglige emner Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 11. drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet 12. drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA 13. drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land 14. analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert 15. drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden 16. tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag 17. presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen Jeg skal ha privatist eksamen i morgen og har også sett dette, men har ikke visst helt hvor jeg skal begynne. Har du noen tips og råd for noe litt mer konkret jeg kan lese på ? Er det noen som vet om man som privatist kan bruke egen pc? eller får man låne pc der og at man da heller tar med minnebrikke med dokumenter? Skal man levere alt digitalt eller skriftlig:)? Du er klar over at det er dagen før? Blir så irritert av sånne som deg, dette kunne du funnet ut av svært enkelt og mye tidligere og det er ikke det denne tråden er for. Siden jeg likevel vet det og er privatist selv - her hvor jeg har eksamen bruker man hvertfall egen pc og leverer alt digitalt. Lenke til kommentar
kamillahei Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Den Arabiske Vår kommer mest sannsynlig til å være sentral ja. Her er kompetansemålene forresten; Språk og språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 1. drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger i samfunnsfaglige tekster 2. analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem 3. vurdere egen språklæring i forhold til oppsatte språklæringsmål Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 4. bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner 5. bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i ulike muntlige og skriftlige sjangrer 6. beherske formell og uformell språkbruk i ulike sammenhenger 7. drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglig perspektiv 8. oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål 9. produsere tekster i ulike sjangrer med klart innhold, hensiktsmessig stil, god struktur og presis språkbruk 10. bruke informasjon basert på tallmateriale og statistikk som utgangspunkt for kommunikasjon om samfunnsfaglige emner Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 11. drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet 12. drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA 13. drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land 14. analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert 15. drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden 16. tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag 17. presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen Jeg skal ha privatist eksamen i morgen og har også sett dette, men har ikke visst helt hvor jeg skal begynne. Har du noen tips og råd for noe litt mer konkret jeg kan lese på ? Er det noen som vet om man som privatist kan bruke egen pc? eller får man låne pc der og at man da heller tar med minnebrikke med dokumenter? Skal man levere alt digitalt eller skriftlig:)? Du er klar over at det er dagen før? Blir så irritert av sånne som deg, dette kunne du funnet ut av svært enkelt og mye tidligere og det er ikke det denne tråden er for. Siden jeg likevel vet det og er privatist selv - her hvor jeg har eksamen bruker man hvertfall egen pc og leverer alt digitalt. takk pappa Lenke til kommentar
Aerdenlol Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Tror også det er lurt å sjekke gjennom de forskjellige partiene i USA/UK (i hvertfall de største) og finne deres hjertesaker, grunnleggende ideologier og lignende. Lenke til kommentar
Krisha Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Noen som har fått karakter enda? Jeg venter fremdeles i spenning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå