drey Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Dette er en kopi jeg har sendt til diverse advokater, men mtp. at det kanskje er juss studenter her e.l. håper jeg på feedback. Hei, Jeg har et spørsmål vedrørende anking av min dom og om jeg har rett på fri rettshjelp. Den 30. mai 2012 var jeg i tilståelsesdom hos Oslo Tingrett. Det gjaldt vegtrafikkloven §31 der jeg ble stoppet av Politiet med en promille på 1.47. Jeg ga en uforbeholden tilståelse og ble dømt til 21 dagers ubetinget fengsel, 7500,- i bot og 2 år tap av førerett. Straffen var streng og jeg valgte 14 dagers betenkningstid, men fikk opplyst av dommer at jeg ikke har rett på fri rettshjelp i slike saker. I rettsboken fikk jeg kopi av "Rettledning til domfelte", der står det tydelig at jeg har rett på offentlig betalt forsvarer hvis anken blir fremmet av lagmannsretten - Stemmer dette? I en evt. ankeerklæring kan jeg nevne feil i saksbehandlingen. Jeg mottok innkalling til tilståelsesdom under 24 timer før rettsak. Denne ble personlig overlevert av Politiet dagen før. I tillegg til skrivet om straffeforslag som jeg heller aldri mottok i posten. Takker for deres tid og håper på en tilbakemelding. Mvh, ---------- Jeg har i grunn hevet ut de viktigste, er det noen her som har peiling? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Ikke et svar på spørsmålet ditt, men er straffen egentlig for streng? For meg høres det ganske likt ut som "alle" andre jeg har hørt om som har blitt straffet for fyllekjøring. Lenke til kommentar
drey Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Ikke et svar på spørsmålet ditt, men er straffen egentlig for streng? For meg høres det ganske likt ut som "alle" andre jeg har hørt om som har blitt straffet for fyllekjøring. Med en promille under 1.5 bør det (ifølge min research) være mulig å få dette anket til betinget fengsel feks samfunnstraff med 2 års prøvetid.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Under hovedforhandling for tingrett har man ikke krav på offentlig betalt forsvarer i saker om promille, jfr. straffeprosessloven § 96 annet ledd nummer 1. Man har heller ikke rett til forsvarer i saker om tilståelsesdom uten hovedforhandling i disse tilfellene, jfr. § 99 første ledd. Dette gjelder hovedforhandling for tingrett og prosedyre for tilståelsesdom i tingretten. Det gjelder ikke for hovedforhandling i lagmannsretten, der vil hovedregelen i § 96 første ledd (krav på forsvarer) gjelde. Se også § 328. Såfremt anken din fremmes. Du bør ha bedre argumenter enn det -- for at en saksbehandlingsanke skal føre frem må du kunne påvise risiko for at saksbehandlingsfeilen har påvirket dommens innhold. Når det gjelder straffutmåling: Høyesterett har, senest i en beslutning av 5. april 2011 (HR-2011-720-U), gjentatt at mellom 1,0 og 1,5 i promille kan det reageres med betinget fengsel. Samfunnsstraff er et alternativ til ubetinget fengsel, ikke betinget. Det refereres videre til Rt. 2007 s. 1563 der Høyesterett uttaler: Vi står etter min mening (kjøring med 1,24 promille i blodet, min anm.) overfor et utpreget grensetilfelle i valget mellom betinget og ubetinget fengsel. Men jeg er kommet til at kjøringen alt i alt ikke kan sies å ha medført faremomenter ut over det som normalt er til stede ved kjøring med en promille som her, og at det da må være tilstrekkelig å reagere med betinget fengsel. For 1,47 bør du altså ha ganske solide argumenter for å komme ned fra ubetinget til samfunnsstraff/betinget. Lenke til kommentar
R37 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Dette er en kopi jeg har sendt til diverse advokater, men mtp. at det kanskje er juss studenter her e.l. håper jeg på feedback. Hei, Jeg har et spørsmål vedrørende anking av min dom og om jeg har rett på fri rettshjelp. Den 30. mai 2012 var jeg i tilståelsesdom hos Oslo Tingrett. Det gjaldt vegtrafikkloven §31 der jeg ble stoppet av Politiet med en promille på 1.47. Jeg ga en uforbeholden tilståelse og ble dømt til 21 dagers ubetinget fengsel, 7500,- i bot og 2 år tap av førerett. Straffen var streng og jeg valgte 14 dagers betenkningstid, men fikk opplyst av dommer at jeg ikke har rett på fri rettshjelp i slike saker. I rettsboken fikk jeg kopi av "Rettledning til domfelte", der står det tydelig at jeg har rett på offentlig betalt forsvarer hvis anken blir fremmet av lagmannsretten - Stemmer dette? I en evt. ankeerklæring kan jeg nevne feil i saksbehandlingen. Jeg mottok innkalling til tilståelsesdom under 24 timer før rettsak. Denne ble personlig overlevert av Politiet dagen før. I tillegg til skrivet om straffeforslag som jeg heller aldri mottok i posten. Takker for deres tid og håper på en tilbakemelding. Mvh, ---------- Jeg har i grunn hevet ut de viktigste, er det noen her som har peiling? Trafikksaker vil man normalt ikke få oppnevnt forsvarer på offentliges bekostning. Man kan selvsagt la seg bistå av forsvarer, men må da dekke dette selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå