Gå til innhold

Hvordan dekke samfunnets behov for energi på en miljøvennlig måte?

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha foredrag på mandag og gjør finpussen nå. Problemstillingen min er: Hvordan dekke samfunnets behov for energi på en miljøvennlig måte?

Så langt har jeg vel funnet ut at det er prioriteringer og penger som er viktigst siden vi allerede har mye av teknologien. Noen innspill? Er også en i klassen som kanskje skulle holde foredrag om at global oppvarming er en myte og alt det der. Noen tips til motargumenter? Jeg skal snakke en del om globaloppvarming i mitt foredrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller er det kanskje det som skal til for å få toppkarakter? Ikke bare bli med strømmen av bullshit som media og liksomforskere sier men å faktisk diskutere problemstillingen. Men du har vel blitt satt ned foran tv skjermen og Al Gores fiksjonfilm, og alt som læreren og filmen sier er 100% korrekt.

Men for å svare på problemstillingen din: Forskning og støtte til å utvikle fornybare/miljøvennlige energikilder. Eksempel er fusjon, kald-fusjon og H3 fusjon som kan dekke hele jordas energibehov.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Hei, skal ha foredrag på mandag og gjør finpussen nå. Problemstillingen min er: Hvordan dekke samfunnets behov for energi på en miljøvennlig måte?

Jeg skal ikke prøve meg på et fullstendig svar, bare peke på et aspekt jeg mener du bør legge en del vekt på: energisparing. Dette får stort sett liten oppmerksomhet i debatten, men er blant de enkleste tiltakene. Antakelig er det fordi det er mye enklere å tjene penger på å bygge vindmøller, solceller etc enn på å spare energi at det har bltt sånn.

Så langt har jeg vel funnet ut at det er prioriteringer og penger som er viktigst siden vi allerede har mye av teknologien. Noen innspill? Er også en i klassen som kanskje skulle holde foredrag om at global oppvarming er en myte og alt det der. Noen tips til motargumenter? Jeg skal snakke en del om globaloppvarming i mitt foredrag.

Motargumenter mot hva? At global oppvarming er en realitet eller at det er en myte?

Lenke til kommentar

selv på menneskehetens, sivilisasjonens topp, har vi ikke funnet noen god måte å lagre atomavfall på. what says at vi blir bedre til å oppbevare det når vi ikke har rikelig energi lenger (olje, kull, gass)? vi har heller ikke nødvendigvis nok ressurser til å faktisk lage atomkraftverkene, vedlikeholde de eller nok brennstoff i store mengder.

we're fucked ^^

Fusjon, kald-fusjon og H3 fusjon har så og si ingen avfallsstoffer. Men neste gen atomkraftverk har også muligheten for å bruke en god del av avfallet man får av dagens kraftverk.

Lenke til kommentar

selv på menneskehetens, sivilisasjonens topp, har vi ikke funnet noen god måte å lagre atomavfall på. what says at vi blir bedre til å oppbevare det når vi ikke har rikelig energi lenger (olje, kull, gass)? vi har heller ikke nødvendigvis nok ressurser til å faktisk lage atomkraftverkene, vedlikeholde de eller nok brennstoff i store mengder.

we're fucked ^^

Fusjon, kald-fusjon og H3 fusjon har så og si ingen avfallsstoffer. Men neste gen atomkraftverk har også muligheten for å bruke en god del av avfallet man får av dagens kraftverk.

Det skal likevel bevises, forskes på, testes, skaleres, produseres, distribueres.. Er dette i sikte? Klarer vi å omforme infrastrukturen på si 10 år, samtidig som oljeproduksjonen irreversibelt faller? Neppe. Men fortsett å drømme.

Nei dette skjer nok ikke på lenge da Norge henger etter som vanlig. Politikerne våre(spesielt de som sitter med makta i dag) nedprioriterer støtte til forskning på dette feltet og andre alternative strømproduksjonsmetoder som saltvannskraft, vannkraft, vindkraft osv.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Tja, se på tråden om Romheis. Det koster ikke alt for mye om man går inn for det, og vil bare ta 10/20 år.

Atomforskning derimot er har vært noe finansiert ganske lenge nå, så det er ikke engang et så stort gap.

Hvorvidt å ta med atomkraft kommer jo litt an på definisjonen av "miljøvennlig". Det er både i teorien ikke-fornybart og har uheldige avfallsprodukter. Om man er litt mer slækk ser man at atomkraft er mye mer miljøvennlig enn fossil kraft. Men den ideelle atomkraftkilden ligger enda noen forskningsår inn i fremtiden, slik jeg har forstått (snakker da selvsagt om thorium).

Men jeg tar poenget ditt om at det er et spørsmål om prioriteringer, men jeg liker ikke slike svar, siden de virker litt for idealistiske. Kan vi ikke heller fjerne forventningen om at politikere/folk skal bruke mer penger på fornybar energi og heller jobbe med å lage mer effektiv og billig teknologi? Forskere er tross alt flinkere til å forandre teknologi enn ideologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...