Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc vil ikke starte med 2 rambrikker, bare 1.

Anbefalte innlegg

Hei!

Nettop oppgradert pc med nytt hovedkort, ram og CPU alt fungerer så lenge jeg bruker 1 rambrikke. Om jeg setter inn begge 2 blinker DRAM led lampa og pcn skrur seg automatisk av etter ca 5-10 sec. memOK bryter hjelper ikke og heller ikke resetting av RTC ram. Om jeg trykker på memOK brytern skrur pcn seg av 1 sekund etter jeg skrur den på istedet for 5-10.

Om jeg er der pcn skrur seg av etter 5-10sec hjelper det ikke bare å ta ut en av ram brikkene, dette er hva jeg må gjøre for å få pcen til å fungere igjen(funnet på asus hjemmeside):

"

1) Turn off power to the motherboard

2) Remove the CPU from the socket

3) Clear CMOS

4) Insert a single memory module in the slot furthest from the CPU

5) Re-insert the CPU in the socket and remount the cooler

6) Power the board on and see if it will POST.

"

Om jeg gjør det og putter inn 1 ram brikke, fungerer det, putter jeg inn 2, er jeg tilbake der jeg var.

Deler passer, VELDIG liten sjanse for at noe som helst er øderlagt og alle kabler/komponenter er montert riktig. (med mindre det må i en rekkefølge)

Specs:

Intel i7-2600K 3.40Ghz

Corsair Vengeance (http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=641124)

ASUS P8Z77-M

NVIDIA GeForce GTS 450

PSU: er ikke sikker

Takker for alle svar!

Endret av qualitYh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som du kan sjekke er om en enkel ram brikke fungerer i alle spor. Jeg tar ikke feil om jeg sier at det i hovedsak ikke har noe å si hvilket spor du setter den i for at pcn skal fungere.

Er det mulig så er det jo også en enkel måte å sjekke om det er en ram slot som er ødelagt.

Vet ikke om dette hjelper så mye. Lykke til uansett med å finne problemet :)

Lenke til kommentar

Kommer du deg inn i BIOS i det hele tatt når du har begge i?

* Det er dual channel, så setter du brikke 1 i slot #1 og brikke 2 i slot #3 (fargekodene)?

* Hvis du kommer inn i BIOS, finner den begge brikkene der?

er blå og sorte spor, har satt dem i riktig. Står i boken som følger med hva som er anbefalt, det skal funke uansett hvem man setter dem i så vidt jeg vet.

Kan prøve å sette en ram i alle spor, men tror ikke det skal være noe problem.

Lenke til kommentar

For å sette de i riktig så skal RAM-brikkene settes i slots med samme farge, som ofte vil si at de settes annenhver for seg. F. eks Hvis Slot nr 1 er nærmest CPU, så skal de som regel stå i slot 2 og 4.

i 99% av tilfellene der begge RAM-brikker funker, så er de montert feil, eller ikke plassert godt nok i sokkelen sin.

Men i værste fall så kan jo minnekontrolleren i CPUen eller hovedkortet være defekt. Høres rart ut at den kun reagerer på 2 minnebrikker, men det er ikke en umulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...