JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Hei. Jeg har vært så klossete. Sølte Pepsi Max på tastaturet mitt og det rant ned fra bordet og på forgreneren jeg som pc'en og skjermen er koblet til. La ikke merke til dette med forgreneren med en gang, så jeg bare snudde tastaturet. Så plutselig gikk strømmen i hele leiligheten min. Skjønte raskt at det var kommet veske i forgreneren. Jeg koblet den ut fra stømuutaket og dro dereter ut alle kontaktene fra den. Jeg har et nymoderne sikringsskap inne i leiligheten. Brytere som man bare slår opp igjen når strømmen går. Men alle var oppe. Etter å ha slått av og på hovedbryteren for leiligheten et par ganger, slo jeg alle bryterne av. I tilfelle. Sikrest det. Er sikkert jordfeilbryteren som slo seg på for å kutte stømmen og verne det elektriske anlegget. Skal kontakte huseier og få en elektriker for å se på dette. Nå lurer jeg på om datamaskinen min kan ha blitt skadet. Den var på når dette skjedde. Hva med min PSU? Hva med harddisken? Har det muligens blitt noe skade på den? Og hvor dyrt blir det å få det elektriske anlegget fikset? Kan det være så enkelt som å slå på igjen jordfeilbryteren? Endret 29. februar 2020 av JEEdvartsen Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Har reneset en macbook som fikk en halvliter cola på seg gjennom tastaturet og som personen forsøkte å skru på igjen gjentatte ganger... Hovedkortet var fult av karamelisert cola rundt noen kretser, så jeg brukte blå rens (isopropanol) som kan fås på jernia for 100 spenn per liter: HMS-DATABLAD Akol Pro Blårens Verd å prøve ivertfall, macbook'n funker kjempefint nå etter jeg fjerna de brune flekkene på hovedkortet med et q-tip og blå rens. Tviler på at forgreineren kan ha fucka hele sikringsskapet, har selv kommet til skdae for å sette for mange apparater på én stikkontakt slik at rommet mistet strømmen mens resten av bygningen hadde strøm. Tok ut alt fra stikkontakten, og skrudde automatsikringen på igjen, og flyttet noen av apparatene til andre rom med andre sikringer. Har ikke vært et problem siden. Dunno om det er forskjell når flere rom mister strømmen... Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Takk for raskt svar. Skal prøve å rense tastaturet med isopropanol. Men strømmen i hele leiligheten gikk nå ihvertfall. Har en liten 1-roms leilighet. Alt har gått. Men gangen og de andre leilighetene er ok. Er en forgrener med enten fire eller fem kontakter i. Har brukt den i nesten 10 år uten problemer. Så tror ikke det er vanlig overbelastning som er årsaken. Kanskje jordfeilbryteren slo inn når den merket en "power surge" i forgrener grunnet Pepsien. Hehe. I så fall trenger jeg vel en elektriker som kan slå den på igjen etter å ha inspisert at alt er ok. Endret 2. juni 2012 av JEEdvartsen Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Tror du over kompliserer ting litt nå, vertfall i henhold til hva jeg kunne forstå. Du sier strømmen gikk etter at du sølte pepsi i forgreneren. Dette høres logisk ut, da jordfeilbryter vil slå ut i sikringsskapet. Problemet bør da ikke være større enn å koble ut forgreneren for å så slå jordbryteren "på" igjen.. Eller misforstod jeg noe nå? Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Hehe. Har kanskje det, iNzzain Men jeg finner ikke noen jordfeilbryter på selve skapet. Er bare hovedbryter og den andre bryterne. Kan det være at den er intern. Eller ligger skjult et annet sted. Hvor bruker jordfeilbrytere å ligge forresten? ...og jeg som hadde gledet med veldig til å kjøpe og spille Diablo 3 idag bu huuu. Endret 29. februar 2020 av JEEdvartsen Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Tror du over kompliserer ting litt nå, vertfall i henhold til hva jeg kunne forstå. Du sier strømmen gikk etter at du sølte pepsi i forgreneren. Dette høres logisk ut, da jordfeilbryter vil slå ut i sikringsskapet. Problemet bør da ikke være større enn å koble ut forgreneren for å så slå jordbryteren "på" igjen.. Eller misforstod jeg noe nå? Enig. Kan hende han har en såpass liten leilighet at alt går på én sikring? Anyways, jeg hadde bare tatt ut forgreineren og skrudd på automatsikringen, høres ikke ut som noe annet enn en vanlig kortsluttning. Du kan alltids spørre vaktmester elns. Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Skapet mitt har flere brytere. Betyr det at jeg har flere sikringer også. Står én bryter for én sikring? Har iallefall flere brytere og en hovedbryter. Har prøvd å slå den av og på etter jeg har koblet ut forgrener men gikk ikke. Ingen av bryterne hadde slått seg av så det var nok ikke en sikring(er) som gikk. Hva er en automatsikring? Og hvor ligger jordfeilbryteren i skapet? Er den lett tilgjengelig? Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Skapet mitt har flere brytere. Betyr det at jeg har flere sikringer også. Står én bryter for én sikring? Har iallefall flere brytere og en hovedbryter. Har prøvd å slå den av og på etter jeg har koblet ut forgrener men gikk ikke. Ingen av bryterne hadde slått seg av så det var nok ikke en sikring(er) som gikk. Hva er en automatsikring? Og hvor ligger jordfeilbryteren i skapet? Er den lett tilgjengelig? Automatsikring: Jeg har én sikring for hvert rom. Om jeg overbelaster stikkontakten i étt av rommene, går strømmen i dette rommet, og automatsikringen skrur seg av. De andre rommene har fortsatt strøm, og alt jeg trenger å gjøre, er å plugge ut fra stikkontakten og skru på automatsikringen igjen. jordfeilbryteren min står rett ved siden av de andre automatsikringene, og er markert "jordfeilbryter for alle kurser" elns. sånn ser min ut: Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) OK. Jeg har flere slike brytere, fordelt rundt. En på badet, en for komfyr og kjøleskap. En for hovedlampe. En for gangen osv. Selv om det bare er 1-roms leilighet. Automatsikringene slo seg aldri av som de bruker å gjøre. Har slått de av og på etter jeg koblet ut forgreneren, så da må jeg nok finne jordfeilbryteren. Men kan ikke se å finne den i skapet mitt. Ikke så lett å se i mørket heller hehe. Kanskje den er i skapet i leilighets korridoren der strømmåleren er? Endret 2. juni 2012 av JEEdvartsen Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Eller, noen kan være tricky og få i "på modus igjen" dem faller ned av seg selv, noen har også en knapp. Denne skal du trykke inn og den skal forbli inne, kan være litt tricky å se om den er av eller på.. og du må gjerne trykke flere ganger da den går av igjen av seg selv, er vertfall sånn her. Men du sier absolutt alle knapper står i "på" posisjon? Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Napp ut den forgreneren du har nedsølt i pepsi, ta på sikringene igjen ved å vippe jordfeilbryter opp og evnt andre sikringer som er blitt slått av. Ikke noe værre enn det. Lykke til med laptopen Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Jeg hadde kontaktet vaktmesteren til bygget og spurt om hjelp til å få på sikringene igjen. Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Takk for svar, folkens. Skal prøve. Alle bryterne var på, slik som de er når alt er OK. Men jeg skrudde de av for sikkerhetsskyld, Jordfeilbryteren har jeg ikke sett og vet ikke hvor er. Og Lolliken, jeg har stasjonær da Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Takk for hjelp, folkens. Jeg fikset det. Viste seg at jordfeilbryteren ikke var i sikringsskapet, men ute i felles korridoren nedenfor strømmålerne. Nå er strømmen tilbake Og tilsynelatende ingen skade på datamaskin, monitor og det uandre jeg hadde koblet til på forgreneren. Men nå er det for sent å kjøpe Diablo 3 da alle butikkene er stengt. Kanskje det går å kjøpe det via Battle.net eller noe sånt. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Takk for hjelp, folkens. Jeg fikset det. Viste seg at jordfeilbryteren ikke var i sikringsskapet, men ute i felles korridoren nedenfor strømmålerne. Nå er strømmen tilbake Og tilsynelatende ingen skade på datamaskin, monitor og det uandre jeg hadde koblet til på forgreneren. Men nå er det for sent å kjøpe Diablo 3 da alle butikkene er stengt. Kanskje det går å kjøpe det via Battle.net eller noe sånt. diablo 3 for 179,- på biit.no (aldri prøvd, men skal vistnok funke) glem cdkeyshere æ posta i sted, de er faktisk dyrere =P ) Endret 2. juni 2012 av fiberkanin Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Takk ufor ulink, ufiberkanin. uSkal use på uden. Fra ualcvor util uspøk, uslik user udet u ut unår uje<g uskricver upå tastat uret umitt etter Pepsi uMax6 u ul ukken. uLOL. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Takk ufor ulink, ufiberkanin. uSkal use på uden. Fra ualcvor util uspøk, uslik user udet u ut unår uje<g uskricver upå tastat uret umitt etter Pepsi uMax6 u ul ukken. uLOL. vask tastaturet. Lenke til kommentar
JEEdvartsen Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Takk 4ufor 4uden. 4uSkal 4uprøcve 4udet 4u:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå