Gå til innhold

Junifest 2012 - gerri28 - Litt av hvert

Anbefalte innlegg

Rådyr tror jeg må være noe av de vanskligste dyret å snike seg innpå.

Fint av geita, ser hun er fullt klar over at du er der, så hun slipper deg ikke særlig nærmere om hun ikke blir vant til deg over tid. Det å snike seg innpå er ikke så lønnsomt i lengden, du får kanskje ett møte, men da skremmer man dyret slik at det blir nervøst, mistenksomt og skifter tidspunkter og vaner. Sånn jeg har opplevd det er det bedre å kartlegge et revir og finne og bli kjent med dyra og deres vaner på litt avstand, etterhvert blir de vant til nærværet ditt, da kan man etterhvert plassere seg på de rette stedene og la dyra komme til deg i stedet. De kan komme utrolig nærme om de er vant til ditt nærvær og har erfart at du ikke utgjør noe fare, nyskjerrige er de også. Alt dette krever tid, men kjenner man først til et revir, dyra som holder til der og hvilke steder i reviret de foretrekker til forskjellige tider samt hvilke tråkk de bruker, så kan du f. eks på avstand få øye på et dyr og med de erfaringene du har oppnådd kunne forutse hvor det dyret har tenkt seg hen. Det kan f. eks. være en liten eng hvor de liker å beite på et bestemt tidspunkt, da kan du i stedet for å snike deg etter dyret og høyst sannsynlig skremme det heller ta en raskere omvei til enga eller et sted på dyrets vei dit og plassere deg strategisk til å vente på det. Unngå maskingeværskyting, de venner seg til klikkene om de får dem i små porsjoner. Ikke følg etter og eller gå over toleranseavstanden til dyret, de vil selv minske avstanden når de er trygge nok på deg. Generelt er bukkene litt mer vriene å ha med å gjøre, de opplever jeg er lettest å møte på vårbeite når de er hissige på de første grønne spirene som kommer opp av bakken. Dette er min tilnærming til de dyra jeg har hatt i nabolaget de siste årene, og det har fungert bra helt til nå i sommer. Har før hatt geiter med kalver som jeg har fulgt, men i år har geitene i to forskjellige revir mistet de kalvene de har fått, med det resultatet at geitene virker mye mer uforutsigbare og mindre stedbundne - og man ser ikke mye til rådyr når man sitter med hodet ned ugrassbedet og ser etter insekter;)

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...