Gå til innhold

anbefalt cpu temperatur?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en i7-3770k prosessor som kjøles av en phantecs vifte.

Jeg har en viftekontroll (nzxt sentry lx) og når jeg spiller stiller jeg vanligvis opp viftene til 1300rpm og når jeg bare er på nettet, ser film osv har jeg viftene på 600rpm.

 

det jeg da lurer på er, under load (gaming) med 1300rpm var cpu temp maks 50grader. og under load ved 600 rpm var cpu maks 63 grader. er det noen fordel å ligge ved 50 grader over 63 grader? har dette noe å si for levetid eller ytelse?

 

bare nysgjerrig om jeg kan ha alle viftene på 600rpm konstant, eller om jeg burde stille dem opp når pc-en er under load :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående tempratur klarer i7-3770K en 67.4°C grader

 

Husk en del av tilfellene har nok folk hatt prosessoren nærmere 70 grader, sånn sett går de ikke stykker med det første.

 

Så rådet er å ha ting så kaldt så mulig spessielt med tanke på overklokking.

Uansett burde en prosessor klare fint 4 års levetid uten problem på en rundt 60 grader.

 

Det er usikkert hvor god prosessor man har fått, men jeg tror ikke du skal beskymre deg så mye om det.

Du vil nok bytte den ut før den ryker vertfall.

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har en i7-3770k prosessor som kjøles av en phantecs vifte.

Jeg har en viftekontroll (nzxt sentry lx) og når jeg spiller stiller jeg vanligvis opp viftene til 1300rpm og når jeg bare er på nettet, ser film osv har jeg viftene på 600rpm.

 

det jeg da lurer på er, under load (gaming) med 1300rpm var cpu temp maks 50grader. og under load ved 600 rpm var cpu maks 63 grader. er det noen fordel å ligge ved 50 grader over 63 grader? har dette noe å si for levetid eller ytelse?

 

bare nysgjerrig om jeg kan ha alle viftene på 600rpm konstant, eller om jeg burde stille dem opp når pc-en er under load :D

 

Tcase er ikke det samme som core temp.

 

For i7-3770K så vil jeg anbefale å holde den under max 80c for 24/7 bruk - helst rundt 75c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...