sogasg Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Hei, jeg skal bygge meg pc og har tenkt å bygge en krafig og stille pc. Jeg har tenkt å bruke den til spilling, bilderedegering etc. Jeg bruker Ubuntu om det har noe å si. Her er oppsettet jeg har tenkt: Noctua NH D14, Corsair H60 eller Thermalright Silver Arrow Corsair Obsidian 550D Midi Tower Sort ASUS P8Z77-V DELUXE, Socket-1155 Intel Core i7-3770K Processor Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Low Vengeance Heatspreader Corsair Power Supply 650W HX ATX Intel 520 Series 240GB SSD Samsung SSD 830 Series 256GB (billigere og ser ut til å være omtrendt like bra) Asus GeForce GTX 670 2GB DirectCU II Ting jeg lurer på: Vil disse delene passe sammen? Vil pcen være stille? Vil jeg kunne overklokke prosessoren (4,4 GHz kanskje)? Vil det være plass til Noctua kjøleren, eller må jeg kjøpe lavprofil ram eller noe for at den skal få plass? Eventuellt noen andre stille vifter som passer bedre (vannkjøling kanskje)? Vil pcen bli raskere om jeg kjøper raskere ram? Endret 21. juni 2012 av sogasg Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 - Ja. - Den vil være stille. - Det kommer an på prosessoren om du kan overklokke den så høyt, du må rett og slett bare håpe på at du er heldig. - For store kjølere er det nødvendig med lave minnebrikker. - Noctua NH-D14 passer den. - Den blir ikke raskere av minne med høyere frekvenser. Lenke til kommentar
sogasg Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) - Ja. - Den vil være stille. - Det kommer an på prosessoren om du kan overklokke den så høyt, du må rett og slett bare håpe på at du er heldig. - For store kjølere er det nødvendig med lave minnebrikker. - Noctua NH-D14 passer den. - Den blir ikke raskere av minne med høyere frekvenser. Tekk for raskt svar Men ser du ser du skriver Noctua NH-D14 burde jeg velge den framfor Noctua NH-C14? Og når jeg tenker å bruke en av disse CPU-kjøleren må jeg da ha lav profil minne brikker, isåfall: kan jeg bruke disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641128 "NB! Ikke Low Profile minne, men kjøleribben er ikke høyere enn selve minnebrikken (26,25mm)" Endret 2. juni 2012 av sogasg Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 C14 er for kabinetter som ikke er store nok til å ha D14, 550D er stort nok. De corsair brikkene skal passe under. Kan også anbefale å sjekke ut Dustin.no, de har like god service som Komplett.no, men har lavere priser. Lenke til kommentar
TurtleFred Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Kan også anbefale å sjekke ut Dustin.no, de har like god service som Komplett.no, men har lavere priser. Komplett og dustin har ulike priser på det meste dustin er billig på noe og komplett er billig på noe... Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Komplett og dustin har ulike priser på det meste dustin er billig på noe og komplett er billig på noe... Hovedpoenget er at sammensetningen blir i 98% av tilfellene billigere på Dustin. Av og til er det over tusenlappen i forskjell. Lenke til kommentar
sogasg Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Nå har jeg tenkt å gå til innkjøp av det jeg skrev i første posten Men jeg lurer på om disse skjermkortene vil passe: GIGABYTE GEFORCE GTX 670 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP eller dette: ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA Har lest at disse kortene skal være veldig stille. Hvilke er best, eller er det noe annet kort dere vil anbefale kanskje? må være Nvidea (pga drivere til Linux) Endret 18. juni 2012 av sogasg Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hovedpoenget er at sammensetningen blir i 98% av tilfellene billigere på Dustin. Av og til er det over tusenlappen i forskjell. Problemet med dustin er at de ikke holder til i Norge, og at frakt til og fra dem tar sin tid men de er veldig greie og betaler frakten om man vil sende noe i retur. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hovedpoenget er at sammensetningen blir i 98% av tilfellene billigere på Dustin. Av og til er det over tusenlappen i forskjell. Problemet med dustin er at de ikke holder til i Norge, og at frakt til og fra dem tar sin tid men de er veldig greie og betaler frakten om man vil sende noe i retur. jeg fikk det jeg bestilte etter 2-3dager, og betalte 99kr i frakt, selv om kabinett og andre deler sendes i to pakker Lenke til kommentar
sogasg Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Hovedpoenget er at sammensetningen blir i 98% av tilfellene billigere på Dustin. Av og til er det over tusenlappen i forskjell. Problemet med dustin er at de ikke holder til i Norge, og at frakt til og fra dem tar sin tid men de er veldig greie og betaler frakten om man vil sende noe i retur. jeg fikk det jeg bestilte etter 2-3dager, og betalte 99kr i frakt, selv om kabinett og andre deler sendes i to pakker Her er det jeg lurer på: (jeg bryr meg ikke om hvor jeg skal kjøpe det ) Nå har jeg tenkt å gå til innkjøp av det jeg skrev i første posten Men jeg lurer på om disse skjermkortene vil passe: GIGABYTE GEFORCE GTX 670 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP eller dette: ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA Har lest at disse kortene skal være veldig stille. Hvilke er best, eller er det noe annet kort dere vil anbefale kanskje? må være Nvidea (pga drivere til Linux) Endret 18. juni 2012 av sogasg Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Like raskt å sende fra dustin.no som komplett.no. Ofte så er det raskere hos dustin.no dustin.no gruser som regel komplett.no på alt. sogasg, oppsettet ser veldig bra ut. Ang skjermkort, vil jeg anbefale deg ASUS kortet da dette skal være det stilleste Lenke til kommentar
sogasg Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Har nå begynnt å bekymre meg litt for støynivået på Noctua NH D14 og lurer dermed på om denne viften vil passe (med tanke på hovedkort, minne og kabinett): Thermalright Silver Arrow Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Like raskt å sende fra dustin.no som komplett.no. Ofte så er det raskere hos dustin.no dustin.no gruser som regel komplett.no på alt. sogasg, oppsettet ser veldig bra ut. Ang skjermkort, vil jeg anbefale deg ASUS kortet da dette skal være det stilleste Og det er klokket høyere enn gigabyte kortet Asus kortet er derimot ikke i lager før 29.06.2012 http://www.dustinhome.no/product/5010637934/asus-geforce-gtx-670-top-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Har nå begynnt å bekymre meg litt for støynivået på Noctua NH D14 og lurer dermed på om denne viften vil passe (med tanke på hovedkort, minne og kabinett): Thermalright Silver Arrow De to bråker like lite (19Db) og Noctua koste mindre Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Sies at denne skal være bedre en Noctuaen: http://www.dustinhome.no/product/5010617482/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-white/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
sogasg Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Har nå begynnt å bekymre meg litt for støynivået på Noctua NH D14 og lurer dermed på om denne viften vil passe (med tanke på hovedkort, minne og kabinett): Thermalright Silver Arrow De to bråker like lite (19Db) og Noctua koste mindre Leste på testen til hardware.no at "Ytelsen lå på nivå med Noctuas kandidat, men støynivået er faktisk langt bedre.", derfor jeg lurer på om den passer edit: leser nå at Corsair H60 er enda stillere en disse to, så tror kanskje det blir den Endret 18. juni 2012 av sogasg Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Bruker Corsair H60 med god erfaring. Stille, og du slipper og tenke på plass\minnebrikker osv. Lenke til kommentar
okwepeokwe Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Har nå begynnt å bekymre meg litt for støynivået på Noctua NH D14 og lurer dermed på om denne viften vil passe (med tanke på hovedkort, minne og kabinett): Thermalright Silver Arrow De to bråker like lite (19Db) og Noctua koste mindre Leste på testen til hardware.no at "Ytelsen lå på nivå med Noctuas kandidat, men støynivået er faktisk langt bedre.", derfor jeg lurer på om den passer edit: leser nå at Corsair H60 er enda stillere en disse to, så tror kanskje det blir den stille? Hvor har du det fra? Test fra anandtech: http://www.anandtech.com/show/5054/corsair-hydro-series-h60-h80-and-h100-reviewed/6Der ser du at silver arrow er 5db lavere og kjøler processoren 7 celsius mer. Altså, det er tull å kjøpe h60 hvis du har plass til en luftkjøler og ikke er gal etter å få vannkjøling til en veldig lav pris. Lenke til kommentar
zlagther Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Komplett og dustin har ulike priser på det meste dustin er billig på noe og komplett er billig på noe... Hovedpoenget er at sammensetningen blir i 98% av tilfellene billigere på Dustin. Av og til er det over tusenlappen i forskjell. Vil støtte dette med at jeg kjøpte fra dustin og sparte rundt 1,5k på det, enn vis jeg hadde bestilt det samme fra komplett. Lenke til kommentar
sogasg Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Har nå begynnt å bekymre meg litt for støynivået på Noctua NH D14 og lurer dermed på om denne viften vil passe (med tanke på hovedkort, minne og kabinett): Thermalright Silver Arrow De to bråker like lite (19Db) og Noctua koste mindre Leste på testen til hardware.no at "Ytelsen lå på nivå med Noctuas kandidat, men støynivået er faktisk langt bedre.", derfor jeg lurer på om den passer edit: leser nå at Corsair H60 er enda stillere en disse to, så tror kanskje det blir den stille? Hvor har du det fra? Test fra anandtech: http://www.anandtech...h100-reviewed/6Der ser du at silver arrow er 5db lavere og kjøler processoren 7 celsius mer. Altså, det er tull å kjøpe h60 hvis du har plass til en luftkjøler og ikke er gal etter å få vannkjøling til en veldig lav pris. Jeg har det herfra hardware.no sin test der ser det ut til at H60 er den stilleste prosessor kjøleren de har testet. Hvordan kan jeg vite hva som er riktig? Jeg vil bare ha en veldig stille prossesor kjøler Grunnen til at jeg skal kjøpe en egen prossesor kjøler er at jeg vil ha en som er stillere en den jeg får med fra intel. Endret 19. juni 2012 av sogasg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå