Gå til innhold

TIFF (RAW?) - Hvordan åpne/konvertere

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått en dvd fra en fotograf med bilder som har etternavnet .tif

For hver .tif fil så finnes en .xmp fil. (Eks: 14539_38.tif & 14539_38.xmp.)

Filinformasjonen sier følgende:

Kameraprodusent: Phase One A/S

Kameramodell: P20

F-stopp: f/8

Eksponeringstid: 1/125sek

ISO-hastighet: ISO-100

Eksponeringsavvik: 0 trinn

Brennvidde: 80 mm

Hver fil er ca 20MB, når jeg åpner disse i irfanview eller faststone imageviewer så virker det som at filene har 2 "sider", men uansett hvordan jeg forsøker å få åpnet eller konvertert disse så virker det som at jeg kun får frem thumbnail 156x156px.

Vil konvertere disse filene til JPG - vi skal "fremkalle" disse hos N-Foto el.l.

Ønsker tips til programvare (freeware) for å få dette gjort :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt sært å sende fra seg filer på den måten. xmp-filen er normalt noe Photoshop eller Lightroom lager for beskrive endringer gjort på en RAW-fil. I en TIF-fil skulle jeg tro disse endringene allerede er utført idet bildet ble lagret som TIF, men det er sikkert andre måter å bruke PS/LR på også.

Jeg ville spurt fotografen hvordan det bør gjøres. Vil du prøve selv kan du laste ned LR eller PS fra Adobe i en 30-dagers testutgave med full funksjonalitet, men det er litt å sette seg inn i hvis du ikke kjenner disse fra før.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Tilleggsinfo:

Vi kjøpte rettighetene på familiebilder i høyoppløselig format slik at vi kan bruke bildene fritt - og, kan "fremkalle" bildene på i litt større format osv.

Prøver paint.net nå.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Dette er TIFF filer med preview. Jeg har noen slike filer her og det er ikke noe problem å konvertere dem til JPG i Faststone. Bare marker bildene du vil konvertere og trykk F3, deretter skal du kunne konvertere dem til det formatet du ønsker.

Edit:

Bare ignorer .xmp filene, de har du neppe bruk for.

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ignorert xmp-filene - de inneholder fotografens etterbehandling av bildene fra kameraet, med eventuelle justeringer av hvitbalanse, kurver, sortnivå, farger med mere - om ikke annet bare for å kikke på hvordan fotografen har etterbehandlet dem. Og - det kan du med Photoshop, selv en 30-dagers prøveversjon.

Lenke til kommentar

Og de er kanskje 16-bits TIFF filer?

Kanskje, men da blir det ikke rare oppløsningen med 20MB filer. Uansett konverterer Faststone både 8 og 16 bits tiff. Når man konverterer TIFF med preview til jpg i Faststone får man to jpg filer, en stor med selve bildet og en liten med preview bildet.

XMP-filene er Adobe sidecar-filer. De er nyttige hvis man har Photoshop.

Lenke til kommentar

Lasted ned demo av Photoshop og det fungerer helt fint. Fikk frem bildene og kan justere dem og lagre dem i JPG (minst mulig komprimering) - perfekt!

Takk for all hjelp! :)

Mr. Mustard: Du skriver at det skal gå an å gjøre dette i Faststone..jeg har forsøkt forskjellige måter, men ender alltid opp med en knøtt-liten thumbnail-fil, ikke to som du skriver. Kan du poste en step-by-step instruksjon?

Edit: Kjekt med en ikke-photoshop-mulighet når demo'n "går ut". :)

Endret av kentauren
Lenke til kommentar

Når du har Photoshop kan du jo samtidig lage en TIF-kopi som er mer kompatibel, RGB, ukomprimert og uten preview. LZW kompresjon går som regel bra, men ikke bruk ZIP.

Faststone:

1. Marker bildene du skal konvertere

2. Velg "Konverter valgte bilder" fra Verktøy menyen

3. Velg "Nytt format" JPG og trykk på Innstillinger for å sette kompresjonsrate, etc.

4. Velg målmappe. Ikke kryss av på "Avanserte Valg" eller "Nytt navn"

5. Trykk Utfør.

Bildene skal nå bli konvertert til JPG.

Lenke til kommentar

Tilleggsinfo:

Vi kjøpte rettighetene på familiebilder i høyoppløselig format slik at vi kan bruke bildene fritt - og, kan "fremkalle" bildene på i litt større format osv.

Prøver paint.net nå.

Takk for svar! :)

Da antar jeg dere har betalt en god del og fotografen burde være behjelpelig med å forklare og vise hvordan dere går frem for å se og bruke bildene.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Hei,

Har fått en dvd fra en fotograf med bilder som har etternavnet .tif

For hver .tif fil så finnes en .xmp fil. (Eks: 14539_38.tif & 14539_38.xmp.)

Filinformasjonen sier følgende:

Kameraprodusent: Phase One A/S

Kameramodell: P20

F-stopp: f/8

Eksponeringstid: 1/125sek

ISO-hastighet: ISO-100

Eksponeringsavvik: 0 trinn

Brennvidde: 80 mm

Hver fil er ca 20MB, når jeg åpner disse i irfanview eller faststone imageviewer så virker det som at filene har 2 "sider", men uansett hvordan jeg forsøker å få åpnet eller konvertert disse så virker det som at jeg kun får frem thumbnail 156x156px.

Vil konvertere disse filene til JPG - vi skal "fremkalle" disse hos N-Foto el.l.

http://no.filewin.com/Photoscape/?p=NO&gclid=CPKHh_PSt7ACFcotmAodm3bQ8A

Photoscape har alt og litt til..ett fullverdig program til PS,og helt gratis og på Norsk om du vil;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...