PROuser Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Begynte å stusse litt.. Hadde en automatisk gressklipperrobot. (robomow 800) Styringen til den var en tynn enleder, ca 1m2 leder med plastisolering. Lignet en "skyteledining" som de bruker til fenghetter ved sprengning. Ledningen er plassert i en sløyfe rundt hele plenen, og markerer at klipperens senter ikke skal gå utforbi linen. En liten sak i laderen lager et eller annet signal i linen. Hele linen er tilkoblet en "sukkerbit" som er avtagbar fra prinkortet på styringen. Men.. En dag jeg var ute å jobbet med hagen, var det trykkende vær og noen tordenskrall høres i rundtforbi. Plutselig høres det ut som en liten kinaputt som gikk av.. og det luktet svidd. Viste ikke hva det var, og måtte høre med andre i nærheten, men ingen viste hva som smalt. Men brent lukt forsvant ikke. Til slutt fikk jeg luktet meg bort til basestasjonen til klipperen. Når jeg åpnet den opp, var det bare et forkullet område der "sukkerbiten" hadde vært.. Det må ha blitt en enorm energi for å få det til. Ikke tegn til skade på andre ting. Sløyfen er på ca 80 meter og slynger seg rundt tre plener. Kan det være en måte å utnytte energien fra lynet på? Indusert.. Hvis man kobler til en enorm kondensator, eller en varmekilde som kan tåle det? Eller noen andre tanker om det? Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Du er nok ikke den første som har tenkt tanken, og jeg tror at det at noe slikt ikke finnes kommersielt tilgjengelig eller en gang for strømleverandører er et godt tegn på at det enten er dritdyrt, dritvanskelig eller umulig. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Tenk på vindmøller. De er relativt lite utbredt fordi det ofte ikke blåser(!) nok. Det er store mørkeperioder på de fleste møller der de skrur av møllene fordi det enten blåser for lite eller for mye. Det er problemet med slike naturenergikilder. De er ikke konstante, og mørkeperiodene til vindmøller er nok til at det er et kraftig motargument mot bygging av dem. Vurder nå lyn. Hvor ofte vil dette lynkraftverket ta imot lyn? Hvor mye energi er det i hvert lyn? Hva blir kilowattsprisen for dette? Det mest lynutsatte området i verden ligger i Kongo, med opp mot 200 lynnedslag i året per kvadratkilometer. Et godt sted å starte. Et gjennomsnittlig lyn serverer 5GJ med energi. Dette drar oss opp på 1000GJ/år*km² i Kongo. Hvor mye er dette? Rundt 277 777kWh/år*km². For å sette det i perspektiv: En vanlig vindmølle produserer rundt 3 300 000 kWh i året. Du må altså bygge lynkraftverk på 12km² for å matche energien fra EN vindmølle! OG, kraftverket ditt må være 100% effektivt, det vil si at du må bygge lynavledere opp i skyene, da mye lynenergi går tap for å varme opp lufta på vei ned. Derfor gidder ingen, med unntak av lynpiratene i Stardust å samle lynenergi. Men de jukser med magi da.. 2 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg leste en artikkel om det for mange år siden. Det er pr i dag ganske umulig å samle opp strømmen fra et lyn. Men om det ville vært mulig, så kunne et lyn holde en liten by i USA i en uke. Men det finnes vel ingen fasitsvar på hvor mye energi det er i et lyn. Om man hadde lagt ut tusenvis store batteriet, og koblet de til en lynavleder eller noe, så tviler jeg på at batteriene ville vært like hele etter et lynnedslag. Men i fremtiden en gang, så er det nok helt mulig. Men i dag så man ofte lade mobiltelefonen hver kveld. Utviklingen går ikke så veldig fort egentlig. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Er ikke et lynnedslag en utladning? Slik at man teoretisk/optimalt skulle hentet ut energien før nedslaget? ..Siden nedslaget (så vidt jeg vet) er forbrenningen av energien ? (novice) Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Tja, selve lynnedslaget er overføring av energi på lik linje som en lysbue i en stikkontakt, bare i mye større skala. Det er nok en del energi som omdannes til lysenergi og varmeenergi ved nedslaget, men med tanke på hvor mye skade et nedslag kan påføre, så er det nok plenty av energi igjen etter det. Forøvrig går faktisk den elektriske energien (elektronene) oftest fra bakken og opp, så man burde kanskje kalle de fleste lynnedslag lynoppslag . Endret 16. juni 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Så med andre ord, så stjeler lynet strøm fra bakkenettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå