Gå til innhold

IKT servicemedarbeider videre utdanning innen Informasjonsteknologi. Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fagbrev som ikt servicemedarbeider og vurderer å gå videre på skole for å bli mer attraktiv i arbeidsmarkedet (Informasjonsteknologi ved høyskolen). Det jeg lurer på er om det er verdt det? Er det noen som har gjort dette?

En annen ting jeg lurer på er hvordan programmeringsbiten er. Jeg elsker å jobb med data, men har aldri jobbet med lav nivå datahåndtering. Har det vert overkommelig for de som har gått videre fra servicemedarbeider til Informasjonsteknologi.

I tillegg sliter jeg litt med dysleksi. Vet ikke om dette vil gjøre programmering meget vanskelig for meg? Har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snillekim: Jeg går ikke på skole lengre. Er nettopp ferdig med fagbrevet. Er programmeringsbiten mega vanskelig? Jeg ønsker en type it-jobb der jeg kan ha en gode miks av kundemøte oppfølging og selvstendig kontor arbeid.

m-sandbu: Vet du hvilke it studier på universitet/høyskole som har mindre programmering? Hvilke type it utdanning er dette? Er jobb mulighetene gode?

Lenke til kommentar

Programmering er ikke vanskelig når du først har kommet inn i det :)

Husker ikke å farta skal sjekke senere i kveld etter kinoen.

De it studiene er ihvertfall mer rettet mot it-drift, å det er masse gode jobb muligheter der. Visst du jobber som IT konsulent f.eks vil du være en sånn person som er ute hos kunder å utfører endringer å implementerer ny systemer. Alternativt IT-drift er jo en vanlig type kontor arbeid.

Men du kan jo også være en løsnings rådgiver, da vil du være en person som jobbe litt av begge deler som reiser ut på kundemøter samt at du har noe vanlig kontor jobbing, men slike jobber krever mye innsats.

Lenke til kommentar

Men hva vil lønnsnivået ditt ligge på, om du skulle bare jobbe videre uten mer utdanning?

Du burde ihvertfall sjekke ut tilbudet høgskolene tilbyr.

Programering er sikkert ikke det letteste å holde på med om man har lesevansker.

Men alle vil kunne klare det om de vil. Noen må bare øve og trene litt ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg studerer på Høgskolen i Gjøvik, selv går jeg Informasjonssikkerhet (bachelor). Det som er greit her oppe er at vi har ganske forskjellieg IT linjer. Programmvareutvikling, Spillprogramering, Informasjonssikkerhet, Dataingenør, Drift av nettverk og datasystemer. Men også ting som webutvikling, mediateknologi, osv.

Programmering ingår for det meste, uansett hva man studerer innen IT. Det som kan være greit er å se rundt på forskjellige utdannelser, så se på studieplanene for de forskjellige linjene. Her har du f.eks planen for Drift av nettverk og datasystemer (http://hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2012_2013/studiehaandbok_2012_2013/imt/bachelor_i_drift_av_nettverk_og_datasystemer#emnetabell) Det er 3 programmerings emner lagt inn i planene der. Men som folk nevner, når man kommer inn i det, og bestemmer seg for det, burde ikke lese/skrivevansker være et stort hinder. Når man skriver og jobber med programmering, så sier f.eks kompilatoren fra ved skrivefeil osv som gjør det det ikke vil fungere (seff ikke alle språk, IDE'r, osv, osv, men bare et generaliserende eksempel).

Har mange i klassen som har tatt fagbrev, eller gått elektro eller andre ting, for å så hoppe over, har også noen på "trinnet" med lese/skrivevansker, klarer seg fint alle sammen =)

Og angående det med lønnsnivå, slik samfunnet har blitt nå, så i de aller fleste tilfeller: mere utdanning == mere lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...