Gå til innhold

Benkpress

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste så begynner venstre hånda mi og streike når jeg tar benkpress.

høyre armen funker og kan løfte mye mere, mens venstrearmen bare ''stopper''. Klarer ikke løfte noe mere, noe som deretter fører til at jeg må stoppe selvom ejg kunne løftet mere med høyre armen!

Hva kan grunnen til dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekt 75 kg

Høyde: 185

FEttprosent veit jeg ikke

Trent styrke 2 mnd, det skjer ikke med chins feks. Og heller ikke med vanlige manualer

Kun ved benkpress.

Hvorfor burde jeg beskymre meg egentlig kan det være farlig?

Lenke til kommentar

Som nevnt så bør teknikken din undersøkes av en som har peiling. Det er fort gjort som nybegynner å tro at man gjør noe riktig, tilogmed etter veiledning. Ikke nok med det, kan man ubevisst endre teknikken sin over tid pga forskjellige faktorer. Mest typisk er å øke vekt for fort, slik at man begynner å implementere flere muskelgrupper , gjerne i en "rar" stilling.

En annen ting kan være at du kan ha fått armen litt ut av ledd. Nerve i klem, eller en for stram muskel som får skulderen til å endre normal gange. Mulighetene er mange. Derfor burde du snakke med en veileder.

1. Sjekk teknikken din med en med erfaring og peiling.

2. Ingen ting i veien med teknikk? Sjekk deg hos fysioterapeut.

Husk, det er viktig å tøye ut. Spesielt med denne sporten her.

Lenke til kommentar

Takk for svar, teknikken er det nok ingenting med for når jeg først startet med styrke var ikke venstre hånda slik.

Har ikke trent styrke idag, og jeg føler at armen ikke r som den skal. Det er ikke noe vondt bare at jeg kjenner at den ikke er som den skal være. Litt slapp. Veit ikke om det er noe jeg innbiller meg....

Men satser på at det går over.

Tips jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Som nevnt så bør teknikken din undersøkes av en som har peiling. Det er fort gjort som nybegynner å tro at man gjør noe riktig, tilogmed etter veiledning. Ikke nok med det, kan man ubevisst endre teknikken sin over tid pga forskjellige faktorer. Mest typisk er å øke vekt for fort, slik at man begynner å implementere flere muskelgrupper , gjerne i en "rar" stilling.

En annen ting kan være at du kan ha fått armen litt ut av ledd. Nerve i klem, eller en for stram muskel som får skulderen til å endre normal gange. Mulighetene er mange. Derfor burde du snakke med en veileder.

NErve i klem? Oj er det farlig? Skal bestille time hos legen og deretter fysio for å få sjekket det ut! Men kan jeg trene styrke i mellomtiden for som sagt kun benkress der dette skjer!

Takk fro utfyllende svar, Erik ;)

Gå litt ned i vekt og konsentrer om teknikk. Det virker som du pusher vekta litt for mye, litt for fort.

Men? Hvorfor skjer det kun med venstrearmen og ikke høyrearmen da :S ?

Lenke til kommentar

Man er normalt litt svakere i venstrearmen enn i høyre, og om det er feil teknikk som gjør det så løfter du kanskje ikke likt med begge armene...?

Jeg syns forresten at du er litt vel rask med å konkludere med at teknikken din er riktig. Det kan godt være at den er det, men det koster utrolig lite å finne ut av det, så hvorfor ikke gjøre det så du kan være sikker?

Lenke til kommentar

Man er normalt litt svakere i venstrearmen enn i høyre, og om det er feil teknikk som gjør det så løfter du kanskje ikke likt med begge armene...?

Jeg syns forresten at du er litt vel rask med å konkludere med at teknikken din er riktig. Det kan godt være at den er det, men det koster utrolig lite å finne ut av det, så hvorfor ikke gjøre det så du kan være sikker?

Jaja skal få sjekka det ut. Men tviler det er noe med den fordi jeg har ekkel følelse i armen og litt stølhet. Tipper det er noe med nerve elns og det erjævlig irriterende akkurat nå som jeg har starta seriøs trening..

Lenke til kommentar

NErve i klem? Oj er det farlig? Skal bestille time hos legen og deretter fysio for å få sjekket det ut! Men kan jeg trene styrke i mellomtiden for som sagt kun benkress der dette skjer!

Takk fro utfyllende svar, Erik ;)

Gå litt ned i vekt og konsentrer om teknikk. Det virker som du pusher vekta litt for mye, litt for fort.

Men? Hvorfor skjer det kun med venstrearmen og ikke høyrearmen da :S ?

Nerve i klem er ikke direkte farlig. Men kan oppleves gjerne svært ubehagelig. Selv fikk jeg en nerve i klem i ene albuen. Da kunne jeg ikke belaste den, fordi da klemte jeg jo nerven. Gikk hjem, masserte albuen av og til noen dager. var fin etterpå. Nerver er rare greier, så vil helst ikke uttale meg om noe jeg ikke ha noe som helst peiling på! :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, teknikken er det nok ingenting med for når jeg først startet med styrke var ikke venstre hånda slik.

Har ikke trent styrke idag, og jeg føler at armen ikke r som den skal. Det er ikke noe vondt bare at jeg kjenner at den ikke er som den skal være. Litt slapp. Veit ikke om det er noe jeg innbiller meg....

Men satser på at det går over.

Tips jeg burde gjøre?

Du spør om tips, men benekter alt vi kommer med?

Feil i teknikk begynner å bli tydelig når du starter med tyngre vekter. Endå klarare blir det om du øker vekter for raskt.

Om du greier ta benkpress "riktig" med 30kg, men sliter når du øker til 50, så er det rett og slett for tungt vekt for deg.

om du ikkje greier å ta det riktig med lette vekter, då er det noe heilt anna.

Eg er selv mye svakare i venster arma, men har aldri opplevd noe liknandes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...