Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på R1 eksamen Vår 2012

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg anmodere alle å sende en klage til www.udir.no

angående for mange oppgaver og vanskelighetsgrad på eksamensoppgaver som overgår pensum i R1.

Mange av oppgavene var relatert til R2 pensum og langt over det kravet stilles til R1 kandidater.

Jeg vurderer å sende en klage på tid og vanskelighetsgrad. Det var veldig dårlig tid på å løse så mange utfordrende oppgaver.

Jo flere bringer saken videre, desto sterkere står vi til å få mildere bedømmelse. Mener dette er en viktig faktor for å styrke demokrati blant kandidatene. Vi kan ikke godta urettferdig behandling. Hvis vi sammenlikner vanskelighetsgrad og mengden oppgaver så har vi værrt forsøkskaniner, ja du leste riktig, forsøkskaniner.

Ikke la deg bli behandlet urettferdig, klag før det er forseint og skriv mail eller brev til både Udir, privatistkontorer og evt. skole du tilhører.

Bruk stemmen din !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror også at det heller er Rembrandt som har gått på en smell. Hadde riktig nok ikke R1 eksamen selv, men etter å ha snakket med venner som sa det gikk utrolig fint og til og med læreren som sa "Dette er nok den letteste R1-eksamenen jeg noen gang har sett" så tviler jeg at den var alt for vanskeligmed for mange oppgaver.

Rembrandt, om du klager får du bare ta den opp på nytt, og siden du slet så mye med denne vet jeg ikke om det er det smarteste valget mtp. nivået på denne sammenlignet med andre eksamener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i at antall oppgaver var alt for stort. På forhånd av eksamen regnet jeg gjennom eksamener fra tidligere år, og arbeidsmengden var ikke en gang sammenlignbar! Vanskelighetsgraden derimot var vel som forventet, men kommer absolutt til å sende inn klage på arbeidsmengde.

Lenke til kommentar

Hva klagde du på? Det faktumet at antallet oppgaver var i det største laget, eller vissvasset om at de var for avanserte/utenfor pensum?

Arbeidsmengde, synes ikke vanskelighetsgrad var for stor. Men selvfølgelig; med mindre tid så blir jo oppgavene "vanskeligere" siden vi ikke får tenke så grundig gjennom oppgavene, så det har en viss sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg tok r1 eksamen og var ferdig en time før tiden gikk ut, så syntes egentlig det var passende arbeidsmengde. var mange av oppgavene i del 2 som kunne løses uten kalkulator, så jeg ser ingen grunn til å klage. hvilke oppgaver mener du faller utenfor pensum?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull. Ingen av oppgavene var utenfor pensum, og det var ikke mye å gjøre. Greit, hvis man ser overflatisk på det; det var dobbelt så mange oppgaver, men det var kun to-tre deloppgaver pr. oppgave. Man får naturligvis dårlig tid hvis man kladder på alle oppgaver, eller bruker unødvendig lang tid når man sitter fast. Slik er det på alle eksamener.

Endret av Sagan
Lenke til kommentar

Poenget er at eleven skal ha mulighet til å vise fin fulle kompetanse. En 6'er-elev vil ikke trenge å tenke noe særlig på de fleste av oppgavene, og vil kunne fullføre prøven i god tid. En 4'er-elev må tenke noe mer, og grunnet det store antallet oppgaver; ikke ha tid til å vise sin fulle kompetanse innenfor faget. Jeg hadde 5 minutter på den siste sannsynlighetsoppgaven, og jeg bommet nok på to av dem fordi jeg ikke rakk og tenke meg om, selv om jeg pleier å være meget sterk i sannsynlighet.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg god tid til luftepauser, og leverte cirka 13.30 etter å ha sett over litt. Da hadde jeg svart på alle oppgavene, og jeg kommer til å få 6. Hadde R1 eksamen i fjor også, og jeg vil si arbeidsmengden var nokså lik. Da var det en av oppgavene jeg ikke klarte, så jeg leverte selvfølgelig senere. Vansklighetsgraden er det ingen ting å utsette på. Ingen vanskelige oppgaver, selv om man måtte tenke litt på 1 eller 2. Det som folk kanskje reagerer på, er at det ikke var en prøve for pugge-mennesker. Du måtte bruke logisk sans for å klare oppgavene, og hvis du skal klage på grunn av det, så blir det latterlig. Eksamen må være litt utenfor det man gjør til vanlig. Slutt og syt, og aksepter at du kanskje ikke var så flink som du trodde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...