Gå til innhold

Latterlig drikkelov innført i New York.

Anbefalte innlegg

Denne drikkeloven minner meg om en scene fra den britiske humorserien "Little Britain", hvor lederen på slankekurset sier (ikke ordrett): "A great way to diet is to make the cake in half the normal size. Then you can eat twice as much!"

Feil måte å løse fedmeproblemet på, i mine øyne. Kanskje løsningen ligger i statlig påtvunget mosjon, f.eks. flere obligatoriske gymnastikktimer og mer opplæring/undervisning i korrekt trening/kosthold i skolen, dyrere avgifter for å kjøre bil, etc. Sistnevnte tror jeg man kan se langt etter i USA dog..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil måte å løse fedmeproblemet på, i mine øyne. Kanskje løsningen ligger i statlig påtvunget mosjon, f.eks. flere obligatoriske gymnastikktimer

Ah! De nye superomsorgsfulle helsediktatorene som har gjort hele verdensbefolkningens BMI til sitt personlige ansvar. "Det må foretas en grenseoppgang i forhold til hvilket ansvar folk selv har for helsen sin, og hva kommunenes ansvar er." :rofl: Hvem hadde trodd at en av de største truslene mot individuell frihet skulle komme i skikkelsen av fitnessballer og brusbeger?

378963_181646655256707_690845664_n.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du drikker mye sukkerholdig brus og ikke går opp i vekt, så spiser du rett og slett for lite mat ved siden av. BMI er uansett en lite brukbar skala da muskler veier mere enn fett, og for oss som trener en del vil vi ligge høyt på BMI selv om prosentandel av fett på kroppen er mye lavere enn hos mannen i gata.

kroppskomposisjonsmessig vil du få mye igjen ved å bytte ut brus med vann og heller spise proteinrik mat eller sunt fett for å dekke kaloribehovet.

Muskler veier mindre enn fett ja, men det betyr ikke at Flesvik er feit. Ikke alle har tid, eller krefter til å trene 3 ganger i uken. Hva er problemet med det. Ja, de vil leve noe kortere, men for samfunnet betyr det mindre pensjon.

Det viktigste er at man skal få bestemme hva man vil spise og drikke selv. Når man snakker om abort, så sier man ofte. Moren har en rett til å bestemme over sin egen kropp. Hvorfor gjelder ikke dette argumentet her?

veier mere en fett, ikke mindre. Poenget med hele posten var å påpeke at om du drikker mye brus og ikke går opp i vekt så har du både mangler ellers i kosten og du går rundt med en lite optimal kroppskomposisjon, typisk "tynnfeit der du ser normal ut men har en grei liten bulk akkurat over magen. Hele posten var ment for å belyse det han mente var uproblematisk ved å drikke mye brus.

Nei jeg har ikke noe øl mage selv om jeg drikker mye brus. Og det har vel ikke denne personen heller:

1338807896465_919.jpg

Davy Wathne Drikker masser av cola hver dag og ser ikke ut til å ha noe problemer pga det. Jeg vil tippe at han bikker over til overvektig på BMI men definitivt ikke så høyt som fedme.

Og jeg har ikke noe unormalt lite muskler heller selv om jeg ikke "trener" så mye (annet enn det jeg får gjennom div hobbyer i helger som er div ekstremsport som kiting, downhillsykling, snowboard og ski offpiste, ol.).

Jeg tar ca 50-60 millitære pushup (helt opp til strake armer og helt ned til brystet toucher gulvet med skulderbredde mellom hendene og rett rygg og ikke noe "pauser" selvsagt) og 12 millitære hangups (overgrep og helt ned til strak og helt opp til hake over stangen uten gynging eller fart med strake bein og ikke noe "pauser" selvsagt) som maks og dette er vel en del over snittet og jeg har også en utholdenhet i løping som er godt over snittet uten at jeg har målt dette på noen objektiv måte i de siste årene, men løp 3000 meteren på 11.30 i militæret for en god del år siden og drakk like mye brus da (men jeg er ikke på det nivået lenger etter år som student, og ikke så mye trening etter det heller).

Hvilken rolle spiller det om man har mer kalorier gjennom brus og evt tilsvarende mindre kalorier gjennom maten? Hvilke konsekvenser tror du det får for meg? Og hvilke konsekvenser har det fått for Davy Wathne? Bortsett fra det åpenbare med tennene da.

Dra på en datasamling som TG og du vil se masser av folk som drikker masser av brus uten at de er blitt feite av det.

Så der gikk vel hele hypotesen din også i dass.

Og hvor sunt tror du det er å trene mye styrke? For leddene f.eks.

Og hvordan pleier det å gå med fettprosenten til en kroppsbygger når han etterhvert slutter å trene eller trapper ned? De har lagt seg til vane et kosthold som er langt over det normale, og når de da trapper ned treningen så begynner de å legge på seg. Er det sunt da?

Tror du han her drikker mye brus?:

_04032009161244_jpg_61255d.jpg

Eyvind Hellstrøm Er vel ikke akkurat kjent for hverken å drikke noe særlig brus eller å spise noe fastflod. Men allikevel er han rimelig feit. Jeg er helt sikker på at hans BMI er over fedme grensen. Og det er ikke fordi han har så mye muskler for å si det slik...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Om du drikker mye sukkerholdig brus og ikke går opp i vekt, så spiser du rett og slett for lite mat ved siden av. BMI er uansett en lite brukbar skala da muskler veier mere enn fett, og for oss som trener en del vil vi ligge høyt på BMI selv om prosentandel av fett på kroppen er mye lavere enn hos mannen i gata.

kroppskomposisjonsmessig vil du få mye igjen ved å bytte ut brus med vann og heller spise proteinrik mat eller sunt fett for å dekke kaloribehovet.

Muskler veier mindre enn fett ja, men det betyr ikke at Flesvik er feit. Ikke alle har tid, eller krefter til å trene 3 ganger i uken. Hva er problemet med det. Ja, de vil leve noe kortere, men for samfunnet betyr det mindre pensjon.

Det viktigste er at man skal få bestemme hva man vil spise og drikke selv. Når man snakker om abort, så sier man ofte. Moren har en rett til å bestemme over sin egen kropp. Hvorfor gjelder ikke dette argumentet her?

veier mere en fett, ikke mindre. Poenget med hele posten var å påpeke at om du drikker mye brus og ikke går opp i vekt så har du både mangler ellers i kosten og du går rundt med en lite optimal kroppskomposisjon, typisk "tynnfeit der du ser normal ut men har en grei liten bulk akkurat over magen. Hele posten var ment for å belyse det han mente var uproblematisk ved å drikke mye brus.

Nei jeg har ikke noe øl mage selv om jeg drikker mye brus. Og det har vel ikke denne personen heller:

1338807896465_919.jpg

Davy Wathne Drikker masser av cola hver dag og ser ikke ut til å ha noe problemer pga det. Jeg vil tippe at han bikker over til overvektig på BMI men definitivt ikke så høyt som fedme.

Og jeg har ikke noe unormalt lite muskler heller selv om jeg ikke "trener" så mye (annet enn det jeg får gjennom div hobbyer i helger som er div ekstremsport som kiting, downhillsykling, snowboard og ski offpiste, ol.).

Jeg tar ca 50-60 millitære pushup (helt opp til strake armer og helt ned til brystet toucher gulvet med skulderbredde mellom hendene og rett rygg og ikke noe "pauser" selvsagt) og 12 millitære hangups (overgrep og helt ned til strak og helt opp til hake over stangen uten gynging eller fart med strake bein og ikke noe "pauser" selvsagt) som maks og dette er vel en del over snittet og jeg har også en utholdenhet i løping som er godt over snittet uten at jeg har målt dette på noen objektiv måte i de siste årene, men løp 3000 meteren på 11.30 i militæret for en god del år siden og drakk like mye brus da (men jeg er ikke på det nivået lenger etter år som student, og ikke så mye trening etter det heller).

Hvilken rolle spiller det om man har mer kalorier gjennom brus og evt tilsvarende mindre kalorier gjennom maten? Hvilke konsekvenser tror du det får for meg? Og hvilke konsekvenser har det fått for Davy Wathne? Bortsett fra det åpenbare med tennene da.

Dra på en datasamling som TG og du vil se masser av folk som drikker masser av brus uten at de er blitt feite av det.

Så der gikk vel hele hypotesen din også i dass.

Og hvor sunt tror du det er å trene mye styrke? For leddene f.eks.

Og hvordan pleier det å gå med fettprosenten til en kroppsbygger når han etterhvert slutter å trene eller trapper ned? De har lagt seg til vane et kosthold som er langt over det normale, og når de da trapper ned treningen så begynner de å legge på seg. Er det sunt da?

Tror du han her drikker mye brus?:

_04032009161244_jpg_61255d.jpg

Eyvind Hellstrøm Er vel ikke akkurat kjent for hverken å drikke noe særlig brus eller å spise noe fastflod. Men allikevel er han rimelig feit. Jeg er helt sikker på at hans BMI er over fedme grensen. Og det er ikke fordi han har så mye muskler for å si det slik...

davy wathne som eksempel på en sunn kropp? jeg sier ikke at det er noe feil med den komposisjonen, men det er jo klart rom for forbedringer.

Som hovedregel så er inntaket av energi +/- forbruk i løpet av en dag greit nok for å regne ut om du går opp eller ned i vekt. At hellstrøm ligger over normalen for BMI skyldes at han spiser mere i løpet av en dag enn det han forbruker. Da spiller det ikke noe rolle om det er sjokolade eller salat han spiser for mye av, da vekta vil øke uansett. bruker du 2500 kalorier om dagen og spiser 3000 kalorier om dagen så går du opp 0,5kg/uke. Om disse 3000kaloriene er sunn mat eller sjokolade og brus har ingen ting å si for vekten (som er den eneste faktoren du kan forandre for å regne ut BMI). Dette vil derimot ha noe å si for fettprosenten, altså hvor mye som skal være muskler og hvor mye som skal være fett.

For karbohydrater så ser vi også på den glykemiske indeksen, GI, da dette vil si mye om hvor sunn karbohydratkilden er. Høy GI betyr rask energi som lettere lagres som fett (som for eksempel brus). Lav GI betyr at energien frigjøres tregere og du vil benytte mere av denne og lagre mindre som fett. Om du først skal drikke brus, så gjør det rett etter trening da kroppen vil ta opp energien uansett.

I bunn og grunn så er dette oppskriften på synlige mageruter, som ikke er noe annet enn musklene på magen synliggjort pga at fettet forran er redusert.

Jeg sier ikke at du er feit eller har mage. Du er tydligvis aktiv og bruker mye energi. Hadde du derimot brukt hodet når det kommer til mat ville du fått mere ut av treningen rent resultatmessig i forhold til nå, og kroppen hadde sett bedre ut.

Lenke til kommentar

Pleier ikke fastfood-kjedene i USA å ha gratis påfyll uansett?

Vanligvis er det det ja. Besøkte en Subway som skulle ha betalt for påfyll i nærheten av Met, men de fleste andre mcd og restauranter i byen hadde hadde det. Selvfølgelig ikke for alkohol.

På den ene siden er jeg veldig for at folk skal få bestemme selv hva de putter i seg, både når det kommer til mat, drikke, alkohol, tobakk osv.

På den andre siden så er det jo vi andre som må betale når folk spiser seg ufør. Har aldri benyttet meg av statlige helsetjenester i USA, men dersom de er så dårlige som det sies, så må jo helseforsikringsutbetalingene betales av noen. Det er egentlig ikke rettferdig at en uskyldig tredjepart skal måtte betale for slikt (altså økte forsikringspremier som følge av store utbetalinger til overvektige, evt. skatter og avgifter som finansierer operasjoner og velferd) og jeg kan godt forstå det dersom forsikringsselskapene krever høyere premie av overvektige mennesker enn av normalvektige.

Lenke til kommentar

. Har aldri benyttet meg av statlige helsetjenester i USA, men dersom de er så dårlige som det sies, så må jo helseforsikringsutbetalingene betales av noen.

Det finnes egentlig ingen "statlige helsetjenester i USA", bare at staten betaler for vannlige helsetjenester istedenfor individet selv(oftest med sin egen helseforsikring). For de fleste amerikaner er helsesystemet bedre enn det norske, bare at det er meget dyrt og altfor mange ikke besoeke legen som de boer fordi de ikke har helseforsikring.

Dette prinsippet, at de sterke og ansvarlig betaler for de svake og uansvarlig boer ikke bli et problem i Norge, velferdstaten er bygget paa dette prinsippet. Det mer individualistisk USA har det vanskelig aa akseptere.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at det ER et problem i Norge, siden vi alle betaler skatt og dermed finansierer sykehusopphold for de som spiser seg fet. Men nå er det jo egentlig NY (eller gjelder dette lovforslaget innenfor NYC? Slik jeg forstår det er det ordføreren som foreslår dette, og han har ikke jurisdiksjon utenfor NYC) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...