Camlon Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Det er ingenting som irriterer meg mer, enn matreguleringer. Reguleringer som reduserer mine muligheter til å spise god mat. Det irriterer meg at jeg ikke kan finne noe annet fast food enn McDonalds, Burger King og kebab i Norge. Det irriterer meg at utenfor Oslo, er det nesten umulig å finne god billig mat. USA har ofte blitt sett på som nummer 1 på dette området. USA skulle liksom være the land of the free. Der du kan spise hva du vil. Dette begynner å forandre seg. I New York ble en ny drikkelov innført. Loven forbyr de fleste drinker som er større enn 473 ml. Jeg forstår at USA har et problem med overvekthet, men dette er ikke en god løsning, og det er ikke store drinker som er årsaken til det. Og uansett, så har de ingen rett i å straffe oss som ikke er feite for at andre ikke klarer å kontrolere seg. Jeg vil ikke en gang tenke på hva de vil forby videre. Faktisk, jeg vet hva USA på federalt nivå vil prøve å gjøre snart, og det er langt verre enn denne loven. Det er en lov som er så ille at jeg vil si nei til amerikansk statsborgerskap, men jeg vil vente med å nevne det til loven blir innført. Jeg anbefaler folk å ta en titt på klippet under fra Jon Stewart. http://www.thedailys...drink-different Endret 1. juni 2012 av Camlon 7 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Det er ingenting som irriterer meg mer, enn matreguleringer. Reguleringer som reduserer mine muligheter til å spise god mat. Det irriterer meg at jeg ikke kan finne noe annet fast food enn McDonalds og Burger King i Norge. Det irriterer meg at utenfor Oslo, er det nesten umulig å finne god billig mat. Hørt om Bergbys? Kjede med burgerrestauranter i Telemark. Genial mat, langt bedre enn McD og BK. Max etablerer snart flere utsalgssteder også, i tillegg til at få land har så mange kebabsjapper som Norge. Holder du deg til kjedene, Balkan, Bislett osv., er du garantert kvalitetsmat. EDIT: for resten er Subway å finne i de fleste norske byer med mer enn 50K innbyggere, i tillegg til det norske alternativet Big Bite. USA har ofte blitt sett på som nummer 1 på dette området. USA skulle liksom være the land of the free. Der du kan spise hva du vil. Dette begynner å forandre seg. I New York ble en ny drikkelov innført. Loven forbyr de fleste drinker som er større enn 473 ml. Jeg forstår at USA har et problem med overvekthet, men dette er ikke en god løsning, og det er ikke store drinker som er årsaken til det. Og uansett, så har de ingen rett i å straffe oss som ikke er feite for at andre ikke klarer å kontrolere seg. Enig - loven er latterlig. Men den er vel ikke innført? Ifølge Nettavisen er det bare foreslått, ikke bestemt. Jeg vil ikke en gang tenke på hva de vil forby videre. Faktisk, jeg vet hva USA på federalt nivå vil prøve å gjøre snart, og det er langt verre enn denne loven. Det er en lov som er så ille at jeg vil si nei til amerikansk statsborgerskap, men jeg vil vente med å nevne det til loven blir innført. Jeg anbefaler folk å ta en titt på klippet under fra Jon Stewart. USA er et sykt land, med noen vanvittige og ignorante holdninger. De tror selv de lever i verdens eneste frie land, hvor man kan si hva man vil, tro på hvem man vil, gjøre det man vil, uten å risikere straff. De skryter også hemningsløst av at de er verdens eneste land hvor en stakkars fattig unge kan bli millionær. Allikevel hyller de veteranene som torturerte vietnamesiske barn, og prøver du å snakke negativt og krigen mot terror, risikerer du juling. Vel. Ikke er de friere enn de fleste europeiske land, og lønning-utgiftsratioen er dårligere enn i Skandinavia. Jada, religionsfrihet har de. Men hvem har vel ikke det? Og man kan visst gjøre som man vil... I et land hvor homofile ikke kan gifte seg, og godt over halvparten av befolkningen er imot abort med begrunnelsen "bare Gud kan ta liv", mens de i neste sekund ønsker å gi en eller annen biltyv dødsstraff. De er ikke det eneste landet hvor en fattig unge kan bli millionær, men de er det eneste vestlige landet hvor man finner 46 millioner fattige. Møkkaland. Endret 1. juni 2012 av Hanske 9 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Vel. Nå forbyr de ikke mennesker å kjøpe TO eller TRE 0.5 litere samtidig -- bare å kjøpe en 1-liter. MEN det er jo poengløst når fedme i hovedsak skyldes overSPISING og mangel på mosjon. Som påpekes her: http://www.thedailyshow.com/watch/thu-may-31-2012/drink-different---pick-your-poison Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Når vi snakker om mat, har for resten Jensen's Bøfhus åpnet i Oslo. Her får du biff og øl til 200 kroner. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Hørt om Bergbys? Kjede med burgerrestauranter i Telemark. Genial mat, langt bedre enn McD og BK. Max etablerer snart flere utsalgssteder også, i tillegg til at få land har så mange kebabsjapper som Norge. Holder du deg til kjedene, Balkan, Bislett osv., er du garantert kvalitetsmat. EDIT: for resten er Subway å finne i de fleste norske byer med mer enn 50K innbyggere, i tillegg til det norske alternativet Big Bite. Jeg la til kebab på listen. Bergbys høres godt ut, men ikke særlig tilgjengelig om det bare er i Telemark. Max har jeg aldri sett. Subway finnes det noen få av, men det er så få av dem at jeg har aldri spist på subway i Norge. Jeg vet ikke en gang prisene. Her i Auckland kan jeg spise på BK, MCDonalds, Fish and Chips, KFC, Wendys, Dennys, Dominos, Subway, Dunking Doughnuts, Hells Pizza, Pizza Hut, Hulucat, og du kan få tak i Indisk, arabisk, brasiliansk, kinesisk (fra forskjellige regioner), japansk, koreansk, thailandsk, vietnamesisk, taiwansk, italiansk, fransk, spansk og tysk mat. Alt dette kan du finne i en ti minutters gange fra der jeg bor. Jeg liker å ha mange valgmuligheter. Enig - loven er latterlig. Men den er vel ikke innført? Ifølge Nettavisen er det bare foreslått, ikke bestemt. Sant nok, men det er god sjanse for at den vil bli innført. Det det er også flere som støtter loven, f.eks. MSNBC. Endret 1. juni 2012 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2012 Når vi snakker om mat, har for resten Jensen's Bøfhus åpnet i Oslo. Her får du biff og øl til 200 kroner. Høres godt ut, Jeg vil prøve det når jeg kommer tilbake til Oslo. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg la til kebab på listen. Bergbys høres godt ut, men ikke særlig tilgjengelig om det bare er i Telemark. Max har jeg aldri sett. Subway finnes det noen få av, men det er så få av dem at jeg har aldri spist på subway i Norge. Jeg vet ikke en gang prisene. Her i Auckland kan jeg spise på BK, MCDonalds, Fish and Chips, KFC, Wendys, Dennys, Dominos, Subway, Dunking Doughnuts, Hells Pizza, Pizza Hut, og du kan få tak i Indisk, arabisk, brasiliansk, kinesisk (fra forskjellige regioner), japansk, koreansk, thailandsk, vietnamesisk, taiwanisk, italiansk, fransk og tysk mat. Alt dette kan du finne i en ti minutters gange fra der jeg bor. En ting som er viktig å huske på, er at det er langt færre kjeder i Norge. Det betyr ikke at det er færre steder du kan kjøpe mat, men de er enkeltstående. Jeg ser på det som positivt, så jeg slipper å spise det samme overalt. Men jeg kan jo nevne det som er i nærheten av meg her i Oslo. 40 sushirestauranter i gangavstand, blant annet Alex Sushi, en av de beste i Europa. Subway, McDonald's, Burger King, Max, Tandoori Hut, Ketchup og Sennep (curry-sted), indisk restaurant, kinesisk, norsk (lofotstua), ørten kebabsjapper, bla Bislett og Balkan, i tillegg til noe thai. Jeg bor også i gangavstand til to Michelin-stjernerestauranter. Sant nok, men det er god sjanse for at den vil bli innført. Det det er også flere som støtter loven, f.eks. MSNBC. Den er idiotisk, men den rammer jo ikke boksene. Da jeg var i USA, kjøpte jeg bare bokser i 12-pakninger. Endret 1. juni 2012 av Hanske Lenke til kommentar
faendrea Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Slik jeg forsto det er loven foreslått, men ikke fastsatt. Personlig synes jeg ikke det er et helt latterlig forslag. Litt merkelig, kanskje, men ikke helt på jordet. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Brus med sukker inneholder mange kalorier. Hvis man kan få folk til å kjøpe 0,4 liter brus til maten i stedet for 0,6, vil det være et skritt på veien, og det kan redusere kaloriinntaket noe. En kan vel nesten si at med fedmeproblemet i USA er det greit å innføre noen ørsmå restriksjoner for å beskytte amerikanerne mot seg selv. Disse kan omgås hvis man absolutt MÅ ha mer brus ved å kjøpe flere. Greit nok at folk bør ha friheten til å spise og drikke seg smellfeite, pådra seg alskens sykdommer og ødelegge helsa, men et lite spark bak har de neppe vondt av. De har åpenbart ikke evnen til å styre sitt eget kaloriinntak eller aktivitetsnivå. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Det prinsipielle problemet er at staten går inn for å regulere innbyggernes livsstilsvalg, noe som i høyeste grad burde unngås. Argumentasjonen som må brukes for å rettferdiggjøre forbudet vil like godt kunne anvendes mot alle andre typer varer og tjenester som ikke nødvendigvis er helsefremmende. Det praktiske problemet er at amerikanerne ikke er feite fordi det finnes 1 literskrus med brus, det er kun en dråpe i havet av alle de fetende produktene som er tilgjengelige overalt. Gitt at man innfører forbudet uten at det resulterer i noen reduksjon av fedmen; hva da? Enda et forbud kanskje? 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2012 Brus med sukker inneholder mange kalorier. Hvis man kan få folk til å kjøpe 0,4 liter brus til maten i stedet for 0,6, vil det være et skritt på veien, og det kan redusere kaloriinntaket noe. En kan vel nesten si at med fedmeproblemet i USA er det greit å innføre noen ørsmå restriksjoner for å beskytte amerikanerne mot seg selv. Disse kan omgås hvis man absolutt MÅ ha mer brus ved å kjøpe flere. Greit nok at folk bør ha friheten til å spise og drikke seg smellfeite, pådra seg alskens sykdommer og ødelegge helsa, men et lite spark bak har de neppe vondt av. De har åpenbart ikke evnen til å styre sitt eget kaloriinntak eller aktivitetsnivå. Ok, la oss si at lovforslaget er en suksess og fører til en reduksjon på 100ml i uken per person. Det betyr at folk forbruker 10 kalorier mindre per dag. Problemet er at feite folk konsumerer 200-500 kalorierer for mye hver dag. Dette er dermed et lovforslag med veldig liten effekt. Derimot, så er dette et kraftig inngrep på folks frihet. Det er ikke en ørliten restriksjon. Det er bare en ørliten restriksjon for de som ikke kjøper brus. For majoriteten som kjøper brus, så er dette en kraftig restriksjon. Jo, du kan kjøpe to brus, men det er dyrt og vanskelig å ta med seg. Siden du ikke drikker brus, så skal jeg gi deg et annet eksempel. La oss si at vi forbyr alle måltider som er mer enn 1000 kalorier. Det vil definitivt påvirke deg, men du kan jo kjøpe to retter på resturanter. Ikke noe problem i det hele tatt? Om du skal bruke forbud til å få folk i bedre helse, så må du forby all usunn mat. Hva slags samfunn får vi da? Ønsker du å få folk i god form, så finnes det langt bedre måter å gjøre det på. F.eks. kan man kreve at fastfoodkjeder skal vise antall kalorier på menyen. Eller så kan man prøve å få folk til å bli fysisk aktive, eller gi ut gratis kaloritellere som inkluder menyene til fastfoodkjedene. Greit nok at folk bør ha friheten til å spise og drikke seg smellfeite, pådra seg alskens sykdommer og ødelegge helsa Alle som drikker mer enn 470ml brus er smellfeite? Bare fordi noen ikke klarer å kontrolere seg, betyr ikke at du skal straffe alle for deres valg. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Og uansett, så har de ingen rett i å straffe oss som ikke er feite for at andre ikke klarer å kontrolere seg. Så du mener oss feite skal kunne straffes men ikke annet? Du må gjerne utdype, dette er jo et splittet frihetssyn på mange måter. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Feite folk burde spise litt mindre og bevege seg mer, det er vel en sannhet, men det burde være et fritt valg. Det de kan gjøre (Jeg aner ikke om det er tilfellet eller ei) er å innføre skatter og avgifter på drittmat, gjøre det mer ugunstig kontra sunn og god mat. I USA er vel junk food veldig billig? Mulig jeg er på jordet her, men har inntrykk av at det er slik. Skal forøvrig første gang dit nå i Juni, blir spennende å utforske det landet i 4 uker. Poenget mitt med å gjøre det ugunstig og bruke avgifter osv er jo at de finansierer samfunnets konstnader med tanker på alle problemene feite folk forårsaker. Som f.eks røykere her i Norge, de finansierer jo gjerne kostnadene sine selv pga alle avgiftene på røyk. Folk som lever sunt og spiser normal mat får litt dyrere godteri, men de spiser så lite av det i utgangspunktet så det vil ikke merkes.. Skål! Endret 1. juni 2012 av Hyd Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Feite folk burde spise litt mindre og bevege seg mer, det er vel en sannhet, men det burde være et fritt valg. Det de kan gjøre (Jeg aner ikke om det er tilfellet eller ei) er å innføre skatter og avgifter på drittmat, gjøre det mer ugunstig kontra sunn og god mat. I USA er vel junk food veldig billig? Er avgifter et fritt valg da? Lenke til kommentar
Trusselvurdering Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Så du mener oss feite skal kunne straffes men ikke annet? Du må gjerne utdype, dette er jo et splittet frihetssyn på mange måter. Hæ? På hvilken måte straffes tjukke mennesker ved at de gis muligheten til å kjøpe et literbeger med cola? Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Absurd, men fortsatt ikke like latterlig som Norsk alkohol politikk. 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Feite folk burde spise litt mindre og bevege seg mer, det er vel en sannhet, men det burde være et fritt valg. Det de kan gjøre (Jeg aner ikke om det er tilfellet eller ei) er å innføre skatter og avgifter på drittmat, gjøre det mer ugunstig kontra sunn og god mat. I USA er vel junk food veldig billig? Er avgifter et fritt valg da? Vanskelig tema, men da må de i det minste betale for alt de påfører samfunnet. Så skattebetalerene slipper å betale trygden dems og sykehusoppholdene pga de er feite. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Greit nok at folk bør ha friheten til å spise og drikke seg smellfeite, pådra seg alskens sykdommer og ødelegge helsa Alle som drikker mer enn 470ml brus er smellfeite? Bare fordi noen ikke klarer å kontrolere seg, betyr ikke at du skal straffe alle for deres valg. Nei, men 35% av voksne amerikanere er smellfeite, og 60%+ er overvektige. 60 millioner voksne amerikanere er pre-diabetiske og 25 millioner er diabetikere. Det er ikke "noen", det er en epidemi, og det er bra at noen prøver å gjøre noe med det. Hva som er riktig måte å gjøre det på, er ikke opp til meg å bestemme. Å redusere porsjonene med sukkervann er én måte å begynne på. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Jeg forstår ikke hvorfor vi skal tvinge folk til å slanke seg. - Deres kropp, deres valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå