Gå til innhold

[Løst] csv med æøå til mysql database feiler

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å laste opp Postens postnummer oversikt til min database, men når [æøå] kommer så kutter den teksten og fortsetter på neste kolonne.

Det som skulle vært Tønsberg blir bare T til eksempel, og Ås blir det ikke noe av.

Prøvd flere metoder nå, lagret i forskjellige formater samt tegnsett, justert databasen til forskjellige tegnsett,.

Det nærmeste jeg har kommet er at [æøå] gjøres om til et "?" og fortsetter strengen...

Noen som har noe tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser du på dataene dine? Om du bruker kommandogrensesnitt så sliter den litt med å vise ting så vidt jeg husker. Det vil si, det går an å sette collation og character set på connection og klient i tillegg til selve databasen. Prøv å kjøre kommandoen "SHOW VARIABLES LIKE 'character_set%';" og "SHOW VARIABLES LIKE 'collation%';" så kan du se hva de er satt til.

Lenke til kommentar

takk for svar. Men jeg fant en løsning.

#1 - Først lastet jeg ned postnummer registeret fra bring.no i Excel-format.

#2 - Gikk så til docs.google.com og opprettet et nytt regneark og importerte Excel-fila og lastet ned som .csv-fil.

#3 - Gikk til phpMyAdmin å importerte den nye .csv-fila som jeg genererte fra google.

Ved å gjøre det slik fikk jeg riktig tegnformat etc. så da funka det med en gang...

Lenke til kommentar

sjønte ikke helt hva du mente?

Eller hvor jeg skal legge inn de kommandoene...

For at databasen skulle klare å oversette, eller lese/skrive, æøå måtte fila jeg lastet opp ha samme tegnsett (utf8).

Og det hadde jeg ikke, så defor ble løsningen å ta turen gjennom google.

Når jeg importerte fila ble den konvertert til utf8 automatisk og resultatet ble en .csv-fil i utf8 format jeg kunne laste opp i databasen...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...