Newton Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Windows er muligens ikke alene om å mangle ukenummervisning, men det hadde vært en nyttig funksjon for meg i hvert fall. Hvis jeg trenger en skikkelig kalender med ukenummer bruker jeg www.kalender.no Siden ukenummer blir diskutert, sjekket jeg Ubuntu og OSX Lion, da jeg har tilgang til begge. Ingen av dem hadde ukenummer. Men i innstillingene i Ubuntu kunne jeg krysse av for: ✔ Vis ukenumre Så var det på plass. I OSX fant jeg ingen slik innstilling. Ukenummer er en nyttig funksjon for mange. Ukenummer og norske merkedager for iPhone og iCal i OS X: http://www.dreier.no/ical/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 En ting jeg lurer på angående Windows 8 og Internet Explorer: Hvis jeg bruker desktop-modus og surfer på en nettside i Internet Explorer, så funker det akkurat som Windows 7. Hvis jeg går inn i Metro og starter Internet Explorer, så er den ikke på samme side som jeg var inne på i Desktop-modus. Det virker som om IE i Metro og IE i Desktop-modus lever i separate verdener. I Metro er den ikke engang pålogget forumet, samtidig som jeg skriver dette innlegget i Desktop-modus. Burde ikke IE vært mer integrert, så du fikk samme side i begge moduser? Brir det sånn når Win8 blir lansert i ferdig utgave? Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Det er to forskjellige programmer, så vil nok fortsette å være sånn fremover også ja. Ser ikke helt poenget med at det skal synkes opp heller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg opplever det som irriterende å ikke være pålogget f.eks. forumet i Metro, når jeg er det i Desktop-modus. Det blir liksom to nettlesere å personalisere slik jeg vil ha det, og det tar tid og krever arbeid. Terskelen for å i det hele tatt gidde å bruke IE i Metro blir litt høyere også. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Åh, du svikter alltid Endret 12. juni 2012 av Ingardj Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Jeg har en ca. ett år gammel PC som ble levert med Windows 7. Jeg har nå testet Windows 8, og liker det faktisk ganske godt. I hvert fall sammenlignet med Win7. Hva vil det koste å oppgradere til Win8, med tanke på at jeg allerede har Win7? Jeg gidder bare dersom det er relativt billig. Får jeg en billig oppgraderingslisens til denne maskinen, som nå er ca. ett år gammel? Jeg leser at de som kjøper laptop nå, får den til $14.99, men min er jo ett år gammel nå. Får jeg ingen rabatt da? Endret 13. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg leser at de som kjøper laptop nå, får den til $14.99, men min er jo ett år gammel nå. Får jeg ingen rabatt da? Du får sikkert muligheten til å kjøpe en "Windows 8 Upgrade"-lisens senere i høst. Enten ved å kjøpe en "boks" med en DVD (eller to) inni, eller ved å laste ned filene over nettet. En Upgrade-lisens er billigere enn en Full-lisens - det er vel den rabatten de fleste får tilgang på. Prisene er ennå ikke annonsert, men man har allerede sett trusler om 'overgang til Linux' dersom Microsoft setter dem for høyt, så nå tenker jeg de skjelver i buksene der borte i Redmond. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hva har en slik lisens tradisjonellt kostet? F.eks. fra Vista til 7, eller fra XP til Vista? Jeg gidder bare dersom det er snakk om en liten sum. SÅ viktig er det ikke. Bruker mest Ubuntu uansett. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hva har en slik lisens tradisjonellt kostet? I underkant av en tusenlapp for en 'Home Premium upgrade' (fra XP/Vista til 7) , mener jeg å huske. (Fant i farten ingen sånne i de nettbutikkene jeg sjekket.) I et par perioder solgte de '3-pakninger' til 1150,- kroner. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det var litt mye, synes jeg. Holder meg til Ubuntu om prisen ikke synker til OSX-nivå. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Det var litt mye, synes jeg. Holder meg til Ubuntu om prisen ikke synker til OSX-nivå. Apple kan holde så lave priser fordi de kalkulerer inn en del av OS-kostnadene i Mac-prisene. (Det gjør det ekstra ille for de som kjører Windows på Mac-hardware ...) [Alternativt kan man si at Apple ikke ville fått solgt OS X om de hadde forlangt like mye som Microsoft tar for en Windows-lisens .... Man kan også også se på de årlige OS X-releasene fra Apple som noe tilsvarende 'Service Packs' for Windows - som er gratis. Det er ikke meningen å starte noen 'war' her, men det er mange måter å se ting på og vurdere kostnader på.] På en PC uten touch-skjerm ser jeg egentlig ikke noe poeng med å bytte fra 7 til 8. De som fortsatt kjører Vista kan også fortsette med det. De som kjører XP mister snart supporten i form av updates, så når de skal oppgradere er det vel bare '8' å få tak i. De som fortsatt kjører XP med Win2K look ... de jobber kanskje her jeg jobber ...? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Joda, du har helt rett i alt det der. Jeg vet hvorfor Windows koser mer enn OSX. Kjøpte nylig Lion, og nå er den snart utdatert. Jeg gidder bare ikke å betale tusen kroner for en mindre overhaling av brukergrensesnittet på en ett år gammel PC, som allerede har Windows 7 og Ubuntu. Windows 7 funker jo fint det også. Jeg hadde oppgradert om det bare var snakk om en symbolsk sum. Endret 13. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Irriterende. Win8 har fungert temmelig stabilt i ca. en uke. Men i går, mens jeg så på en YouTube-dokumentar, frøs den fullstendig, og lyden ble til en høy durelyd. Eneste utvei var å holde inne av/på-knappen til den døde, og deretter slå den på igjen. Jeg fortsatte å se dokmentaren, men fem minutter skjedde det igjen. Ny restart. Begynte å se dokmentaren igjen. Og så kræsjet den igjen! Hvorfor ble Win8 plutselig så ustabil? Kommer det en ny gratis prøveversjon der de muligens har fikset denne buggen? Bruker den nyeste gratisversjonen av Win8 med Chrome som nettleser. Endret 14. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Det er nå jo fortsatt et release preview. Man bør aldri forvente at slikt er 100% stabilt. Jeg bruker aldri previews og betaer som hoved-OS. Kanksje det funker for noen, joda, mens for andre så gjør det ikke alltid det. Endret 14. juni 2012 av Smirnoff 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Nei, den er ikke hoved-oset mitt heller. Maskinen er en Macbook Pro, som dual booter med OSX, Ubuntu og Win8. Jeg bruker den ikke til noe viktig. Men det er interessant å utforske nye Windows-utgaver. Jeg liker Win8 bedre enn OSX. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 På en PC uten touch-skjerm ser jeg egentlig ikke noe poeng med å bytte fra 7 til 8. De som fortsatt kjører Vista kan også fortsette med det. De som kjører XP mister snart supporten i form av updates, så når de skal oppgradere er det vel bare '8' å få tak i. De som fortsatt kjører XP med Win2K look ... de jobber kanskje her jeg jobber ...? Det kommer strengt tatt helt ann på hva slags bruker en er, Windows 8 har flere fordeler over Windows 7 og Vista som f.eks. - Apps - Enklere å bruke - Økt ytelse - Bedre multi-monitor støtte. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hvorfor ble Win8 plutselig så ustabil? Bruker den nyeste gratisversjonen av Win8 med Chrome som nettleser. Har du prøvd med en annen nettleser? Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 En annen ting å prøve om du ikke har gjort det enda er å installere skikkelige drivere. Kjørte noen dager med drivererne Windows 8 installerte, og det ble gradvis verre, etter å ha installert Windows 7 driverene så er maskina stø som ett fjell. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Får teste den litt med den samme YouTube-filmen i Internet Explorer i kveld, og se om denne feilen skyldtes Chrome. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Nå har jeg testet å se på YouTube-filmen i Internet Explorer også. Maskinen fryser, og lyden blir en jevn dur både i IE og Chrome. Også når filmen ikke er i fullskjerm, men er i en bakgrunnsfane. Og det skjer etter få minutter. Nå setter jeg på Nyan cat 10 timer, for å se om det gjelder flere filmer. Jeg venter svar innen få minutter. EDIT: Maskinen kræsjet igjen, etter bare få minutter med nyannyannyannyannyannyannyannyan....... Hvilken film jeg ser på, eller hvilken nettleser ser ut til å være irrelevant. Nå skal jeg sjekke om feilen inntreffer om jeg ikke er på YouTube i det hele tatt. EDIT: Nå kræsja den igjen, uten at jeg så på YouTube i det hele tatt. Rebooter i OSX nå. Endret 14. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå