thmro Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Junior har ripet opp bilens side med ei grein fra et tre. Prøvd å fjerne dette med sånn scratch remover polering, uten at det forsvant helt. Har da skjønt at rubbing er det som må til. Jeg vil presiserer at bilen er til hverdagsbruk og skal ikke imponere noen etterpå. Jeg sier dette fordi når jeg har søkt for å finne en løsning, ender det oftest opp med en hel rekke inviklede metoder og krav til produkter for en hel drøs med penger. Penger har jeg lite av nå. Har noen biltema-produkter som er ment brukt (rubbing, hardvoks osv.). lakken er Black magic pearl. Så hva gjør jeg? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Du kan jo prøve denne. Er 30 dagers åpent kjøp så visst det ikke fungerer får du pengene tilbake. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Det kommer jo helt ann på hvor dyp ripa er. Er det gått gjennom klarlakken så er det ikke enkelt å få pent uten å utbedre med lakk, våtslipe og polere opp med maskin. Hvis det er en liten ripe så vil man kunne utbedre det helt med maskinpolering og polish med ymse cutgraderinger. Lenke til kommentar
thmro Skrevet 1. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2012 Det er vel snakk om penere enn det er, uten å ødelegge. Ripene er ikke veldig dype, men de kan kjennes. Det ble ganske ok med polering umiddelbart. men dett varer ikke. Så rubbing etterfulgt av voksing vil ikke bli bra? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Kommer vel an på hvordan det gjøres og hvilke produkter som brukes. Spørs om det må til med proffutstyr. Turtlewax greier det neppe, for å si det slik. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Du må bruke rubbing/polish med cut og fortrinnsvis en polermaskin, DA eller roterende. Mulig du kan gjøre det for hånd også men jeg er veldig usikker på om det blir pent. Lenke til kommentar
thmro Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 hvorfor blir det ikke pent? med cut? Når bruker man rubbing om ikke nå? Så med Biltema rub, og hardvoks / turtle polish. så er det ingen vist å prøve fordi resultatet i beste fall ikke blir bedre, men den kan bli dårligere? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) De inneholder ikke slipemidler (muligens scratch remover, men ikke forvent noe resultat) men "fillere" basert på silikon som legger seg nedi små riper (nå snakker vi små solriper man ikke kan kjenne med negla) og skjuler dem inntil et par vask. Er ripa hvit? Altså er den så dyp at den har gått gjennom klar og baselakk og ned i grunninga eller metallet? Hvis ikke er det et lite håp, men da må man våtslipe og polere opp med maskin som nevnt over her. Det burde noen som kan dette gjøre, ellers kan det gå veldig galt. Dessuten koster slike produkter en hel del mer enn Biltema sine... Hvor hen i landet befinner du deg? Noen begreper: Rubbing: Grovt slipemiddel som sannsynligvis vil etterlate seg kjørespor med maskin. Polering: Fint slipemiddel som brukes for å få høy glans i lakken og for å fjerne merker etter rubbing. Polering er ikke det samme som voksing, men det finnes alt-i-ett produkter, men de er heller mindre bra hvis man er kresen slik som jeg. Cut: Hvor grovt slipemiddelet er. Voks: Kun et beskyttende lag oppå lakken for vær og vind. Eksempel: Her har jeg lagt i lakk i en liten ripe ('07 Audi A6): Våtslipt med p3000 papir: Rubbet og polert opp med Scholl S3 Gold og S30+ med først en roterende maskin og deretter en DA maskin (eksenter) for å få høy glans. Endret 4. juni 2012 av CFM Lenke til kommentar
thmro Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Når det blir tid, skal jeg vaske bilen og ta et bilde. Kommer tilbake med det før ferien om en uke om jeg rekker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå