Gå til innhold

Hvordan klokke en xp2600? (need help)

zerek

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lyst å klokke opp prosessoren/hovedkortet for å få det så bra som mulig. Problemet er at jeg ikke vet hvordan helt. Har skrevet ned de viktigeste settingsene.

Abit NF7-M Hovedkort for Socket A, LAN nForce2IGP/MCP/, ATX, VGA, USB2.0

AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC2700 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

GF4, Ti 4200. 64mb, Msi.

10x 80x80 vifter

1x 120x120 vifte, som blåser fra døren, rett på hovedkortet.

2x Powersupply (750w)

1x 20gb

1x 120gb

Windows 2000

Cpu kjøleren kjøler opptil 3ghz.

CPU Operating Speed - 2600+

- User Define (de nedenfor med x, aktiveres ved denne)

x External Cloack - 160mhz (100 - 237)

x Multiplier Factor - x12,5 (5 - 22)

Agp Frequency - 66mhz (66 - 99)

Cpu FSB/DRAM ratio by SPD

CPU Interface Disabled

Voltage:

Core 1,6 (1,1 - 2,3)

DDR SDRAM 2,6 (2,6 - 2,9)

Chipset 1,6 (1,4 - 1,7)

Agp 1,5 (1,5 - 1,8)

FBS Spread Spectrum 0.50%

Agp Spread Spectrum 0.50%

Cpu Thermal - Throttling 50%

Agp Aperture Size 64 (32 - 512)

System tem: 21

Cpu temp 30

Håper noen kan hjelpe meg.

zerek.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser på settingene din at du faktisk underklokker litt! (160*12,5 = 2000 MHz). Originalt så går denne prosessoren på 166*12,5 = 2083 MHz.

I følge en av guidene som det ble henvist til så skal en T-bred B ha muligheten til å øke multiplieren uten noen fysiske inngrep. På din prosessor stemmer ikke dette. Den har allerede en en MP på 12,5, og det er akkurat i grenseland for hva som er mulig uten fysisk inngripen på CPU. Jeg har selv prøvd (vel å merke ikke på på "ditt" hovedkort, men både på MSI og ASUS). Det som skjer er at hvis du setter MP til 13, så ramler den i praksis ned på 5,5.

Ellers så kan jeg jo si at du bør disable spread spectrum på FSB.

Du bør også se om du kan disable det innebygde skjermkortet, slik at det ikke stjeler systemressurser.

Så er det jo bare å prøve seg fram i små steg om gangen, og se hvor langt du kommer.

Selv stoppet jeg på 194*12 = 2328 MHz, men jeg regner med at det er RAM'en min som stopper meg.

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar
Ser på settingene din at du faktisk underklokker litt! (160*12,5 = 2000 MHz). Originalt så går denne prosessoren på 166*12,5 = 2083 MHz.

I følge en av guidene som det ble henvist til så skal en T-bred B ha muligheten til å øke multiplieren uten noen fysiske inngrep. På din prosessor stemmer ikke dette. Den har allerede en en MP på 12,5, og det er akkurat i grenseland for hva som er mulig uten fysisk inngripen på CPU. Jeg har selv prøvd (vel å merke ikke på på "ditt" hovedkort, men både på MSI og ASUS). Det som skjer er at hvis du setter MP til 13, så ramler den i praksis ned på 5,5.

Ellers så kan jeg jo si at du bør disable spread spectrum på FSB.

Du bør også se om du kan disable det innebygde skjermkortet, slik at det ikke stjeler systemressurser.

Så er det jo bare å prøve seg fram i små steg om gangen, og se hvor langt du kommer.

Selv stoppet jeg på 194*12 = 2328 MHz, men jeg regner med at det er RAM'en min som stopper meg.

Lykke til! :smile:

Det stemmer at jeg ikke har akkurat 2000ghz ja. Men hvis du ganger 12,5 og 166, så vil du få 2075mhz, men trur jeg så at jeg hadde 2083mhz selv :). Hvis jeg skal disable det innebygde skjermkortet, hva gjør jeg da?

Hvis jeg stiller inn på instillingene, så har jeg greid å få den opp til 2425mhz, men det står ikke lenger hvordan xp det er. Lurer egentelig hvorfor på det, men det er sikkert ikke så viktig. Og bør jeg stille noe på spenninga på ?

Lenke til kommentar

Det står 166 MHz, men det er egentlig 166,66......67 Mhz. Prøv å gang opp med det, så får du 2083 MHz. Grunnen til at den ikke viser XP2600 (eller høyere) er vel fordi du ikke treffer akkurat med med FSB og MP. Jeg regner med at hovedkortet kun er rigget opp til å vise prosessortype ved standardinnstillinger (utrolig dårlig skrevet). Angående det innebygde skjermkortet, så er jeg ikke sikker på hvordan du disabler det siden jeg ikke har kortet selv. Skulle tro at det kunne gjøres i bios. Søk på nettet, det er sikkert noen som vet det.

Du sier du stopper på 2425 Mhz. Kjører du stabilt der? I så fall HELDIGGRIS!! Selv stopper jeg på 2316 stabilt, og det er med vannkjøling. :evil: Vel å merke med PC2700 RAM (Twinmos UTEN Winbond).

Prøv å kjør Prime 95, 3DMark 2001, 3Dmark 2003, eller Sisoft Sandra Burn In Wizard en times tid for å se om systemet er stabilt. :p

Lenke til kommentar
Hva vil skje hvis den ikke kjører stabilt? Vil den henge seg opp, og jeg får ikke gjort noe før jeg restarter, eller vil jeg få dårligere resultat på 3dmark2003?

Eller er det noen andre "symptomer"? :p

Den vil henge seg opp når du prøver å kjøre f.eks program eller spill.

Lenke til kommentar
Din syke, syke mann... *sikle på kjølinga di*

Se på min hvordan overklokke-guide og formann (en person jeg har stor respekt for, duden vet ALT) sin glimrende guide til NF-7 her.

Hvilken kjøling?

Kansje denne:

Cpu kjøleren kjøler opptil 3ghz.

Står ikke åssen kjøling det er.. Forundrer meg ikke om min kjøling støtter 3Ghz også...

10x 80x80 vifter

1x 120x120 vifte, som blåser fra døren, rett på hovedkortet

De :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...