Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kræsj, forsikring, hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Har lett litt rundt på nettet nå men finner ikke svar på spørsmålene mine så prøver meg her.

Situasjonen:

Kolliderte med en annen bil i dag, var min skyld at det skjedde så er ikke noe spørsmål om skyld. Vi skrev skademelding på stedet, hun jeg kolliderte med hadde leasing bil. Jeg har kun ansvarsforsikring. Hennes bil kom nesten uskadet ut av det mens min fikk en god trøkk.

Det jeg lurer på er...

Siden jeg kun har ansvarsforsikring kommer jeg til å dekke tap på min bil selv. Men er det mulig å komme ut av dette uten å bruke bonusen min på å fikse skaden på hennes bil når vi allerede har avtalt at vi begge skal levere inn skademelding?

Mister jeg bonusen min automatisk når mitt forsikringsselskapet får vite at jeg har kollidert med min bil og at jeg er enig i at jeg hadde all skyld i kollisjonen? Eller kan jeg velge å betale selv og unngå bonustap selvom forsikringsselskapet er involvert?

Takker på forhånd for svar..

Endret av rekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du dekker reprasjon av hennes bil fra egen lomme, vil du ikke miste bonus. Ofte kan dette lønne seg.

Bonustap forekommer kun når du bruker forsikringen til å dekke reprasjoner.

Så jeg kan velge å gjøre dette selv om forsikringsselskapet vet at jeg har vært i en kollisjon som jeg var skyld i? Beklager for at dobbeltsjekker, men dette ble en veldig lei situasjon for meg så vil bare være sikker.

Lenke til kommentar

Det trur eg er fint muleg.

MEN! Sjølv om det ser ut som små skader kan koste fleire titusen kroner. Ville isåfall fått takst på skade og vurdert utifrå det.

F.eks. så kræsja eg eine bilen. bulk i kanalen og nedre del av baskjerm + litt sår. resultat: 67.000!

Pappa sin: Frontfanger måtte byttast og framskjerm + det andre(kufanger, lys, lakk osv. Resultat. 70.000.

Det eg vil fram til er at det kan bli fort kostbart.

Lykke til! :)

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

MEN! Sjølv om det ser ut som små skader kan koste fleire titusen kroner. Ville isåfall fått takst på skade og vurdert utifrå det.

F.eks. så kræsja eg eine bilen. bulk i kanalen og nedre del av baskjerm + litt sår. resultat: 67.000!

Pappa sin: Frontfanger måtte byttast og framskjerm + det andre(kufanger, lys, lakk osv. Resultat. 70.000.

Au da. Er første gang jeg har kræsja og har kjørt drøyt 100 tusen km nå på ca. 2 år.. Fikk taksert skadene på min bil til 28 tusen så det svir allerede. Men det var virkelig ikke noe særlig skade på den andre bilen, muligens kufanger og frontspoiler/grill som ble skada på den.

Men tenker jeg tar kontakt med forsikringsselskapet på mandag morgen da og ber om at de kontakter meg når den andre bilen har fått taksert skadene så jeg kan se om jeg har mulighet til å betale selv da.

Lenke til kommentar

Så jeg kan velge å gjøre dette selv om forsikringsselskapet vet at jeg har vært i en kollisjon som jeg var skyld i?

Ja. Etter at motparten har fått taksert skaden, og skyldsspørsmålet er avgjort (det er ikke nødvendigvis slik at den som har krysset av for "har skyld i ulykken" får skylden helt automatisk..) får du et brev med beskjed om hvor mye skaden kom på, og antakelig også en (mer eller mindre korrekt -se artiklene i innlegget over) utregning av hvor mye du vil tape i bonus på å bruke forsikringen.

Lenke til kommentar

Som andre har sagt - bonustap er ikke en straff fra forsikringsselskapet fordi du kræsjer, men det er en måte å fordele kostnadene litt slik at de som ikke belaster sin forsikring med utgifter får lavere årspris enn de som må bruke forsikringen for å dekke kostnader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Au da. Er første gang jeg har kræsja og har kjørt drøyt 100 tusen km nå på ca. 2 år.. Fikk taksert skadene på min bil til 28 tusen så det svir allerede. Men det var virkelig ikke noe særlig skade på den andre bilen, muligens kufanger og frontspoiler/grill som ble skada på den.

Men tenker jeg tar kontakt med forsikringsselskapet på mandag morgen da og ber om at de kontakter meg når den andre bilen har fått taksert skadene så jeg kan se om jeg har mulighet til å betale selv da.

Der har vi det, ikkje sant. kufanger blir sikkert nytt, festene har fått seg et trykk, frontspoiler/grill blir nytt og då kan faktisk det ha blitt skadene på sjølve festene på framfanger og(dette er dog usikkert, men dette var tilfelle med meg og det var kun riper på fangeren, men festene var dratt ned!!) ? demontering/montering, lakkering, lakk og alt anna verkstedene kjem på. Heilt sjukt ja... Også er dei flinke til å finne ettereller anna på bilen og.

Ikkje for å vere negativ, men er dette eg opplevde. Håper indering at skadene er så små som dei ser ut som :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...