djgudleif Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Hei. Er 21 år og har begynt min første fulltid arbeidsstilling. Før dette hadde jeg bare fri, og la meg klokka 5 om morgenen stod opp seint utover ettermiddagen. Dette pågikk i flere måneder. Til der jeg er nå. Nå står jeg opp klokka 6-7, kommer hjem fra jobb 16:20, spiser, og sovner klokka 17-18 og står opp klokka 23. Så ligger jeg gjerne våken til klokken 03 før jeg sovner igjen. Våkner sjelden uthvilt lenger. Det er komplett umulig for meg å holde meg våken etter jobb med mindre jeg sysselsetter meg selv. Og det er ikke like lett når det ikke frister å gjøre noe som helst. Hva er galt her? Tror det økte søvnbehovet kommer av en mild depresjon som jeg har hatt i flere måneder. Noen tips? Endret 31. mai 2012 av ikkespisgress Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Først må du få utelukke noen mangelsykdommer. Få stoffskiftet ditt sjekket. Ellers kan kanskje samtaler med en psykolog hjelpe, hvis det er psykisk. Prøv å snakke med fastlegen din om dette, ofte kan det hjelpe å bare få snakke med hvem som helst (spesielt med en som har taushetsplikt). Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Høres heller ut som at døgnrytmen din er litt ute av balanse, for meg i hvertfall så fikser jeg min ved å døgne fra fredag til lørdag så legger jeg meg da til det jeg regner som en passende tid 22-23 ish med alarmen på 7 da, så legger jeg meg til samme tid på søndagen med alarmen så ser jeg selv om jeg vokner før alarmen går eller om jeg enda er litt for trøtt når jeg vokner og justerer deretter. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Det Xprez er inne på med å slite deg ut for få kroppen tilbake i en normal døgnrytme er verdt et forsøk. Du trenger å bryte en vane og det krever alltid litt jobbing i begynnelsen før ting stabiliserer seg. Viktig å holde seg våken helt til du skal legge deg og forsøke å sove den tiden du skal. Etterhvert blir kroppen så sliten at ditt fysiologiske behov for å sove som regel overstyrer de gamle vanene dine. Se ellers sovetips som står rundt på forumet og som er lett å finne på google. Som bl.a bruk av melatonin (Tart cherry på helsekost eller circadin legemiddel), trening en stund før du legger deg. Kaldt og mørkt soverom. Ikke PC/TV 2 timer før du legger deg. Spise sunt og ta vitaminer/omega-3 etc. Om dette ikke fungerer, så ta det opp med lege 2 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Først må du få utelukke noen mangelsykdommer. Få stoffskiftet ditt sjekket. Ellers kan kanskje samtaler med en psykolog hjelpe, hvis det er psykisk. Prøv å snakke med fastlegen din om dette, ofte kan det hjelpe å bare få snakke med hvem som helst (spesielt med en som har taushetsplikt). +jernlager/blodprosent. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Først må du få utelukke noen mangelsykdommer. Få stoffskiftet ditt sjekket. Ellers kan kanskje samtaler med en psykolog hjelpe, hvis det er psykisk. Prøv å snakke med fastlegen din om dette, ofte kan det hjelpe å bare få snakke med hvem som helst (spesielt med en som har taushetsplikt). +jernlager/blodprosent. Jernlager og blodprosent har veldig mye å si. For lavt jern- og blodnivå vil få en person til å føle seg trøtt uansett hvor mye vedkommende sover og hviler. Hvis det hverken er mangelsykdom eller lavt jern- og blodnivå - ville jeg gjort som Xprez foreslår, at du virkelig går inn for å endre døgnrytmen! Lenke til kommentar
Novis1 Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg snublet over dette litt gamle innlegget - Kakemot, er problemet fortsatt tilstede eller har du det fint nå? At du ikke lider av mangel på vitaminer, mineraler osv er sjølsagt viktig, men å snu døgnet over tid virker svært uheldig inn på den menneskelige psyke, det er nok der at søvnproblemet er (var) forankret i dette tilfellet, tør jeg påstå. Slike uvaner er vanskelig å rå bukt med og det kan gå lang tid før en riktig døgnrytme er innarbeidet. Og i mellomtiden må man slite seg gjennom dagene. Det du beskriver er et vanlig problem det er lett å komme ut for og vanskelig å "helbrede". Det som jeg tror er beste medisin her er lett mosjon og sundt kosthold, samt ligge unna rusmidler av alle slag, kaffe inkludert. Er du i en jobb der det er viktig at du er årvåken og påpasselig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå