Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjølsvin / esing / ripa

Anbefalte innlegg

Hei.

Kan noen se på de bildene jeg legger som vedlegg og fortelle meg om jeg har forstått dette med esing, ripbord (ripa) og kjølsvin riktig?

Foresten, er de benkene på disse båtene (bare planker på tvers på den ene båten) det som kalles for dekksbjelker? Jeg vet at dekksbjelker brukes som sitteplass på mange andre robåter.

Dekksbjelkene er vel helst forbindet med spantene ved hjelp av knær øverst og lasker nederst.

Ofte har du vel også ripbordet / ripa oppå esingen, stemmer ikke det? At du har en ekstra bordgang over den lista som er esingen?

En siste ting; er kjølsvinet den planken som går langskips midt i båten fra forstevn til akterstevn (markerer på bilde)?

Tusen takk til den som gidder å forklare dette for meg altså! Jeg har litt interesse for dette, og jeg vil bare forsikre meg om at jeg forstår dette riktig.

post-266060-0-94080900-1338501455_thumb.jpg

post-266060-0-91398900-1338503964_thumb.png

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet i teorien hva de forskjellige begrepene betyr, og er, men det å faktisk kunne plassere dem og bruke begrepene riktig når man er om bord i en båt er en annen ting.

Derfor legger jeg ut bilde av en robåt her, slik at de med litt erfaring og peiling kan fortelle meg om jeg har forstått dette riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...