Kongeskipet Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Jeg hadde nettopp oppkjøring. Sensoren mente jeg gjorde feil da jeg skulle fra øst til vest i dette lyskrysset. Det var på dette tidspunktet ingen skilting, oppmerking (ny asfalt), lyssignal eller politidirigering som sa noe om feltvalg, noe sensor etter oppkjøringa sa seg enig i. Derfor fulgte jeg grunnregelen og plasserte meg i høyre felt fordi jeg skulle rett fram. Problemet var at bilen i venstre felt også hadde tenkt seg rett fram, og hadde sannsynligvis av gammel vane plassert seg slik oppmerkingen sa før asfalteringen. Og fordi jeg ikke viket for den andre bilisten, skrev sensor følgende på tilbakemeldinga. [...]FEIL FELTVALG - FØRTE TIL VIKEPLIKTSBRUDD [...] Er dere enige i at jeg hverken hadde feil feltvalg eller vikepliktsbrudd? Etter oppkjøringa spurte jeg sensor angående hvorfor han mente jeg skulle valgt venste felt. Da svarte han noe slikt som at jeg burde sett det ut ifra hvordan krysset var utformet. Det er dette jeg mener er usaklig av sensor. Jeg tolker det som at det da er en 5. del av myndighetspyramiden (kaller den "din personlige mening om hvordan du skal kjøre") som er plassert over grunnreglene. Jeg sier ikke at jeg hadde fortjent å få lappen. Det er jeg ikke i stand til å vurdere. Men er den feilen angående krysset i seg selv nok til å klage? Hvis ja, hva kan jeg oppnå med å klage? Jeg tviler på at de vil endre resultatet. Om sensoren tar feil angående ett kryss beviser det ingenting om mine kjøreferdigheter. Men er det mulighet for å få tilbake pengene eller kortere ventetid før oppkjøring (fikk i begynnelsen av juli)? Noen som har erfaring med å klage? Informasjonen om klaging finner dere på siste side av dette skjemaet. Endret 3. juni 2012 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Bump! Noen som har erfaring med å klage på oppkjøring? Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Kan dessvere ikke hjelpe deg ift klaging. Du skulle altså fra høyre mot venstre i lyskrysset? Ser at bildet er fra 2008. Utifra oppmerking skal du legge deg i venstre fil hvis du skal rett frem. Men hvis du skal fra venstre mot høyre i lyskrysset, så må du legge deg i høyre felt. Jeg forstår ikke hvorfor det er to forskjellige måter å gjøre det på her. Jeg syns du oppmerkningen er feil jeg utifra bildet som er tatt i 2008. Best å ligge til høyre hvis du skal rett frem eller svinge til høyre, da hindrer du ikke trafikken bak deg. Derimot hvis man legger seg til venstre, og vil til venstre, mens bilen bak skal rett frem så blir det unødvendig kø etc... Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Ja jeg kom fra høyre og skulle rett fram i krysset. Fordi det var asfaltert var det på det tidspunktet ingen oppmerking. Er det ikke da riktig å ligge i høyre felt som jeg gjorde? Sensor mente jeg skulle sett ut ifra kryssets utforming at jeg skulle valgt venstre felt. Men som du sier ser det jo likt ut om man skulle komme motsatt vei, og der sier oppmerkinga høyre felt. Ser for meg det ville vært kaos om alle skulle plassert seg slik de selv synes ser mest naturlig ut. Grunnen til at det er gjort forskjellig har sannsynligvis noe med hvor flest biler kjører i krysset. Men en kan da ikke forvente at en for å ta lappen må i full fart finne ut hvordan vegvesenet ville merket krysset. Det er noe vegvesenet kan bruke lang tid på og kan innebære telling av hvor mange biler som kjører de ulike veiene gjennom krysset. Endret 3. juni 2012 av Kongeskipet Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Vis det ikke er noe skilt som sier at du har vikeplikt, så har du ikke vikeplikt. Det er en ting å prøve å ta livet av seg selv, en helt annen at andre biler ikke følger skilting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå