Gå til innhold

Diablo 3: Aaaarrgghhh! Serverproblemer!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Serverproblemene har alt med dette å gjøre.

Uten RMAH/microtransactions hadde ikke Activision-Blizzard tvunget alle spillere til å være online 24/7.

Det betyr at de som ikke vil spille online men heller offline/singleplayer ikke hadde overbelastet serverene for dere som vil spille online.

"Hello everybody. Unfortunately, as you can clearly see, we're experiencing difficulties again. To reiterate the earlier messages, we're sorry for the interruption to your gaming, and we're working on restoring service as soon as possible.

I'll remind you that aborting during the authentication process or retrieving the hero list will only put more strain on the servers, so it would help if that could be avoided for now.

Once more, apologies."

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4211047233?page=265#5288

"we`re experiencing difficulties again."

"To reiterate the earlier messages"

"We`re sorry for the interruption to your gaming"

"Once more, apologies."

Og så er de frekke nok til å si at det er vår skyld...

"I'll remind you that aborting during the authentication process or retrieving the hero list will only put more strain on the servers"

Er bare å bli vant med dette, jeg har sent klage til forbrukerrådet og hever kjøpet av spillet hvis jeg kan.

Det som ikke alle har fått med seg er at det er serverene som ER spillet, det er serverene du har BETALT for. Hvis de ikke virker så har du ikke fått produktet du har betalt for.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Kohan, Det begynte som en forretningstaktikk, noen spillere vil betale mer for mer innhold. Se bare på expansions til spill.

På et tidspunkt begynte noen å eksperimentere - hvor høy pris kan de ta for hvor lite innhold?

Det vil si, istedenfor å gi innhold ut som en enkelt expansions - kan de dele den i to og ta dobbel pris for samme mengde innhold?

Dit vi er kommet nå er det blitt slik at du ikke lenger bare betaler for nytt innhold, du betaler for å bli kvitt ulemper. Spillutviklere stikker kjepper i hjulene dine og du må betale for å bli kvitt dem. Her begynner ting å bli sleipt.

World of Tanks er et spill som er gratis å spille men hvor gratis-spillere ofte blir kanonføde for "premium"-spillere. Den modellen er veldig vellykket og derfor vil vi se mer av det, og etter litt eksperimentering vil utgiverne finne den gylne balansen.

Altså skal det koste tusener eller titusener å ligge på toppen av næringskjeden i spillet, det er det de finner ut av nå. Activision-Blizzard vil ha tilgang til statistikk fra RMAH når det kommer online og de får da svar på akkurat hvor mye spillere er villig til å betale.

Dette er en fantastisk forandring for meg. En vekter i Norge får ca 100kr i timen etter skatt, hvis hun da jobber 100 timer tilsvarer det 10,000kr.

Jeg mener det er sykere å bruke 101 timer på et spill, enn 10,000kr.

Tid = penger.

Istedenfor at spillere som dropper ut av skolen og er arbeidsløse belønnes for at de har tid til å spille 12 timer dagen, så belønnes spillere som har penger. Helt genialt for alle som er over 18år og i arbeid.

Eller barn med rike foreldre.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Når du er inne på rmah, så er det "bedre" med 2 timer overtid for å kjøpe noe, enn å farme 8 timer etter det?

Jeg er delvis uenig i dette. Jeg har veldig delte meninger om akkurat denne måten å spille på. Vet ikke helt hvor jeg står engang :)

Endret av Instict
Lenke til kommentar

Du skrev at serverproblemer har alt med microtransactions å gjøre, men hvordan kan du mene det? Det hadde vel fungert strålende for Blizzard å la folk spille solo samtidig som de hadde tilgang til en internett tradingtjeneste, at folk kobla seg til nett kun når de skulle handle?

Hvis Blizz kun hadde vært ute etter kortsiktig maksimering av profitt kunne de gjort det på den måten, latt folk dupe, og så kunne Blizzard, skjult bak diverse konstruerte nicks, lagt ut fantastiske items som tilfeldigvis kun de fant i spillet.

Jeg ser altså ikke helt hvordan RMAH henger sammen med nødvendigheten av at alle til enhver tid er koblet til nettet. Vennligst forklar påstanden din.

Hva gjelder microtransaksjoner generelt så synes jeg det er ganske tåpelig gamedesign, når det er gjort på den måten man ser i en rekke mobilspill hvor gameplayet er tregt og ekstremt døll om man ikke går til innkjøp av diverse ressurser. At folk biter på slikt kan jeg ikke forstå. Det er enda verre i rene PvP-spill hvor spillere kan kjøpe seg fordeler som man som ikke-betalende ikke kan matche uansett.

Hvordan det er i world of tanks aner jeg ikke, da jeg ikke har prøvd spillet all den tid det ser skrekkelig kjedelig ut.

Men i Diablo...

Jeg spilte Diablo 2 akkurat lenge nok til å komme gjennom det en gang (på første vanskelighetsgrad), og kunne ikke forstå at folk gadd å runde det flere ganger. At folk spilte det i flere år kunne jeg virkelig ikke fatte. Så jeg prøvde å finne ut hva det var man gjorde i så mange år, og svaret var vel egentlig ganske enkelt: Man grinda gear.

Det er det spillet handler om, er det ikke? Det er ingen konkurranse her. Joda, noen ytterst få konkurrerer om world firsts, men for de fleste handler det om å gjøre progress, bli litt og litt bedre hele tiden. Så hvem er det man egentlig konkurrerer mot? Hvem er det man kan kjøpe seg bedre enn? Seg selv?

Noen vil kjøpe items i slike spill. Det har Blizzard tatt konsekvensen av. Det trenger ikke være for å være pengegriske, destruktive eller "onde". Ei heller for å gi rike vestlige fordeler over arbeidsløse basement dwellers. Det er jo ganske enkelt og greit en tilpasning til kundegruppen, tilrettelegging av tjenester som deler av denne gruppen lenge har vist at de vil ha. Tidligere har disse måttet ty til lysky virksomhet, virksomhet som til tider har vært destruktiv for gaming community og spilleres trivsel i spill (mange irriterer seg over bots og diverse cheats). Nå legger Blizzard tilrette for at folk skal få lov å handle på den måten på lovlig og kontrollert vis, uten å bli cheata. I Diablo passer slik trading ekstremt godt inn, spør du meg. Og det har ingenting med serverproblemene å gjøre.

Lenke til kommentar

Koblingen er at Diablo 3 er designet med tanke på å sluse spillerene inn mot RMAH.

Derfor er dropratene på loot slik som de er, og derfor må du spille online og klikke deg forbi "Auction House" hver gang du skal spille.

Spillet burde egentlig hete Diablo Tycoon, for det er designet rundt Auction House. Jeg tror det er eneste grunnen til at spillet ble lansert i det hele tatt.

Det handler om å skape et behov, kunder som helst vil spille offline og singleplayer skal fristes til å bruke RMAH, og disse skaper trøkk på serverene som ødelegger opplevelsen for de som vil spille online.

Men for et selskap som skal maksimere profitten sin så er det ikke om å gjøre det mest mulig fornøyd, men passelig fornøyd.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at dropratene på loot er som de er? Skulle alle fått fantastiske legendaries i posten og spasert gjennom inferno etter to dager? Selv er jeg old-school gamer som liker å måtte "jobbe" litt for progress (og med jobbing mener jeg virkelig ikke real life jobbing for penger, men fun time takling av utfordringer i spill),

Det at du må spille online har som jeg tidligere har vært inne på ingenting med ah å gjøre. Det hadde vært helt uproblematisk for Blizz å kjøre et online AH uten at folk var nødt til å være online for å spille. Ingen må klikke seg forbi noe AH, AH er plassert på en veldig oversiktelig og fin meny hvor spillet starter. Du må ikke gå via det for å komme deg in game. Å gå via en meny er dog ganske vanlig, og svært naturlig for et spill som dette.

Ditt tredje avsnitt om spillets navn er /facepalm.

Det handler ikke om å skape et behov. "Behovet" har beviselig vært der lenge (se D2, WoW og en rekke andre spill). Det handler om å gjøre det tilgjengelig for alle, i stedet for kun for de som er villige til å bryte regler og handle med underground, snuskete business. På hvilken måte skaper det et trøkk som ødelegger spillopplevelsen? Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det. For meg er det helt strålende å kunne slippe å være 100% bundet til RNG, slik at jeg om jeg nå får et bra drop som ikke passer min klasse via AH kan få byttet det til gull som kan brukes til å kjøpe et item som faktisk passer. Det gir også det hele et ekstra element, ved at man må prøve å bruke gullet på en god måte der inne (noe jeg aldri gjør - kjøpte tidligere i dag en shoulder til 1 mill som jeg fant ut at jeg ikke ville bruke allikevel).

For et selskap som skal maksimere profitten, et spillselskap som det eller de bak Diablo 3, så handler det ikke om å gjøre en eller noen få mest mulig fornøyd, men flest mulig ganske fornøyd. Ditt siste avsnitt er det nærmeste du har vært noe rett.

Lenke til kommentar

Dropratene er balansert for å få deg til å bruke Auction House. De er altså lave, hvis alle kunne skaffe sine egne items ville ingen trenger å kjøpe noe og AH ville mistet sin funksjon. Slik det er nå så trenger spillerene AH, akkurat slik som det er tiltenkt.

Det hadde vært veldig problematisk for Activision-Blizzard å gjøre det, faktisk umulig. Deres beregninger viser at de kan få mer profitt på denne måten og da MÅ de gjøre det på denne måten. Flesteparten av singleplayer-gjengen rører kanskje ikke AH, men selv da så vil noen gjøre det og dermed må de gjøre spillet online-only.

Diablo 3 handler om å jakte etter gode items på AH, ikke å finne de selv. Dette gjelder for de som er ute etter å toppe karakteren sin, gjøre den så god som mulig - for eksempel for PvP`ere.

Du får ikke bra drops lenger - du farmer gull slik at du kan kjøpe bra drops. Det er det bulken av spillet dreier seg om nå, og er du god med markedsplasser i spill trenger du ikke å spille engang. De beste spillerene bruker boter og makroer til å kjøpe og videreselge. Diablo Tycoon er faktisk meget passendes når du kan skaffe deg det beste gearet uten å joine spillet engang etter lvl 60.

Det hele blir et lotteri hvor vinnersjansene er så lave at du stort sett bare blir skuffet. Du kan lett spille en hel dag uten å finne et eneste bra item, fordi hvis du kunne finne et bra item på så kort tid hvorfor skulle du da bruke AH?

Og det handler om å gjøre så mange som mulig fornøyde nok til at de betaler mer og mer for spillet. Du setter ikke over penger til Blizzard sin konto fordi du er så fornøyd med spillet, men fordi de selger en tjeneste i spillet du har lyst på. F.eks. nye items på RMAH.

Lenke til kommentar

men fordi de selger en tjeneste i spillet du har lyst på. F.eks. nye items på RMAH.

hadde det ikke vært RMAH, så hadde du kjøpt via farmeselskaper, og risikert at du ble scammet. Her er det trygt :)

Du har et valgt. Du trenger ikke bruke det om du ikke vil

Lenke til kommentar

men fordi de selger en tjeneste i spillet du har lyst på. F.eks. nye items på RMAH.

hadde det ikke vært RMAH, så hadde du kjøpt via farmeselskaper, og risikert at du ble scammet. Her er det trygt :)

Du har et valgt. Du trenger ikke bruke det om du ikke vil

Alle som bruker AH hadde ikke kjøpt det utenfor spillet, det er en absurd påstand. At AH og handel har blitt så lett tilgjengelig har gjort at flere benytter seg av det.

Lenke til kommentar

Alle som bruker AH hadde ikke kjøpt det utenfor spillet, det er en absurd påstand. At AH og handel har blitt så lett tilgjengelig har gjort at flere benytter seg av det.

Det er sant, like absurd som du mener at alle vil bruke visakortet sitt på RMAH.

Lenke til kommentar

Det er sant, like absurd som du mener at alle vil bruke visakortet sitt på RMAH.

Jeg hadde feks aldri kjøpt noe om det hadde vært svartebørs handel som i feks D2. Men nå som det er så lett tilgjengelig så kan det hende jeg bruker penger på RMAH. Vil vise seg hva prisene kommer til å ligge på.

Lenke til kommentar
Dropratene er balansert for å få deg til å bruke Auction House. De er altså lave, hvis alle kunne skaffe sine egne items ville ingen trenger å kjøpe noe og AH ville mistet sin funksjon. Slik det er nå så trenger spillerene AH, akkurat slik som det er tiltenkt. Det hadde vært veldig problematisk for Activision-Blizzard å gjøre det, faktisk umulig. Deres beregninger viser at de kan få mer profitt på denne måten og da MÅ de gjøre det på denne måten. Flesteparten av singleplayer-gjengen rører kanskje ikke AH, men selv da så vil noen gjøre det og dermed må de gjøre spillet online-only. Diablo 3 handler om å jakte etter gode items på AH, ikke å finne de selv. Dette gjelder for de som er ute etter å toppe karakteren sin, gjøre den så god som mulig - for eksempel for PvP`ere. Du får ikke bra drops lenger - du farmer gull slik at du kan kjøpe bra drops. Det er det bulken av spillet dreier seg om nå, og er du god med markedsplasser i spill trenger du ikke å spille engang. De beste spillerene bruker boter og makroer til å kjøpe og videreselge. Diablo Tycoon er faktisk meget passendes når du kan skaffe deg det beste gearet uten å joine spillet engang etter lvl 60. Det hele blir et lotteri hvor vinnersjansene er så lave at du stort sett bare blir skuffet. Du kan lett spille en hel dag uten å finne et eneste bra item, fordi hvis du kunne finne et bra item på så kort tid hvorfor skulle du da bruke AH? Og det handler om å gjøre så mange som mulig fornøyde nok til at de betaler mer og mer for spillet. Du setter ikke over penger til Blizzard sin konto fordi du er så fornøyd med spillet, men fordi de selger en tjeneste i spillet du har lyst på. F.eks. nye items på RMAH.

Jøsseriassen. Ser du ikke hvor lite logisk det er å påstå at dropraten er så lav at man ikke finner gode items samtidig som du påstår at alt er lagt opp til bruk av AH? Hvis folk ikke finner gode items, så blir ikke AH brukt, da ingen finner noe å selge.

Dropraten kan man ikke klage på, da det dropper flust av items. Kvaliteten på itemene kan man kanskje være kritisk til, da de fleste normale spillere sliter med å gjøre fremgang med items fra Act I alene. Men en drøss av spillere har allerede nådd og tatt Diablo på Inferno, noen av dem allerede de første par dagene etter release.

Problemet ligger ikke i at man ikke kan komme langt med items fra der man selv befinner seg. Hvis det er et problem er det at spillet ikke er helt balansert, da noen klasser kan komme langt på relativt dårligere items enn andre. Melee må farme Act I lenge for å gjøre progress, men det er absolutt mulig. Jeg fant selv to oppgradering til mitt eget gear så sent som for et par dager siden i Act I, og det gearet har tatt meg forbi Act II.

Men joda, spillet er lagt opp til handel. Det er dog langt derfra til at det er påtvunget med handel av ekte cash. Du kommer alltid til å finne gearet du trenger for å komme deg gjennom spillet på gold-AH. Hvis du skal ha det beste av det beste må du nok ut med rl-penger, men jeg vil anta at ingen helt på egenhånd klarte å farme seg til det ultimate utstyret i D2 heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at dere lagde en tråd som dette :p

jeg er MØKK LEI av hele spillet og alle problemene med det!! når spillet først er tilgjengelig og det er mulig å logge seg på. så sitter jeg faen meg her med 2000 ms i ping! :( wtf?!?!?!?

Jeg har en lvl 56 barbarian som jeg nesten bare har levla på lan hos en kompis, for her hjemme får jeg det ikke til å virke. Jeg spiller på mobilt bredbånd, så litt delay hadde jeg regnet med (ligger på ca. 150 ms i alle spill, helt greit når man er vandt til det), men det burde da være mulig å ha like lav ping her som i alle andre spill!??!?!?! jeg er ikke den eneste med problemer, men det er ingen som skjønner sammenhengen siden det virker helt fint for de fleste, mens noen få folk spredt over hele verden sitter med SINNSYKE lagspikes.

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4211041559?page=94 har fulgt med i denne her et par dager, og Blizzard har visst ikke tenkt å gjøre noe med det. Angrer på en måte på at jeg brukte penger på dette spillet.... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...