Gå til innhold

Diablo 3: Aaaarrgghhh! Serverproblemer!


Anbefalte innlegg

Huff, dagens ungdom. Latterlig å kreve noen kompensasjon for dette. Hadde vi betalt abonnement, som i WoW, så kunne det vært grunn for å kreve noen gratis dager, eller tilsvarende, men det er ikke tilfellet med Diablo.

 

ALLE bør vite, og det blir også gjort klart i EULA som man aksepterer før man får begynne å spille, at spill som spilles via nettet er sårbare for serverfeil og annet vas. Slik er verden.

 

Dette blir nesten like dumt som å KREVE en handletråd her på forumet, i stedet for å spørre fint om en.

 

Man kan selvfølgelig uttrykke sin misnøye med at man ikke kommer seg på, men å kreve erstatning for et spill som ikke fungerer optimalt etter 14 dager er bare latterlig.

Jeg så ingen EULA da jeg betalte for spillet... Dumt å komme vilkår etter at handelen er gjennomført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, dagens ungdom. Latterlig å kreve noen kompensasjon for dette. Hadde vi betalt abonnement, som i WoW, så kunne det vært grunn for å kreve noen gratis dager, eller tilsvarende, men det er ikke tilfellet med Diablo.

 

ALLE bør vite, og det blir også gjort klart i EULA som man aksepterer før man får begynne å spille, at spill som spilles via nettet er sårbare for serverfeil og annet vas. Slik er verden.

 

Dette blir nesten like dumt som å KREVE en handletråd her på forumet, i stedet for å spørre fint om en.

 

Man kan selvfølgelig uttrykke sin misnøye med at man ikke kommer seg på, men å kreve erstatning for et spill som ikke fungerer optimalt etter 14 dager er bare latterlig.

Jeg så ingen EULA da jeg betalte for spillet... Dumt å komme vilkår etter at handelen er gjennomført.

Den har vært på Battle.net sine sider heletiden den :)

 

Uansett, så er man ganske blåst i hodet om man ikke forventer noen form for serverfeil, når man vet at spillet er et av de mest populære PC spillene noensinne, + at alt foregår online.

Lenke til kommentar

Den har vært på Battle.net sine sider heletiden den :)

 

Uansett, så er man ganske blåst i hodet om man ikke forventer noen form for serverfeil, når man vet at spillet er et av de mest populære PC spillene noensinne, + at alt foregår online.

 

Jeg handla ikke fra Battle.net.

Lenke til kommentar

Poenget er at Blizzard er ansvarlige for at spillet ikke fungerer som det skal. Om det faktisk er slik som dette det fungerer; error på error på error, så er jeg (og MANGE andre] ikke interessert i spillet.

Dette er noe som kan ødelegge salget til Blizzards neste spill. Det tror jeg ikke de er interessert i.

 

Tror jeg skal spille litt Street Legal i morgen. Mindre tull med det spillet :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, blant dagens gamere er det vel mange som blir beskyldt for det motsatte av det du beskylder dem for; de støtter ikke spillselskapene (pirater).

 

Det vi enkelt og greit må ta inn over oss er at underholdningsindustrien er en industri, noe som selvfølgelig inkluderer spillindustrien. Store selskap som Blizzard består ikke av fire stykk som sitter i en kjeller og lever ut guttedrømmen om å produsere det perfekte spillet. De består av en toppledelse, en mellomledelse, flinke "håndarbeidere" og gutta på gølvet. Alle skal ha betalt, alle må levere resultater til folka høyere opp i systemet først og fremst, ikke til spilleren.

 

Men for å gjøre det må de selvfølgelig levere produkter på en måte som gjør kunden fornøyd. Jeg er blant dem som tror at det store "pengegriske" Blizzard faktisk ønsker å levere et kanonprodukt, ikke bare noe som på kort sikt suger mest mulig penger ut av gamer-cashkuene deres.

 

Det du ikke virker å være fornøyd med er at spill leveres noe (eller veldig) uferdige til kundene. Dette skyldes nok i stor grad at selskapene vet hvilke perioder på året sjansene for store salg er størst, og at de dermed regner med langt høyere salgstall om de får gitt dem ut i disse periodene enn om de utsetter. Men det skyldes nok også at det er veldig vanskelig å gjøre så enorme spill som Diablo perfekt og bugfri i betaen, og å stressteste serverparken på god nok måte uten den massen av mennesker som skal slippe til ved release.

 

Selv storkoser jeg meg med Diablo III. For meg er det absolutt kjekkere at de gav det ut nå, og at jeg mister 10% av potensiell spilletid til errorbeskjeder, enn at jeg hadde måttet spille HoN i tre måneder til i påvente av noe mindre frustrerende å bruke tiden på.

 

Jeg kunne selvfølgelig også ha lest til eksamen i stedet for å sitte å refreshe errorbeskjeder, men det er et hypotetisk, utopisk, usannsynlig scenario.

 

Men det står vell på boksen?

Fikk ikke sett baksiden av boksen da jeg betalte for spillet.

 

Ganske sikker på at du kunne heva kjøpet før du aksepterte EULA.

 

Innlegget over var forresten et svar til dTd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er passe utrolig at mange forsvarer manglende

"oppetid" hos blizzard med "det e et online spill, slik er det" "det viste du når du kjøpte det" "leste du ikke EULA?" Personlig så synes jeg dette er passe uholdbart. Jeg forventer litt mer av selskapet som har laget og drifter WoW. Et spill som har huset over 11mill spillere hvis jeg ikke husker feil. Mulig jeg tar litt feil på antall siden jeg ikke spiller eller bryr meg om WoW forøvrig. Spillet krever at du er online for å spille ja, måtte svelge en kamel der siden jeg likte de andre diablo spillene. Jeg hadde sett for meg de to første dagene med litt krøll på server fronten. Men nå har det gått mer en lang nok tid til å fikse opp i dette. Synes spillet er artig jeg, når blizzard lar meg spille det. Men jeg har en snikede følelse av at jeg faktisk ikke får valutta for pengene mine. Det er for dårlig, lag spikes, AH som ikke funker 40% av tiden som spillet er oppe. Fått DC for nå skal vi ha vedlikehold i EU. I primetime EU. Fanboys ta dere en bolle, det er for dårlig! Er virkelig glad for at jeg har andre spill jeg spiller, hvis ikke tror jeg at D3 boksen hadde gått i søppla. Må ta mitt "whine" i denne tråden så ingen blir så altfor butthurt av posten min. I bunn og grunn, Blizzard krever at jeg er online. Jeg krever det samme tilbake av dem.

 

Sånn. Nå kan dere sitere meg og kose dere videre med å forsvare Blizzard og den utrolig gode jobben dem har gjort med D3 siden launch!

Endret av Satchrat
Lenke til kommentar

Synes det er passe utrolig at mange forsvarer manglende

"oppetid" hos blizzard med "det e et online spill, slik er det" "det viste du når du kjøpte det" "leste du ikke EULA?" Personlig så synes jeg dette er passe uholdbart. Jeg forventer litt mer av selskapet som har laget og drifter WoW. Et spill som har huset over 11mill spillere hvis jeg ikke husker feil. Mulig jeg tar litt feil på antall siden jeg ikke spiller eller bryr meg om WoW forøvrig. Spillet krever at du er online for å spille ja, måtte svelge en kamel der siden jeg likte de andre diablo spillene. Jeg hadde sett for meg de to første dagene med litt krøll på server fronten. Men nå har det gått mer en lang nok tid til å fikse opp i dette. Synes spillet er artig jeg, når blizzard lar meg spille det. Men jeg har en snikede følelse av at jeg faktisk ikke får valutta for pengene mine. Det er for dårlig, lag spikes, AH som ikke funker 40% av tiden som spillet er oppe. Fått DC for nå skal vi ha vedlikehold i EU. I primetime EU. Fanboys ta dere en bolle, det er for dårlig! Er virkelig glad for at jeg har andre spill jeg spiller, hvis ikke tror jeg at D3 boksen hadde gått i søppla. Må ta mitt "whine" i denne tråden så ingen blir så altfor butthurt av posten min. I bunn og grunn, Blizzard krever at jeg er online. Jeg krever det samme tilbake av dem.

 

Sånn. Nå kan dere sitere meg og kose dere videre med å forsvare Blizzard og den utrolig gode jobben dem har gjort med D3 siden launch!

 

Selv synes jeg at det er passe utrolig at så mange skal ytre så mange syteord, uten å forholde seg særlig til realitetene. Som du sier så har Blizzard driftet WoW i årevis. Vet du hva som har gått igjen i årevis? Serverproblemer ved rushtid etter release, enten det var av originalen, av expansions eller av diverse patcher. Slikt følger med et nytt onlinespill, og er ikke enestående for hverken Diablo eller Blizzard.

 

Hva du anser som for dårlig er selvfølgelig subjektivt. Selv synes jeg et spill som jeg ikke trodde jeg skulle like noe særlig er helt fantastisk fengende. Lag spikes som du snakker har jeg vel ikke opplevd i det hele tatt, det nærmeste er at barbaren min hopper tilbake et halvt sekund omtrentlig en gang i timen. AH funker stort sett hele tiden når jeg spiller, så der kjenner jeg heller ikke igjen beskrivelsen din, men det gjelder vel foreløpig bare på salg av items som våpen og rustning.

 

Vedlikeholdsdc har vel i hovedsak vært for å rette opp i kritiske problemer, og det har det slik jeg har oppfattet det ikke vært mye av. De gangene jeg har hatt lyst til å spille men har måttet sitte timevis uten å komme på har stort sett vært midt på natten, som i natt fra 01 til 08.

 

Jeg er ingen fanboy. Slutta med WoW for lenge siden, fordi jeg syntes Blizzard gjorde mange feilaktige utviklingsvalg. Man trenger ikke være fanboy for å skjønne at slike enorme launcher medfører enkelte oppstartsproblemer, mer enn man trenger å være rakettforsker for å vite at 3! er 6.

 

 

Sånn, nå kan du overse mitt innlegg fordi jeg i dine øyne kun er en fanboy og at mine ord derfor er uvesentlige.

Lenke til kommentar

Greit nok at WoW hadde mye serverproblemer (og muligens har enda?), og at man burde ta lærdom av det.

Men når de på død og liv skal tvinge samtlige som har kjøpt D3 til å koble seg opp mot serverne sine, og attpåtil holde seg tilkoblet mens man spiller. Er det da så rart at folk blir forbanna når ting ikke virker? De lager problemer bare fordi de skal tvinge DRM ned i trynet på oss.

Er det så mye å forlange at ikke bare vi, men også BLIZZARD burde ha lært av WoW?

 

Og jeg tror ikke det er så mange som hadde brydd seg om det var problemer 1 eller 2 dager etter release, kanskje 3. Men når det FORTSATT etter 2 uker er problemer har jeg på ingen måte problemer med å skjønne at folk klikker i vinkel.

 

I IT verden er det vanlig med kontrakter hvor den som leverer tjenester garanterer for 99% oppetid, og hvis de ikke klarer dette må de betale sure penger tilbake til kunden, og da ofte mange ganger mer enn det kunden har betalt.

 

Og Blizzard er jo ikke en gang i nærheten av 99% oppetid UTENFOR den planlagte nedetiden på onsdag natt.

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar

@Kohan

 

Leste hele posten din faktisk :p Vi har tydeligvis to forskjellige opplevelser med D3. Jeg er ikke enig med deg. Det må vi begge bare akseptere. Men du kom faktisk med noe saklig, noe mange mangler. ikke bare "det er online spill, så det vil væe masse downtime deal with it" Ja, men grenser får det være. SWTOR hadde mer smooth launch enn D3. sier sitt igrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel strengt tatt at pågangen burde vært distribuert i mye større grad enn den er nå. Det er en grunn til at WoW er delt opp i så mange forskjellige realms, og selv om strukturen kanskje likner litt slik den er implementert i Diablo så vil det fortsatt være slik at alle i hele Europa/Amerika/Asia holder på med et enkelt AH i motsetning til titalls i WoW. Dette alene er jo med på å lage en DDOS struktur, hvor det rett og slett omtrent uansett vil bli for mye trafikk (akkurat dette er hvorfor gem/crafting AH ble tatt ned antar jeg).

 

Det andre er at det er null køstruktur som igjen fører til en sterk overbelastning av innlogginsserverne. I WoW er det et køsystem som fungerer, og jeg ser ikke helt hvorfor de ikke har implementert det samme her. Ja det tar kanskje litt lenger tid å logge på for individed, men totalt sett vil det korte ned innloggingstid/ressurser betraktlig, og en bieffekt er at error 37 mest sansynlig forsvinner.

 

Kort og godt, det er for få servere til å takle presset.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at du kunne heva kjøpet før du aksepterte EULA.

 

Innlegget over var forresten et svar til dTd.

Ja, det sant. Men det er jo vankskelig for meg å vite at spillet jeg kjøper ikke fungerer skikkelig, før jeg starter det. Greit, man kan gjøre litt research osv., men det skal jo strengt talt ikke være nødvendig.

Når et spill er å kjøpe fra butikkhyllene eller er ankommet postkassa mi, forventer jeg at jeg skal få lov til spille det da det passer meg (med unntak av en maintenance i ny og ne). Jeg kan godt takle småbugs, der jeg må starte fra forrige checkpoint f.eks. Men når utvikleren faktisk hindrer meg i å spille spillet store deler av dagen, er jeg ikke like medgjørlig. Det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Konge altså. Dette er tredje dagen på rad jeg ikke får logget inn i spillet. Fikk den berømte error 37 og 73 i forgårs for så å bli stuck på "Retrieving Hero List" for andre dag på rad. Forbanna stas når man har begrenset spilletid, gleden ved dette spillet henger nå i en tynn tråd for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...