Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subbkasse beregning!

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal nå starte med bygging av ny subbkasse, men litt hjelp angående dette :)

Det ska være en bassrefleks kasse, noe jeg ønsker for å få mest trykk, er ikke så nøye på om det spille 100% rent eller ikke :)

Så spørsmålet er, hvor mange liter skal denne kassen være på?

Det er snakk om 2stk PIONEER TSW2502D4 subber :)

Det sto at anbefalt var 23liter, for hver subb. Er ikke det litt lite?

Specs!

-10"

-Peak: 3000 watts

-RMS: 800 watts

-Impedance: Dual 4 Ohms

-Sensitivity: 89 dB

-Frequency Response: 20-150 Hz

-Dual 4-layer Long Voice Coil

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du vil ha en ordentlig utregnet kasse trenger du nok mer specs enn det. det du har der er mer overfladisk info som en ser på når en tenker hvordan elementer en vil ha fra følsomheten, resistansen og hvor kraftig forsterker en vil trenge på dem.

hvis du vil ha en ordentlig utregnet kasse vil du trenge disse:

Qts: 0.44

Qms: 9.02

Qes: 0.46

Vas: 111.5l

Fs: 25.5 Hz

Re: 6.0 ohm

Le: 1.16

Xmax: 0.006m

Z: 8.00 ohm

SPL: 91.0

Pe: 140 W

BL: 11.39

dia: 0.254m

Sd: 0.036m^2

fant dessverre ikke specsa for de subbene du hadde på nett. de jeg skrev her er for Pioneer TS-W253DVC som er en annen sub med forskjellig spec.

da vil jeg nesten anbefale å enten kjøpe en porta 2x10" kasse, med mindre noen andre har bedre forslag?

Lenke til kommentar

Han kan jo ikke bare kjøpe en portet kasse når han ikke vet hvor stor kasse de skal ha i portet, eller lengde på rør/port osv, da blir det garantert feil.

23 liter er det de anbefaler som lukket kasse, og det fungerer greit. Du burde alikevel gå opp til 28 liter pr element for litt dypere bass..... Ikke at det har så mye å si med de subene men.. ;)

Lenke til kommentar

hvis du leste hva han skrev så sto det at han ikke brydde seg stort om lydkvaliteten var 100% så lenge han fikk greit med trykk fra kassa. derfor anbefalte jeg heller en kasse med litt volum og tilregnede porter for den kassa enn at han skal til å lage en furten kasse som han fort kan få enda mindre ut av om ingen kom med bedre specs enn som allerede sto der. dytter han litt power på de subbene så vil de gi godt med lyd i den kassa selv om den kanskje ikke er 100% egnet til de elementene

Lenke til kommentar

det er relativt til hvilke subber du har, men om du har en manual eller lignende for de subbene du har og kan skrive inn de forskjellige variablene jeg tidligere postet så er vi langt på vei til å lage deg en ypperlig kasse!

men så klart, det vil jo funke med basic kasser du ellers kan få kjøpt, men det blir nok ikke optimalt i forhold til hva subbene kan lage, og da blir det jo litt meningsløst å ha 2 greie subber som ikke kan spille som de skal.

og som cossie sa så kan du jo gå opp til å lage kasse med 28l til hvert element, det skal være greit i forhold til subbene, så porter du den, men igjen så blir den fort dårlig om den heller ikke er regnet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...