Mofler Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hei Har fått i oppgave å lage en interessant og kreativ presentasjon om temaet "Norsk som fag i skolen". Presentasjonen skal være på ca. 5 minutter. Har ikke anelse om hvordan jeg skal klare å gjennomføre en bra presentasjon om et så relativt kjedelig tema. Derfor er jeg ganske åpen for alle mulige inspill. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre det og hvor jeg evt. kan hente informasjon? Lenke til kommentar
Aksel114 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hent det i hjernen din og bruk DINE meninger. spytt ut det du syntes som faget! Gjerne både personlig og hvorfor det hører til skolegangen Lenke til kommentar
Mofler Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Hent det i hjernen din og bruk DINE meninger. spytt ut det du syntes som faget! Gjerne både personlig og hvorfor det hører til skolegangen Joda, har tenkt på dette. Eneste problemet da er at jeg ikke vil få til en kreativt og (om mulig) artig og interessant presentasjon. Skal jeg gjøre det på denne måten så blir jeg bare stående og prate om norsk generelt, noe som ikke vil interessere verken læreren eller medelevene mine. Fikk nok det "verste" temaet i klassen og jeg vil derfor score høyt hvis jeg greier å vri dette temaet, som i utgangspunktet er kjedelig, til noe artig og kreativt. Det er nemmelig dette som er problemet. Lenke til kommentar
Ned Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hva med å vinkle temaet til dannelse? Norsk skal og er et dannelsefag for å gjøre oss til gode kosmopolitter som skal være med å gjøre morgendagens samfunn et bedre sted. Er det noen kapittel du føler er "bortkastet" i norsken? Er romantikken og moderniteten like viktig som og lære å skrive en artikkel og tolke en novelle? Få ditt personlige syn på hva som burde vektlegges for å bare ikke gjøre din skolehverdag "lettere", men hva en burde lære i norsken for å være beredt på å det å bli en "fullverdig" verdensborger. For å konkretisere det så mener jeg f.eks at en burde gjøre som i England ved å lese viktige klassiske verk obligatorisk. Som Dag Solstad sier så skal en kjenne til de som har formet verden til hva det er idag, alt fra filosofer, vitenskapsmenn og forfatterer. Han sier også i "Genanse og Verdighet" er dannelse nødvendig for å opprettholde et rent demokrati. Av uvitenhet kommer ignoranse. Så spørsmålet er vell rett og slett føler du deg mer dannet og skikket til å være en deltaker i demokratiet etter 3 år med faget eller burde en f.eks avskaffe emner som og lære å skrive noveller. Veldig ustrukturert brainstorming her, men jeg tror du tar poenget mitt. 1 Lenke til kommentar
Mofler Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Hva med å vinkle temaet til dannelse? Norsk skal og er et dannelsefag for å gjøre oss til gode kosmopolitter som skal være med å gjøre morgendagens samfunn et bedre sted. Er det noen kapittel du føler er "bortkastet" i norsken? Er romantikken og moderniteten like viktig som og lære å skrive en artikkel og tolke en novelle? Få ditt personlige syn på hva som burde vektlegges for å bare ikke gjøre din skolehverdag "lettere", men hva en burde lære i norsken for å være beredt på å det å bli en "fullverdig" verdensborger. For å konkretisere det så mener jeg f.eks at en burde gjøre som i England ved å lese viktige klassiske verk obligatorisk. Som Dag Solstad sier så skal en kjenne til de som har formet verden til hva det er idag, alt fra filosofer, vitenskapsmenn og forfatterer. Han sier også i "Genanse og Verdighet" er dannelse nødvendig for å opprettholde et rent demokrati. Av uvitenhet kommer ignoranse. Så spørsmålet er vell rett og slett føler du deg mer dannet og skikket til å være en deltaker i demokratiet etter 3 år med faget eller burde en f.eks avskaffe emner som og lære å skrive noveller. Veldig ustrukturert brainstorming her, men jeg tror du tar poenget mitt. Jo, takk, mange veldig gode poeng her. Jeg har aldri hatt noe spesielt godt forhold til norsken på skolen, annet en at jeg har greid å opprettholde en ganske god karakter i faget. Pga. dette så mener jeg ikke at noe burde fjernes (hvis jeg forsto deg rett) fra faget. Jeg gjør det som er, helst uten å ha noe til overs for faget. Dette gjør altså at jeg har problemer med å vinkle dette til noe interessant, kreativt og artig, og selv om faget i mit syn ikke oppfyller noe av de ønskene så må jeg ha en god karakter her. Tar foresten ikke sjansen på å kritisere faget noe spesielt siden læreren er en ganske så bestemt (og det som mere er) entusiast for det. Har nemmelig brent meg på det før. Skal huske dette til presentasjonen. Noen forslag til metoder for å gjøre selve framføringa kreativ og artig? Endret 31. mai 2012 av Mofler Lenke til kommentar
Ned Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Dette med å gjøre et foredrag kreativt og artig er bare tullball. En godt forberedt foredrag med retoriske verkemiddel som retoriske spørsmål, krasse ord og uttrykk der det passer seg for å få gjennom budskapet effektivt og en foreleser som klarer å se på tilskuerne uten å måtte se ned i arket hele tiden og bare har et par stikkord på en powerpoint for å lage knegger for de som hører på, mener jeg er alt som skal til for å gjøre en presentasjon interessant, og dermed kreativ og artig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå