verybadname Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Heisann jeg tenker å kjøpe deler på komplett for å bygge en PC til gaming. Jeg er ganske nybegynner når det kommer til å bygge en egen PC, så det hadde vært kjempehyggelig med litt hjelp. Det jeg lurer på er om noen har noen innvendinger på delene jeg har valgt, hvorvidt de er kompatible med hverandre eller ikke, eller om det finnes bedre/billigere alternativer som fungerer like bra. Har også sett at komplett pleier å ha weekend-tilbud, men jeg vet ikke hvor ofte tingene på salg er de jeg gjerne er på utkikk etter i en slik pakke. Kanskje er det er verdt å vente noen helger og se, i håp om å gjøre et kupp og få avslag på deler. Noen som har noen tips her og? Delene er som følger: * Hovedkort - ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 * CPU - Intel® Core™ i5-2500K Processor * RAM - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (tenkte å kjøpe dobbelt opp av disse for 16GB) * GPU - PowerColor(eller Sapphire) Radeon HD 7950 3GB GDDR5 * PSU - Silver Power SP-S650 650W PSU * SSD - OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB * HDD - Seagate Barracuda® 2TB + * Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler * OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA (usikker på hvorvidt slike ting følger med i eventuelt kabinett) På forhånd takk Endret 31. mai 2012 av verybadname Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Er det noen grunn til at den må være fra Komplett.no? Jeg ville heller sett mot Dustin.no som har like god kundeservice men også litt lavere priser. Lenke til kommentar
verybadname Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Nei, bare hadde inntrykk av at komplett var det beste alternativet. Men antar at de har disse delene der og? Edit: etter å ha sjekket ut dustin.no virker det som pakken blir litt dyrere der med tilsvarende deler enn den var på komplett. Men uansett, ser en slik sammensetning bra ut for dere? Endret 31. mai 2012 av verybadname Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 For meg ble det 400kr billigere på Dustin, og det uten frakt (frakt er vanligvis billigere på Dustin, det er 99kr uansett på Dustin uansett, mens komplett har ett annet system som ikke er like enkelt). Det er tydeligvis normalt å strømme til Komplett.no når man tenker gaming-PC, men Komplett.no er ikke bedre, og har dyrere priser. Akkurat her er det ikke så stor forskjell, men jeg sparte vel 1200-1300kr når jeg kjøpte til 7300kr. Når det kommer til oppsettet skulle jeg heller valgt noen andre deler, men det blir mye letter hvis jeg bygger hele oppsettet fra bunnen av. Så, trenger du kabinett? Trenger du optisk drev? Er 16GB minne en nødvendighet? De fleste klarer seg med 4GB, men noen spill krever litt mer. Trenger du operativsystem? Hva er budsjettet? Lenke til kommentar
verybadname Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Hm jeg var visst litt for kjapp på dustin da Takk for svar. Kabinett er jeg litt usikker på. Jeg har fra min gamle komplett-pc kjøpt i 2008 noe som heter "antec twelve hundred gaming case", et meget stort kabinett som muligens kan funke med nytt oppsett. Hva mener du med optisk drev? er ganske noob som du sikkert har forstått 16GB er vel ingen nødvendighet, men tenkte det kunne være greit å ha i motsetning til 8GB, da jeg tenker å spille spill som guild wars 2 etterhvert. Men hvis 8GB er mer enn nok er det jo ingen grunn til det. Operativsystem trenger jeg ikke Budsjettet: tenkte å få til noe for mellom 8-10k sånn cirka. Edit: Hvis du skulle satt sammen en gaming pc i denne prisklassen, hvilke deler ville du valgt da? Endret 31. mai 2012 av verybadname Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Optisk drev er CD/DVD/Blu-Ray spiller/brenner. Kabinettet virker fortsatt helt fint. Regner med at du fortsatt har alle delene fra den gamle gameren? Da har du vel optisk drev, harddisk og strømforsyning fortsatt? En strømforsyning kan vare i over 10 år den, så du sparer en del på å resirkulere den. Her har du en god en: Endret 31. mai 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
verybadname Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Optisk drev er CD/DVD/Blu-Ray spiller/brenner. Kabinettet virker fortsatt helt fint. Regner med at du fortsatt har alle delene fra den gamle gameren? Da har du vel optisk drev, harddisk og strømforsyning fortsatt? En strømforsyning kan vare i over 10 år den, så du sparer en del på å resirkulere den. Her har du en god en: Takk for svar, det så ut som et bra oppsett du har lagd der. Da skjønner jeg, dvd-spiller/brenner har jeg allerede ja Harddisken begynte å bli litt sliten (tror jeg) og var på 500GB så den bytter jeg ut uansett. Men jeg har ett spørsmål til oppsettet du satt sammen for meg her, du har valgt et 2GB skjermkort istedenfor 3, og det koster like mye som ett med 3GB. Hvorfor fungerer dette kortet bedre i forhold til f.eks. powercolor radeon HD 7950 3GB? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Minnet til skjermkortet har ikke noe å si for ytelsen med mindre du kjører veldig mange skjermer med høy oppløsning. Det er selve arkitekturen på skjermkortet som avgjør ytelse, og arkitekturen på GTX 670 er bedre enn HD 7950. Lenke til kommentar
verybadname Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Minnet til skjermkortet har ikke noe å si for ytelsen med mindre du kjører veldig mange skjermer med høy oppløsning. Det er selve arkitekturen på skjermkortet som avgjør ytelse, og arkitekturen på GTX 670 er bedre enn HD 7950. Ok, da skjønner jeg mer Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå